Selasa, 7 Januari 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Ketawa treapi percuma

Posted: 06 Jan 2014 10:52 PM PST

Sebahagian daripada warga emas yang mengikuti sesi terapi ketawa yang dikendalikan oleh Dr. Dhilip Kumar di Hospital Pantai Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hakikat ini dapat dirasai ketika saya melangkah masuk ke dewan besar Hospital Pantai Kuala Lumpur (HPKL), baru-baru ini, apabila apabila suasana hening tiba-tiba dipecahkan dengan gelak ketawa lebih 80 warga emas dan kanak-kanak miskin dari Lighthouse Children Welfare Home Association Kuala Lumpur.

Biarpun masih tidak pasti punca gelak ketawa mereka, saya turut terkesan dengan aura ceria dan gembira yang memenuhi seluruh dewan.

Ada di antara mereka nampak begitu teruja dan terhibur dengan aktiviti yang dinamakan 'terapi ketawa', dikendalikan oleh doktor dalan perubatan semulajadi, Dr. Dhilip Kumar.

Terapi ini mengajak peserta yang terlibat sama ada kanak-kanak dan warga emas, ketawa beramai-ramai sambil melakukan gaya dan perilaku yang mencuit hati.

Mereka dikehendaki berdiri dalam gaya bebas dan berselerak sambil mengikut gaya suara suara intonasi ketawa yang dilakukan oleh Dr. Dhilip.

Pelbagai gaya dan intonasi suara semasa ketawa telah dikeluarkan masing-masing sepuas hati yang menyebabkan keseluruhan peserta teruja dan gembira.

Bermula dengan ketawa secara perlahan sehinggalah sedikit demi sedikit ketawa mereka bertukar semakin kuat menyebabkan kesemua peserta geli hati dengan diri masing-masing.

Percayalah, dengan hanya melakukan aktiviti ketawa secara beramai-ramai ini selama sejam, kanak-kanak dan warga emas tersebut kelihatan lebih gembira dan ceria selepas sesi tersebut selesai.

Mengulas lanjut mengenai kelebihan ketawa, Dr. Dhilip berkata, ketawa ialah satu kualiti hebat tersimpan dalam diri manusia yang apabila dilepaskan akan mengubah keseluruhan hidup seseorang individu menyebabkan mereka merasai kebahagiaan.

Terapi ini juga untuk memulihkan banyak penyakit berkaitan dengan perut.

Ketawa yang kuat secara berdekeh-dekah seeloknya dilakukan sekurang-kurangnya tiga atau empat kali sehari.

"Melalui terapi ketawa yang diperkenalkan di India pada tahun 1997, ternyata ia memberi kesan yang baik kepada individu dari aspek kesihatan dan emosi mereka.

"Ia kini bukan sahaja diamalkan di India, malah semakin popular di seluruh dunia terutamanya di hospital-hospital di Eropah dan Amerika Syarikat.

"Di Malaysia, terapi ini masih baru lagi sejak ia diperkenalkan oleh Kevala Centre lima tahun lepas.

"Bagi menggalakkan rakyat Malaysia mengamalkan cara hidup sihat melalui terapi ketawa kami sedang berusaha meluaskan kelebihan terapi ini kepada orang ramai di luar sana," katanya.

Tambah Dr. Dhilip, apabila seseorang ketawa kadar hormon stres seperti kortisol dan adrenalin akan cenderung untuk menurun.

Disebabkan hormon-hormon inilah yang memberi tekanan terhadap sistem ketahanan tubuh yang boleh mendorong kepada jangkitan, penyakit dan kesihatan yang tidak baik. Satu kajian mendapati bahawa ketawa membantu mengurangkan stres dan meningkatkan fungsi ketahanan tubuh.

"Aktiviti terapi ketawa adalah satu bentuk senaman yang dengan pernafasan yang mempunyai kebaikan kepada paru-paru dan jantung yang keseluruhannya mempunyai 12 langkah.

"Setiap langkah yang dilakukan menggunakan keseluruhan tenaga yang terdapat dalam tubuh sambil diiringi dengan gelak ketawa daripada peserta.

"Contohnya aktiviti yang memerlukan peserta menepuk tangan sambil ketawa kuat berfungsi menggerakkan keseluruhan organ dalam badan, pergerakan dengan tangan 'teh tarik' untuk meningkatkan tahap pernafasan dalam badan dan aktiviti menggoyang dan menggerakkan badan sambil ketawa membantu menyeimbangkan perjalanan darah dalam badan," ujarnya.

Dr. Dhilip menambah, kajian juga menunjukkan mereka yang banyak ketawa dalam kehidupan mempunyai kualiti tidur yang lebih baik, selain mereka akan kelihatan lebih bertenaga dan gembira.

Katanya, ketawa tidak kira tempat dan keadaan yang sedang dilalui.

Ketawa secara beramai-ramai dengan rakan-rakan ketika bercerita perkara yang melucukan atau ketawa berseorangan semasa menonton cerita kartun mahupun adegan dalam televisyen yang menghiburkan adalah sesuatu yang memberi kesan positif dalam diri walaupun ia berlaku secara spontan dan tanpa diduga.

"Kajian juga menunjukkan hasil terapi ketawa yang berulang sebanyak 100 kali, ibarat seperti jumlah tenaga yang digunakan adalah bersamaan dengan 10 minit mendayung kanu atau 15 minit mengayuh basikal.

"Dengan ketawa juga membantu menghilangkan kesakitan walaupun ia hanya sementara. Berdasarkan kajian pesakit kanser yang melalui terapi ketawa membantu menghilangkan seketika perasaan sakit yang dilami mereka," katanya.

Beliau juga menambah, dengan ketawa seseorang akan mempunyai kemahiran sosial yang lebih baik dan lebih yakin untuk berhadapan dengan orang disekelilingnya.

Seorang yang mudah untuk ketawa akan lebih mudah untuk didekati berbanding seorang yang serius. Sesuatu perhubungan akan menjadi lebih akrab sekiranya sering ketawa.

Sementara itu, Pengarah HPKL, Anwar Anis berkata terapi ketawa yang pertama kali dianjurkan oleh hospital tersebut bertujuan meraikan anak-anak yatim dan warga emas bersempena sambutan Krismas baru-baru ini.

"Kami ingin meraikan dan berkongsi kegembiraan dengan golongan ini yang mempunyai kesihatan baik dan melalui hari-hari yang penuh ceria.

"Seseorang mempunyai kesihatan dan jiwa yang baik mereka juga akan mempunyai jiwa dan minda yang bagus.

"Kami juga menyedari kebanyakan golongan ini adalah insan yang banyak menghabiskan masa berseorangan di rumah dan ini adalah masa sesuai untuk menghiburkan mereka," jelasnya. - SITI AISHAH YUSOFF

Tidak puas di tempat tidur

Posted: 06 Jan 2014 10:52 PM PST

EJAKULASI pramatang (PE) merupakan kegagalan seksual yang paling biasa berlaku dalam kalangan lelaki dan disifatkan sebagai kesukaran untuk mengawal pancutan air mani.

Berbeza dengan disfungsi erektil (ED) iaitu ketidakbolehan untuk menegangkan zakar bagi golongan Adam, PE kini dikenal pasti sebagai satu keadaan yang memerlukan sokongan dan bantuan perubatan oleh pelbagai pertubuhan kesihatan global seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Persatuan Urologikal Amerika (AUA), dan Persatuan Antarabangsa Ubat-Ubatan Seksual (ISSM).

Ini memandangkan rawatan terhadap PE yang efektif dan mampu menambah baik kawalan ejakulasi pramatang, bakal meningkatkan kepuasan seksual serta kualiti keseluruhan kehidupan suami dan pasangan mereka.

Hasil daripada kajian kaji selidik yang dijalankan secara meluas oleh Menarini, sebuah syarikat biofarmaseutikal yang bertapak di Itali, mendedahkan bahawa masalah ejakulasi pramatang menyebabkan tekanan emosi dan kekecewaan yang serius terhadap golongan lelaki dan pasangan mereka.

Kajian dilakukan terhadap 3,500 responden dari sembilan negara di Asia Pasifik termasuk Australia, China, Hong Kong, Malaysia dan Thailand, pada pertengahan tahun lalu.

Menurut Pengurus Besar Menarini Malaysia, Cheah Chor Eng, kaji selidik ini mendedahkan kesan sebenar kepuasan seksual terhadap pasangan masing-masing. Paling membimbangkan apabila begitu ramai pasangan kecewa dengan kehidupan seksual mereka.

Lebih penting kaji selidik ini juga menunjukkan sejauh mana ejakulasi pramatang memberi kesan kepada pasangan, sama ada secara peribadi dan tahap perhubungan mereka.

Dalam pada itu Perunding Pembedahan Urologikal di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur dan Profesor Madya Pembedahan Klinikal Universiti Monash Malaysia (Kampus Sunway), Prof. Dr. George Lee berkata, kesan ejakulasi pramatang ke atas lelaki dan pasangan mereka boleh menjadi begitu serius terhadap hubungan personal seseorang.

"PE membawa stigma yang besar kepada golongan lelaki sekali gus menghalang mereka daripada mengambil sebarang tindakan atas keadaan berkenaan.

"Menerusi kajian ini kami berharap golongan lelaki akan dapat menghapuskan stigma berkenaan dan berbincang mengenai masalah PE," jelasnya.

Sementara itu Perunding Kanan Pakar Urologi dan Ketua Unit Urologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Zulkifli Md. Zainuddin pula menegaskan, PE adalah situasi keadaan yang benar-benar memerlukan rawatan dan ditangani menerusi rundingan perubatan.

"Ejakulasi pramatang sama seperti isu kesihatan seksual lain yang boleh dirawat dengan jayanya. Adalah penting bagi seorang lelaki yang mengalami masalah ini berjumpa dengan doktor dan mengambil langkah serius untuk merawatnya demi menambah baik kehidupan seksual dan pasangan mereka," katanya.

Laporan kaji selidik ini kini boleh diakses di laman web yang baharu dilancarkan iaitu www.ControlPE.com.my. kaji selidik ini dijalankan oleh Kantar Health dan dibiayai oleh Menarini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved