Rabu, 18 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Sukan SEA Myanmar: Sukan pelayaran sumbang dua emas

Posted: 18 Dec 2013 11:26 PM PST

NAY PYI TAW 19 Dis. - Sukan pelayaran berjaya mengutip dua pingat emas pertama untuk negara hari ini menerusi Khairulnizam Mohd. Afendy dalam acara kelas Laser Standard dan kelas International 420 melalui Mohd. Faizal Norizan/Ahmad Shuki Abdul Aziz.

Dua pingat emas itu meletakkan Malaysia kini meraih 32 pingat emas keseluruhan setakat ini. - UTUSAN ONLINE

Nazreen lakar kejutan besar

Posted: 18 Dec 2013 11:29 AM PST

AKSI kemas dipamerkan penerjun cilik, Mohd. Nazreen Abdullah yang menghasilkan pingat emas dalam acara 10 meter platform Sukan SEA 2013 di Pusat Akuatik Wunna Theikdi, Nay Pyi Taw semalam.

NAY PYI TAW - Baru berusia 15 tahun dan hanya memiliki ketinggian 1.47 meter, Muhd. Nazreen Abdullah bagaimanapun tidak sedikit menunjukkan rasa gentar ketika membuat penampilan sulung di Sukan SEA untuk melakar kejutan merangkul pingat emas terjun 10 meter platform individu di Pusat Akuatik Wunna Theikdi, semalam.

Biarpun emas memang disasarkan dalam acara ini, namun prospek sebenar Malaysia adalah menerusi Ooi Tze Liang, penerjun yang jauh lebih berpengalaman dan lima tahun lebih senior daripada Nazreen.

Malah, misi awal kontinjen terjun negara untuk menyapu bersih pingat emas di Myanmar bermula dengan langkah kanan apabila turut mendominasi acara 3 meter papan anjal wanita menerusi Cheong Jun Hoong yang mengungguli emas, manakala Wendy Ng membawa pulang perak.

Nazreen sememangnya turun ke kolam untuk mencari pingat dan dia berusaha melakukan terjunan paling sempurna dalam enam percubaan, namun tidak pernah terdetik di fikirannya 398.05 mata yang berjaya dikumpul akan menghasilkan emas.

Tze Liang sebaliknya terpaksa menerima hakikat mengutip perak kedua berturut-turut di Sukan SEA selepas mengutip 397.20 mata. Gangsa milik penerjun Indonesia, Adityo Re Putra dengan 338 mata.

Saya memang tidak sangka akan memenangi emas kerana saya tidak pernah terfikir mampu mengalahkan senior sendiri.

Sepanjang terlibat dalam sukan terjun, ini adalah kejayaan paling manis buat saya.

Memang saya tidak menduga, hanya dalam penampilan pertama di Sukan SEA, saya berjaya memenangi emas, " kata Nazreen, yang menerima manfaat besar hasil perguruan selama sebulan di China.

Penerjun yang berasal dari Kuala Lumpur itu bagaimanapun mengucapkan terima kasih kepada Tze Liang, yang disifatkan banyak membantu dan memberi galakkan kepadanya sepanjang latihan.

Saya berjaya melakukan DD (darjah kesukaran) yang diberikan dengan baik, tetapi masih tetap tidak menyangka akan memenangi emas," kata penerjun cilik itu lagi, yang hanya memasuki skuad elit kebangsaan pada awal tahun ini.

Sementara itu dalam 3m papan anjal wanita, Jun Hoong, mengakui terkejut kerana mampu mempertahankan emas yang dimenangi dua tahun lalu, apatah lagi menumpaskan Wendy.

Saya tidak menyimpan harapan untuk menang kerana Wendy beraksi lebih baik, cuma kualiti terjunan saya mungkin lebih baik kali ini," katanya.

Jun Hoong memenangi emas selepas mengumpul 327.15 mata, meninggalkan Wendy dengan 323.10 mata. Penerjun Indonesia, Indah Eka Purna meraih gangsa (240.35 mata).

Sementara itu khabar gembira diberikan sukan pelayaran yang akan mengharungi hari terakhir hari ini.

Biarpun masih ada empat perlumbaan yang perlu ditamatkan, Malaysia sudah mengesahkan dua pingat emas dalam kelas Laser Standard melalui Khairulnizam Mohd. Afendy dan Kelas International 420 lelaki, Mohamad Faisal Norizan dan Ahmad Shukri Aziz .

Sukan pelayaran sebelum ini sudahpun menyumbangkan sebutir gangsa dalam acara optimist berpasukan. - UTUSAN

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved