Selasa, 7 Januari 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Perlu jadi pengguna

Posted: 06 Jan 2014 10:52 PM PST

Pengasas Aura White, Feena Azmir bersama suaminya berhati-hati memilih duta untuk mempromosi produk mereka.

Pengasas Aura White Beauty, Nur Furyna Azmir (Feena) melantik dua selebriti untuk mengemudi proses promosi produk-produknya jelas membantu. Bagaimanapun menurut Feena, ini tidak bermakna dia hanya mahu mengambil kesempatan untuk melariskan produknya sahaja.

Percaya duta seharusnya menjadi pengguna, Feena berkata sebelum memilih duta untuk produk yang diwakili dia akan memastikan duta itu mengalami perubahan yang dimaksudkan.

"Saya mahu mereka jadi pengguna dan bukan semata-mata duta.

"Sebab itu sebagai permulaan kami akan bekalkan mereka dengan produk tersebut untuk mereka cuba dahulu, dan bila mereka sendiri yakin secara automatik duta yang dipilih ini akan lebih natural untuk menerangkan kepada pengguna lain," katanya.

Kami percaya duta yang dilantik pihak Aura White Beauty ini bukan sekadar bersetuju untuk wang tetapi mereka benar-benar yakin dengan produk kami. Sebab itu kami lebih selesa sebenarnya untuk mengekalkan duta yang ada bagi memastikan bukti produk ini benar-benar jelas.

"Kami masih mengekalkan Hanez Suraya sebagai duta beberapa produk kami, kami mahu pengguna tidak keliru.

"Kehadiran produk terbaharu kami, AuraMen pula memerlukan saya memilih duta di kalangan selebriti lelaki. Pada mulanya agak sukar untuk memilih, namun saya lihat Izzue begitu terbuka untuk mencuba yang akhirnya dia mengakui keberkesanan produk ini," katanya.

DUta atau auta?

Posted: 06 Jan 2014 10:52 PM PST

Izzue Islam pada majlis pelantikannya sebagai duta AuraMen untuk produk Aura White Beauty.

KEWUJUDAN ratusan produk kecantikan di pasaran kini, membuatkan para peniaga mula mencari pelbagai alternatif untuk melariskan jualan mereka. Bercakap soal produk kecantikan, ia tidak hanya terbatas kepada penggunaan luaran sahaja, kini terdapat juga suplemen kecantikan yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan.

Antara pendekatan paling rasional kini, adalah dengan menggunakan khidmat selebriti popular. Pembabitan artis popular secara tidak langsung dilihat dapat mempercepatkan lagi pengenalan produk kecantikan ini di kalangan pengguna terutamanya wanita. Nampaknya, usaha ini bukan lagi eksklusif memandangkan penggunaan khidmat selebriti bagi melariskan produk kini semakin menjadi-jadi.

Jika dilihat pengaruh yang dimiliki golongan selebriti ini tidak dinafikan kuasa mereka agak kuat untuk menyakinkan peminat. Mungkin atas faktor itu juga para peniaga dilihat mengambil kesempatan ke atas para selebriti ini untuk memastikan produk mereka diterima tanpa diragui.

Sementara itu, di kalangan selebriti pula menjadi duta ke atas satu-satu produk boleh disifatkan sebagai antara kejayaan dalam karier mereka. Bohonglah untuk peminat tidak mengetahui bahawa setiap urus niaga yang melibatkan soal penjenamaan ini bakal memberi kelebihan buat artis pujaan mereka. Dengan jumlah wang yang diterima mereka sebagai duta, persoalan yang timbul kini adalah tanggungjawab yang dipikul para selebriti ini.

Memang nampak mudah untuk mereka menerima tawaran sebagai duta, tetapi pernah atau tidak mereka terfikir impak penggunaan produk tersebut ke atas peminat masing-masing yang hanya membeli atas dasar sokongan.

Tidak dinafikan ada di kalangan selebriti ini memang mengambil berat soal ini. Bagaimanapun dengan pertumbuhan ratusan produk kecantikan, kini para selebriti dilihat semakin rambang mata untuk hanya menurut permintaan pihak peniaga.

Pernah kita dikejutkan dengan penyerbuan pihak berkuasa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ke atas sebuah kilang pemprosesan produk kecantikan berasaskan makanan tambahan. Tiada apa yang lebih menakutkan, produk itu lebih mengutamakan pengambilan seorang duta yang juga selebirti terkenal sebelum mendapat kelulusan pihak KKM.

Melalui peristiwa ini apa yang boleh disimpulkan pemilihan duta dilihat menjadi elemen penting untuk pemasaran produk. Namun ini tidak bermakna sebagai selebriti mereka terlepas untuk mengetahui produk itu sedalamnya sebelum bersetuju menjadi duta.

Malah tidak masuk akal sebenarnya mereka dipilih menjadi duta apabila pengetahuan mengenai produk tersebut langsung tidak diambil berat. Lebih melucukan, apabila kebanyakan selebriti ini hanya menjadi duta ke atas produk tersebut tanpa menggunakannya. Jika dilihat ini merupakan satu tindakan yang kurang adil buat peminat mereka, apabila sudah diadu domba dengan pelbagai cerita serta dibuktikan dengan kecantikan artis itu sendiri sesiapa juga akan percaya yang produk berkenaan mujarab.

Membincangkan perkara ini secara mendalam, setiap selebriti yang menjadi duta ke atas mana-mana produk seharusnya bertindak jujur dengan peminat mereka. Jika benar produk yang digunakan itu berkesan, maka tidak salah untuk mereka menjadi pengantara buat peminat dan produk itu sendiri. Namun jika mereka hanya mengambil kesempatan ke atas populariti yang diraih, ini seharusnya dihentikan.

Bukan sahaja ia membodohkan peminat itu sendiri, tetapi intigriti yang seharusnya ditanam dalam diri setiap manusia itu juga tidak mengecualikan sesiapa termasuk selebriti. Mungkin ini nampak ringan namun sebenarnya, ini dipanggil penipuan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved