Sabtu, 4 Januari 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Berani mengubah gaya

Posted: 03 Jan 2014 10:08 AM PST

PADANAN gaya yang sama tetapi diberi nafas baru mewarnai fesyen lelaki.

TAHUN 2013 sudahpun melabuhkan tirainya dan selamat datang tahun 2014. Diharapkan pelbagai perkara yang baik akan berlaku terutamanya dalam memantapkan gaya dan trend terkini pada tahun ini.

Pada tahun lalu, kita dapat menyaksikan peningkatan dalam gaya yang ditampilkan oleh orang muda. Malah, beberapa komuniti dilihat giat mengetengahkan gaya masing-masing.

Paling menarik perhatian adalah gaya hijab merupakan salah satu cabang gaya yang meningkat popularitinya kerana menampilkan padanan gaya berlainan.

Setiap pengeluar berlumba-lumba menampilkan gaya hijab yang ringkas dan menawan berbanding tahun 2012. Kebanyakan pemakaian hijab agak sukar sebelumnya dan perlu mendapat tunjuk ajar melalui media cetak mahupun video.

Selain itu, tidak dilupakan juga gaya hipster yang diketengahkan oleh penggiat fesyen jalanan yang semakin hari semakin ramai peminatnya kerana corak dan rekaan yang dekat dengan hati remaja.

Ditambah pula dengan acara-acara jualan dan persembahan jalanan yang mempromosikan pakaian jenis ini dalam kalangan belia yang mana ia menambahkan lagi populariti gaya tersebut.

Tidak dilupakan juga, gaya muslimah iaitu penampilan wanita moden bertudung dalam mengenakan pelbagai dress atau gaun labuh tetapi masih mengekalkan imej muslimah.

Jika dahulu, tidak banyak gaya sebegini ditampilkan, namun dengan peredaran masa serta penghijrahan selebriti, blogger, pelakon dan penyanyi, ia menambahkan lagi kerancakan fesyen sebegini.

Bagi lelaki pula, tidak banyak yang boleh ditampilkan pada tahun ini, cuma padanan gaya yang sama tetapi diberi nafas baru oleh pencinta fesyen tanah air.

Paling meletup adalah gaya rambut yang menggunakan pomade yang memberikan imej 60s kepada si pemakai, ditambah pula kekemasan gaya tersebut membuatkan ia menjadi ikutan.

Diharapkan pada tahun 2014 ini, trend fesyen anak muda akan berkembang dengan lebih pesat dan penglibatan mereka dalam dunia perniagaan dalam talian (online) menyokong pertumbuhan itu.

Selamat maju jaya dan berani untuk mengubah gaya kamu tetapi ingat, jangan jadi mangsa fesyen ya. - AMIRUL

10 tip cantik wanita Korea

Posted: 03 Jan 2014 10:08 AM PST

PENGGUNAAN topeng untuk membersih dan menyegarkan wajah dilakukan sekali seminggu dalam kalangan wanita Korea.

KEGILAAN peminat drama bersiri Korea membuatkan golongan selebriti di negara itu menjadi ikutan anak muda kita.

Apa sahaja yang dilakukan mereka pasti menarik perhatian untuk cuba dipraktikkan termasuklah dalam aspek kecantikan.

Apatah lagi kebanyakan wanita Korea dilihat memiliki kulit yang sempurna dan licin. Sememangnya mereka sanggup menghabiskan banyak masa dan wang untuk penjagaan kulit, malah seorang pelakon Korea, Go Hyun Jung turut menerbitkan buku tentang rahsia kecantikannya yang bertajuk Go Hyun Jung Texture.

Walaupun wanita di negara tersebut terkenal dengan kesanggupan mereka melakukan pembedahan plastik untuk cantik, namun ada juga yang menolak kaedah itu. Mereka sebaliknya mengamalkan tip-tip kecantikan yang mudah diamalkan setiap hari.

1. Banyak minum air

Banyak minum air membantu mendapatkan kulit yang bersinar. Mulakan hari kamu dengan meminum segelas air kosong. Untuk menyegarkan wajah, percikkan air sejuk pada muka selama beberapa minit.

2. Mencuci

Pelakon, Bae Suzy pernah mempromosikan teknik '424' yang mana kamu perlu membersihkan muka dengan minyak (kelapa, badam atau apa-apa minyak pembersihan) selama empat minit, diikuti dengan pembersih berbuih selama dua minit dan seterusnya bilas muka kamu selama empat minit. Mulakan dengan air suam dan akhiri dengan air sejuk untuk menutup semua liang terbuka.

3. Menyegar

Wanita Korea lebih suka memanfaatkan penyegar dengan menyapunya menggunakan hujung jari untuk penyerapan yang lebih baik.

4. Melembap

Letak pelembap di telapak tangan dan gosok kedua-duanya. Kemudian sapukan pelembap itu ke seluruh muka dengan cara sapuan 'T'.

5. Topeng muka

Topeng muka di Korea diperbuat daripada bahan-bahan yang telah dicuba sejak keturunan nenek moyang mereka. Topeng pembersihan dan topeng penyegaran digunakan sekali seminggu bagi mengurangkan bengkak pada muka. Di samping itu, penggunaan topeng yang terdiri daripada serbuk kepompong ulat sutera dipanggil 'baekgangjam' membantu memutihkan kulit.

6. Penjagaan leher

Pelakon Go Hyun Jung memakai krim pada leher dari rahang sehingga ke paras bahu seperti yang dinyatakan olehnya dalam buku Go Hyun Jung Texture bagi menjadikannya lebih efektif.

7. Tidur mencukupi

Kebanyakan wanita Korea mengamalkan tidur yang cukup sekurang-kurangnya enam hingga lapan jam sehari. Ini kerana masa tidur penting untuk kulit yang lebih sihat.

8. Produk penjagaan kulit

Jenama Asia semakin popular pada hari ini di seluruh dunia kerana ciri-ciri yang baik dan keberkesanannya. Sesetengah wanita di Korea menggunakan antara 10 hingga 20 produk setiap hari untuk penjagaan kulit.

9. Senaman regangan muka

Ia adalah amalan biasa dalam kalangan pelakon Korea yang mana mereka akan mengulangi menyebut perkataan 'Ma Me Mi Mo Mu' sebanyak 10 kali untuk penjagaan otot bibir dan pipi. Selain itu, regangan otot muka selaras dengan pernafasan juga disyorkan.

10. Solekan yang tidak ketara

Solekan pada mata hanya diminimumkan dengan corak warna yang lembut. Gunakan pensel pengalit mata dan maskara untuk tampak lebih anggun, selain pemerah pipi berwarna merah jambu dan warna asli untuk bibir.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved