Rabu, 18 Disember 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


'Berkat, tepat, cepat' gaya Idris

Posted: 18 Dec 2013 11:29 AM PST

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

DATUK Seri Idris Haron baru berusia 46 tahun ketika menyandang jawatan Ketua Menteri Melaka.

Kini menginjak 47 tahun, perwatakan beliau macam dulu. Sama semasa usianya baru 34 tahun menyandang Yang Dipertua Majlis Perbandaran Alor Gajah - berterus terang meskipun agak pahit ditelan.

Sepanjang duduk bersembang dua jam dengan beliau di Tingkat 11, Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) di Ayer Keroh kelmarin, itulah sikapnya.

Dan apabila penulis menanyakan bagaimana beliau mahu mengelakkan tragedi sama menimpa 'Tok Ali' atau Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berulang meskipun di bawah tadbirannya (Mohd. Ali), Melaka ada segala-galanya, hatta sumbangan kepada kaum Cina Melaka tidak ternilai banyaknya, Idris ada suatu yang menarik untuk dikongsi bersama:

"Politik adalah permainan angka, bukannya kira angin tetapi perlu objektif. Kualiti penting tetapi kuantiti lebih penting lagi. Pada saya, kerja-kerja pendaftaran (pengundi) di kawasan 'putih' adalah perkara paling utama mesti dilakukan oleh setiap ahli politik.

"Ini terutama mengambil kira keperluan melalui pembinaan rumah-rumah mampu milik, industri bercampur dan pusat-pusat pelancongan.

"Kalau kedudukan geopolitik dan sosio politik ini diambil kira, saya yakin kejadian (Ketua Menteri kalah mengejut di Parlimen Bukit Katil pada pilihan raya umum 5 Mei lalu) menimpa Tok Ali boleh diminimumkan," kata beliau.

Dalam hal ini, Idris mengambil contoh yang agak berani sehingga penulis 'tersentak' seketika. Kata beliau:

"Kita dapat lihat satu 'politik tragedi' apabila semua pembangunan dilimpah-ruahkan di satu tempat sahaja - di Bukit Katil dan Ayer Keroh malahan kawasan berdekatannya di Bukit Baru. Semuanya ada di sini (dalam satu kawasan) - Wisma Persekutuan, Seri Negeri, MITC, IPK, Bomba, KWSP, Yayasan Melaka, Jabatan Hasil Dalam Negeri... segalanya berpusat.

"Tapi kita masih kalah DUN Ayer Keroh, DUN Bukit Baru, DUN Bachang dan Parlimen Bukit Katil (dianggap meliputi satu kawasan).

"Mengapa kawasan membangun ini semuanya kita kalah? Sebab itu dalam pembangunan perlu ada instrumen politik.

"Kekhuatiran kita adalah apabila ada cukup pembangunan, (pengundi akan anggap) tak perlulah kebergantungan lagi pada kerajaan (negeri) sedia ada. Semua dah ada, kenapa nak sokong kerajaan lagi dah," katanya.

Sebab itu kerajaan Barisan Nasional, kata Idris kena berkira-kira. Yakni, apabila melakukan pendaftaran pengundi, pastikan memperoleh penyokong yang tidak hipokrit. Yang benar-benar kotakan janji apabila masukkan kertas undi ke dalam petinya. Bukan setakat sokong semasa pilihan raya sahaja, tetapi sekarang!

Berpegang kepada prinsip 'hari ini lebih baik dari semalam, esok lebih baik dari hari ini', Idris yang kini menggerakkan hala tuju wawasan 'Melaka Maju Fasa 2' mahu segala-galanya bermula dengan keberkatan. Apabila ada niat untuk keberkatan, Insya-Allah kata Idris, dalam mencapai kerja yang tepat dan cepat, semuanya akan berjalan lancar dan lurus.

"Untuk ini jugalah pada Jumaat ini (20 Disember 2013 ini) saya akan bawa salah satu pendekatan baharu yang mana kerajaan negeri Melaka akan menandatangani ikrar integriti dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Antaranya, sejumlah 10 jabatan termasuk pasukan bola sepak Melaka akan tandatangani ikrar integriti bersama SPRM. Apa maksudnya? Maknanya, mereka akan nyatakan komitmen bahawa kalau tertangkap, akan terima hukumannya, bersetuju diperiksa dan terdedah kepada siasatan pada bila-bila masa oleh SPRM.

"Untuk kontrak-kontrak melibatkan kerajaan negeri seperti sebut harga dan tender pula, perlu ada kehadiran dan pemantauan pegawai SPRM.

"Kemudian, dalam waktu terdekat ini semua bilik pegawai di bawah Jabatan Ketua Menteri Melaka iaitu kesemuanya 16 bilik termasuk bilik setiausaha politik, setiausaha sulit kanan akan dipasang kamera litar tertutup (cctv) yang dipantau terus oleh Ketua Menteri.

"Ini untuk pastikan supaya tindakan-tindakan mereka diperhati dan dirakam. Mereka tidak ada pilihan...boleh sambung kontrak atau tidak, melainkan melayan pelanggan (rakyat) dengan baik," kata beliau.

Ditanya tidak gusarkah beliau dengan kritikan dan hentaman terutama daripada pihak pembangkang dari pendekatan yang digerakkannya, kata Idris:

"Ya, macam-macam mereka kata... ini CM (Chief Minister) bodohlah, Idris ini 'jurutera' apa...tapi bagi saya 'kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai'. Dalam politik apabila kita dibantai, kita akan jadi lebih kuat, lebih tangkas. Cuma, yang saya hairan ketika semua anggota pembangkang bantai saya, bekas ketua pembangkang mereka terpaksa pula letak jawatan hanya kerana menunjukkan rasa hormat pada Ketua Menterinya. Ini juga menjadikan Melaka satu-satunya DUN dalam dunia yang tidak ada ketua pembangkang."

Beliau turut menjelaskan kedudukan sebenar kekeliruan atau keserabutan beberapa isu yang telah dipolitikkan pembangkang. Isu Jonker Walk - sebab dibuka laluan Jonker Walk ini bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas yang teruk. Apabila dibuka, laluan ke lapangan terbang di Batu Berendam pun lancar.

Pentadbiran Idris juga mahu menaiktaraf Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka sebagai 'air taxi station' untuk operasi penerbangan jet (pesawat) peribadi eksekutif. Katakan jika ada pelanggan mahu terbang dari Pulau Pinang ke Bangkok, maka jet dari Melaka akan ke Pulau Mutiara untuk perkhidmatan ini dan selepas itu pesawat akan kembali ke garajnya di Melaka. Pada masa sama, kerjasama dengan lain-lain syarikat penerbangan seperti Sriwijaya Air, Malindo Air dan Air Asia diteruskan.

Dalam rancangan membina lebuh raya bertol sepanjang lebih 60 kilometer bagi mengatasi kesesakan lalu lintas setiap hujung minggu atau cuti umum di negeri itu yang menelan kos RM6 bilion, Idris memberitahu, perancangan jalan baharu tidak boleh sekadar bersandarkan keperluan sekarang semata-mata. Tetapi mesti memandang jauh ke depan untuk keperluan 50 atau 100 tahun akan datang.

Ditanya cabarannya dalam mentadbir sebuah negeri maju seperti Melaka yang banyak mata 'melilau' mahu merampasnya dalam pilihan raya umum akan datang, kata Idris:

"Kalau kita maju tanpa kita mengukur kemajuan setiap masa, kita akan akan khayal dan alpa. Untuk jadikan tidak alpa, kita mesti tengok negara maju lain yang mana kita masih tertinggal di belakang dan lihat juga negeri lain yang tidak maju, bahawa betapa bagusnya kita berbanding mereka.

"Kita tahu Melaka maju menerusi pengiktirafan OECD (Organization for Economic Cooperation & Development). Melaka diiktiraf menepati 33 standard OECD sebagai negeri membangun dan maju."

OECD yang beribu pejabat di Paris menjadikan 32 petunjuk yang sesuai digunapakai untuk mengukur tahap kemajuan sesebuah negeri/negara. Petunjuk ini merangkumi aspek ekonomi & infrastruktur, manusia, rakyat dan alam sekitar.

Bagi Idris, beliau tidak kisah dicerca pembangkang, asalkan segala yang dilakukannya dimulakan dengan keberkatan.

"Seorang Melaka adalah yang kalau ada sampah di tangannya, dia lebih rela kotorkan koceknya dari kotorkan alam sekitar.

"Suatu ketika juga Sungai Melaka yang disebut Venice of East kira-kira 600 tahun lalu dengan di muaranya lebih 80 bahasa dipertuturkan pernah mundur akibat kelemahan pentadbirannya.

"Tetapi hari ini sudah menjadi 'mutiara' berwajah baharu pula. Inilah hasilnya jika kita tukar masalah kepada peluang," kata Idris penuh makna.

Kadar tol naik, berbaloikah untuk pengguna?

Posted: 18 Dec 2013 11:29 AM PST

Oleh Fauziah Arof

MAHU atau tidak, kita harus mengakui perkara yang membabitkan hal-hal kenaikan harga barangan atau perkhidmatan sememangnya cukup sensitif di hati rakyat. Senang cakap, rakyat cukup pantang mendengar harga barangan naik.

Sebabnya, begitu ramai pengguna yang berpendapatan rendah dan sederhana di negara ini. Mereka inilah yang terpaksa menanggung bebannya apabila berlakunya sebarang kenaikan barangan keperluan mahupun perkhidmatan.

Kita baru hendak mengejar status negara berpendapatan tinggi, belum pun sampai lagi ke tahap itu, tetapi itulah yang ketaranya ketika ini banyak harga barangan atau perkhidmatan mahu naik.

Jadi apabila dikatakan kadar tol di beberapa lebuh raya utama negara akan dinaikkan, ia sudah pasti membangkitkan lagi rasa marah dan tidak puas hati orang ramai. Setelah menghadapi kenaikan harga petrol, gula, tarif elektrik naik tahun depan dan barang-barang keperluan lain yang turut dinaikkan peniaga, sudah tentu cadangan kenaikan ini bagaikan menyimbah minyak ke dalam api.

Mana tidaknya, ini bermakna kos sara hidup akan terus meningkat dan meningkat lagi tetapi pada masa yang sama pendapatan bulanan banyak itulah juga.

Rasa tidak puas hati dan marah ini, boleh ditinjau di mana-mana malah dalam laman-laman sosial juga. Seharusnya, pendapat dan suara-suara mereka inilah yang perlu diambil kira dan dinilai apabila membuat sebarang keputusan.

Ramai yang mempersoalkan tidak untungkah lagi syarikat-syarikat pengendali lebuh raya ini mengutip tol setiap hari dan kenapa perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat pengendali tidak boleh disemak semula demi kepentingan rakyat.

Sesuatu yang perlu diketahui dan diakui, rakyat tidak teruja atau mahu mendengar berapa juta atau bilionkah yang diperuntukkan untuk mana-mana projek bertahap mega. Yang mereka tahu dan mahu, apakah pulangannya kepada rakyat, dan apa yang kerajaan boleh lakukan untuk mengurangkan bebanan mereka.

Ini kerana rumah perlu dibayar ansuran bulanan, atau sewaan, duit perbelanjaan untuk makan, persekolahan anak-anak, kenderaan perlu diisi petrol, bil-bil asas, kos rawatan penyakit dan macam-macam lagi.

Paling tidak rasional, mengapa perlu membayar tol di lebuh raya-lebuh raya yang sentiasa sesak. Ada kawasan-kawasan yang tidak sepatutnya diletakkan plaza tol pun kerana ia hanya menyesakkan lagi laluan terutama di waktu puncak, masa pergi dan pulang bekerja. Bukankah sepatutnya, caj tol itu dikutip untuk melancarkan lagi perjalanan, bukan menyesakkan lagi jalan.

Aku bayar RM1.10 untuk sia-sia saja. Pagi ke, petang ke macam inilah sesaknya. Ini bukan aku nak minta duit tahu, nak kasi duit pun terpaksa beratur panjang," bebel seorang teman kepada saya ketika saya menumpang kenderaannya untuk ke pusat bandar raya Kuala Lumpur, baru-baru ini. Marah betul dia dalam mengharungi ribuan kenderaan yang merangkak-rangkak menuju ke tol.

Tentunya, ramai melalui perkara yang sama yang membuatkan kita sering terlewat ke tempat kerja, menghadiri majlis-majlis dan mesyuarat-mesyuarat penting dan macam-macam urusan harian yang sepatutnya boleh dibereskan awal, akhir menjadi lewat pula.

Sepatutnya, perkara-perkara seperti ini perlu dipertimbangkan. Kenaikan kadar tol berbaloikah untuk rakyat jika terpaksa mengharungi arus kenderaan yang panjang dan banyak masa serta tenaga, dihabiskan di jalan raya saja.

Kita mahukan rakyat hidup berkualiti. Tetapi kualiti apa sangat yang dapat dinikmati sekiranya, selepas solat subuh terus menghidupkan enjin kenderaan pergi ke tempat kerja dengan lebih awal kerana bimbang akan kesesakan jalan raya, begitu juga pada waktu pulang kerja, keluar awal pun sampai ke rumah lewat juga. Anak-anak sudah tertidur menanti ibu bapa pulang.

Dan janganlah memberi alasan pengguna boleh menggunakan jalan alternatif mengelak tol. Penggunaan lebuh raya kini adalah satu kemestian bukan lagi ada jalan alternatif boleh mengelak tol. Jika ada pun berbatu-batu jauhnya.

Tidak logik kerja di Kuala Lumpur, duduk di Shah Alam terpaksa mencari jalan jauh, berpusing-pusing untuk ke tempat kerja bagi mengelakkan tol. Berilah penjelasan yang lebih rasional daripada meminta orang ramai mengelak menggunakan atau membeli itu dan ini apabila harga sesuatu perkhidmatan atau barangan itu naik.

Apabila terus-terusan memberikan alasan yang serupa setiap kali harga barangan atau perkhidmatan naik, ia akan memberi persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan. Sedangkan banyak usaha yang telah dibuat untuk manfaat rakyat, tenggelam begitu saja, akibat salah beri penjelasan.

Bagaimanapun saya tetap percaya, sudah tentunya kerajaan mempunyai formula terbaik untuk mengurangkan bebanan rakyat. Asas kepada formula itu sudah tentulah dengan mendengar keluh kesah rakyat.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved