Rabu, 15 Januari 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Van sekolah bertembung trak sampah, 19 maut

Posted: 15 Jan 2014 11:06 AM PST

KARACHI 16 Jan. - Sekurang-kurangnya 19 orang terbunuh termasuk 17 kanak-kanak apabila sebuah van sekolah yang dinaiki bertembung dengan sebuah trak sampah di Pakistan, semalam.

Kejadian terbabit berlaku di pekan Nawabshah, kira-kira 270 kilometer di utara Karachi, di wilayah selatan Sindh.

Kesemua kanak-kanak yang terbunuh merupakan murid-murid Sekolah Sinar Masa Depan di pekan Daulatpur yang dalam perjalanan ke Nawabshah untuk satu lawatan sekolah.

Pengarah Hospital Awam Nawabshah, Dr. Hashim Langa berkata, kebanyakan mangsa berusia antara lima hingga 16 tahun.

Seramai 15 hingga 20 orang yang cedera dalam kejadian terbabit kini dirawat di hospital.

Pemandu van itu antara mangsa yang terbunuh.," katanya.

Punca kejadian masih disiasat namun seorang daripada pemandu terbabit disyaki memandu secara merbahaya sehingga menyebabkan kemalangan itu. - AFP

Tembakan di Bangkok, 2 cedera

Posted: 15 Jan 2014 10:22 AM PST

Beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan berarak menuju ke bangunan yang menempatkan kementerian-kementerian dan jabatan keeajaan yang lain di tengah Bangkok bagi mendesak Perdana Menteri Yingluck Shinawatra meletakkan jawatan, semalam. - REUTERS

BANGKOK 15 Jan. - Sekurang-kurangnya dua orang cedera dalam satu kejadian tembakan, ketika tunjuk perasaan antikerajaan melancarkan bantahan besar-besaran yang diberi nama 'Tutup Bangkok', yang masuk hari ketiga di ibu negara Thailand, awal pagi ini.

Sumber pusat kecemasan di bandar Erawan melaporkan, seorang lelaki dan wanita dibawa ke hospital kerana mengalami kecederaan kecil akibat ditembak pada tengah malam tadi.

Bagaimanapun kedua-dua mangsa dibenarkan keluar hospital tidak lama kemudian.

Media tempatan melaporkan, lelaki berkenaan merupakan pekerja pengangkut sampah, manakala wanita itu adalah salah seorang peserta tunjuk perasaan.

Siaran televisyen turut menunjukkan imej kesan tembakan yang dilepaskan oleh kumpulan bersenjata yang tidak dikenali.

Kejadian itu berlaku tidak sampai 24 jam, selepas bahan letupan buatan sendiri, dipercayai bom kecil atau mercun, meletup di sebuah rumah milik keluarga ketua pembangkang, Abhisit Vejjajiva, namun tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian tersebut.

Kedua-dua insiden berkenaan berlaku ketika pemimpin-pemimpin penunjuk perasaan bersiap sedia untuk berarak ke kawasan penempatan golongan mewah di Bangkok, sebagai usaha mereka mendesak Perdana Menteri sementara, Yingluck Shinawatra berundur.

Ketua penunjuk perasaan, Suthep Thaugsuban berkata, beberapa kumpulan penunjuk perasaan akan berada di beberapa kawasan penempatan terbabit, manakala selebihnya akan menuju ke bangunan-bangunan kerajaan.

Thaugsuban turut berkata, pihaknya tidak akan terlibat dengan tindakan segelintir penunjuk perasaan antikerajaan tegar yang mahu berdemonstrasi di lapangan terbang atau bursa saham.

"Sebarang gangguan terhadap orang awam dan pelancong asing akan dikurangkan sebaik mungkin," katanya. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved