Sabtu, 25 Januari 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Minat sukan pemotoran

Posted: 25 Jan 2014 05:20 AM PST

Gambar JEFFRI IRAN

Bagi yang sudah biasa, sudah pasti ia meningkatkan adrenalin keterujaan untuk terus melakukan aksi drift yang lebih hebat.

Tetapi, bagi yang baharu mencuba, rasa kerisauan sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini itu lebih tinggi daripada keseronokan melakukan aksi drift.

Itulah yang dialami oleh pelawak, Mamat. Pertama kali melakukan aksi drift, dia mengakui perasaan risau memuncak walaupun pernah terlibat dalam perlumbaan kereta sebelum ini.

"Berlumba dan 'main' drift memang lain. Saya sendiri dalam kereta drift tadi berpusing-pusing. Masa itu dah tunggu masa sahaja bila kereta ini nak terbalik," seloroh Mamat sambil ketawa.

Menurut Mamat, keberaniannya sebelum ini untuk terlibat dengan sukan drift belum lagi tiba walaupun rakan-rakannya sudah ramai yang terlibat dengan sukan ini.

Tambahnya, melakukan drift sebenarnya bukan sesuatu yang sukar, sebaliknya memerlukan ilmu khusus sebelum dapat mempraktikkannya di litar khas.

"Nak buat aksi drift bukan boleh dilakukan secara sembarangan. Kena ada teknik yang khusus supaya kita boleh mengawal kereta supaya tidak terbabas.

"Walaupun saya tidak pernah buat drift, tapi ketika berada di sebelah pemandu tadi, saya nampak mereka ada aturan tertentu bagaimana untuk melakukan drift dan bukan sekadar tarik brek tangan sahaja," ujarnya.

Teruja menceritakan pengalaman baharunya, jelas Mamat, rakan-rakannya yang gemar memandu laju pun mengakui bahawa aksi drift bukan senang untuk dilakukan.

"Pernah saya nampak, seorang pemandu Singapura melakukan aksi drift di Johor Bahru. Ketika itu, dia buat aksi drift dan hilang kawalan. Habis semua kereta di jalan bertentangan dilanggar," kongsi Mamat.

Tambah Mamat, sebab itu aksi drift tidak boleh dilakukan sebarangan dan perlukan teknik-teknik tertentu untuk dikuasai. Selain itu, jelasnya, keselamatan juga penting.

"Nak buat drift perlukan jalan yang besar. Kalau buat kat jalan raya, memang bahaya. Lagipun ada pengguna jalan raya lain dan risiko untuk kemalangan sangat tinggi.

"Kalau betul-betul nak main, rasanya lebih baik pergi ke lokasi yang disediakan seperti di Speed City Kuala Lumpur. Di sini, trek yang disediakan selamat.

"Kereta-kereta yang main di sini pun perlu mematuhi syarat-syarat keselamatan yang ditetapkan. Di luar, ciri-ciri keselamatan tidak diutamakan dan ini yang membahayakan," jelasnya.

Tambah Mamat, pengalamannya memandu sebelum ini pernah menyaksikan ramai rakan-rakannya meninggal duniadalam kemalangan jalan raya membuatkan dirinya mengambil berat soal keselamatan.

Sanggup gadai nyawa

Mengimbau kembali kenangan lamanya, Mamat mengakui dia memang seorang yang gilakan aktiviti permotoran sehingga sanggup menggadaikan nyawa.

Ditanya tidakkah dia berasa takut sekiranya terlibat dengan kemalangan, jelasnya, rasa itu memang ada, tapi ia memberi kepuasan.

"Takut memang ada. Bukan kemalangan sahaja, tapi risau jika pihak polis buat sekatan dan sebagainya.

"Tapi itu cerita lama, sekitar tiga empat tahun lalu," ujarnya.

"Sekarang saya serik dan tidak mahu terlibat lagi dalam aktiviti pemanduan yang tidak berhemah, jelasnya yang kini sudah bebas daripada aktiviti berkenaan.

Tambah Mamat, beliau menyokong undang-undang jalan raya yang ketat terutama melibatkan perlumbaan haram.

"Lumba haram ini sangat bahaya. Kalau ditangkap, kita boleh disumbat ke dalam penjara. Bukan itu sahaja, keselamatan juga tidak diutamakan.

"Selalunya, apa yang kita fikir ialah tentang enjin sahaja. Bagaimana nak menjadikan kereta lebih laju. Tetapi, kelajuan kereta itu tidak seimbang dengan keselamatan pemandunya. Itu yang bahaya.

"Kalau dah gian sangat, pergi berlumba di litar. Di situ, aspek keselamatan diutamakan. Kalau belanja pada kereta boleh, masakan belanja untuk keselamatan diri tidak boleh," ujarnya.

Hanis, Nadia & Zul muncul dalam filem aksi

Posted: 25 Jan 2014 05:20 AM PST

Dua dari kiri, Tunku Hanis, Zul Ariffin dan Nadia Nisaa sempat bergambar bersama peminatnya.

PENGALAMAN terlibat dalam kemalangan ngeri pastinya akan meninggalkan kenangan yang boleh mengakibatkan seseorang itu mengalami fobia.

Bagi yang pernah menghadapi situasi sedemikian, sudah tentu ia bukan mudah untuk mereka melupakan kisah tersebut.

Baru-baru ini, .com sempat mendengar pengalaman selebriti tempatan, Tunku Hanis yang terlibat dalam sebuah kemalangan ngeri.

Biarpun kemalangan itu hanya dirasainya ketika berlakon dalam filem televisyen berdefinisi tinggi bercorak thriller bertajuk Qadr. Namun pengalaman melakonkan watak itu tetap dianggap ngeri.

Bagi yang tertanya-tanya, Qadr mengisahkan tentang enam watak utama yang ditakdirkan bertemu apabila keenam-enam mereka terlibat dalam sebuah kemalangan ngeri.

Kesemua mereka terikat dengan takdir yang akhirnya secara tidak langsung menyatukan mereka di tengah-tengah kesibukan kota Kuala Lumpur.

Kehidupan watak-watak itu dikupas dan diterokai dari detik sewaktu kemalangan yang mengorbankan sebilangan nyawa.

Filem ini dibintangi oleh Beto Khusyairi sebagai Mamat, Zahiril Adzim sebagai Fareed Abidin, Shera Aiyob sebagai Ameera, Kismah Johar sebagai Mak Jah, Tunku Hanis sebagai Geena dan Zain Hamid sebagai Rahmat. Ia mendapat mendapat sentuhan pengarah, Faizal Ishak.

Menurut Tunku Hanis, adegan kemalangan yang dilakonkannya itu bakal membawa penonton menyelami kisah mereka sebelum kemalangan berlaku dan bagaimana mereka menjalani proses pemulihan selepas tragedi tersebut.

Selain cerita Tunku Hanis, kisah Nadia Nisaa dan Zul Ariffin dalam filem berjudul Panik pula tak kurang hebatnya.

Jika kisah Qadr mengenai kemalangan, Panik pula menceritakan tentang seorang ibu bernama Ida yang dibintangi oleh Nadia Nisaa yang panik apabila anak perempuannya berusia lapan tahun iaitu Fasha, lakonan Naomi Ivana hilang di pusat membeli-belah di tengah kota Jakarta, Indonesia.

Meskipun sedaya upaya meminta pertolongan daripada orang ramai, tiada seorang pun yang membantu.

Jelas Nadia Nisaa, watak seorang ibu dalam lakonannya itu cukup mencabar kerana dalam kisah itu juga diselitkan konflik yang sangat mendebarkan.

Memandangkan masa semakin suntuk kerana penyakit asma yang dihidapi Fasha boleh menyerang pada bila-bila masa dan dikhuatiri membawa maut, Ida hampir hilang akal mencari anaknya itu.

Dalam pada itu, Anton, watak seorang bekas anggota polis yang dilakonkan oleh Dony Alamsyah muncul untuk membantu.

Dalam suasana tegang, Ida mula membayangkan pelbagai perkara apatah lagi dengan konflik yang sedang dihadapinya bersama suami, Rashid lakonan Zul Ariffin.

Khabar angin tentang penculikan kanak-kanak di sekitar Jakarta turut membuatkan keadaan tidak menentu.

Penggambaran Panik dilakukan sepenuhnya di Jakarta dan filem itu diarahkan oleh Hanung Bramantyo, pengarah terkenal melalui filem Ayat-Ayat Cinta.

Buat mereka yang ingin mengetahui aksi mendebarkan dalam Panik, ia boleh dilihat secara eksklusif di Astro First pada 20 Mac 2014. - SYAHRIL/JEFFRI

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved