Rabu, 18 Disember 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Suami isteri bebas tuduhan dera amah

Posted: 18 Dec 2013 11:29 AM PST

MOHD. Shukur Suradi dan Daeng Norulasyikin Bachok melambaikan tangan kepada jurugambar dan wartawan di Mahkamah Tinggi, Johor Bahru, semalam. - BERNAMA

JOHOR BAHRU 18 Dis. - Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas dan membebaskan sepasang suami isteri daripada sabitan dan hukuman penjara 15 tahun serta sebatan 10 kali atas tuduhan menyebabkan kecederaan parah dan memperdagangkan pembantu rumah warga Indonesia, tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Samsudin Hassan memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan Mohd. Shukur Suradi, 29, dan guru, Daeng Norulasyikin Bachok, 28, untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Sesyen pada 19 Jun lalu.

Mohd. Shukur sebelum ini dihukum penjara 15 tahun dan sebatan 10 kali manakala isterinya dipenjara 15 tahun kerana mencederakan mangsa yang hanya dikenali sebagai Marsini, 21, menggunakan pisau, kayu golf, penyangkut baju, tali pinggang, air panas, minyak panas, senduk panas serta sudu panas.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di kediaman mereka di No. 7, Jalan Utama 5, Taman D Utama, Perling, di sini, antara Julai dan 23 September tahun lalu.

Mereka dituduh mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebat.

Kedua-dua tertuduh juga dihukum penjara 10 tahun atas pertuduhan memperdagang Marsini di alamat yang sama pada 23 September tahun lalu.

Dalam penghakimannya, Samsudin berkata, hakim Mahkamah Sesyen melakukan kekhilafan dalam menilai kes, selain keterangan saksi-saksi yang berkecamuk.

Menurutnya, tiga elemen perlu dibuktikan bagi pertuduhan pertama iaitu kedua-dua perayu sengaja menyebabkan cedera parah ke atas mangsa, cedera parah disebabkan senjata atau alat yang menyebabkan kematian serta perbuatan adalah secara bersama.

"Sebaliknya, mahkamah mendapati keterangan pegawai siasatan hanya semata-mata hasil siasatan dan tidak mempunyai keterangan langsung mengaitkan perayu dengan mangsa, selain ia tidak padan untuk mengaitkan kedua-dua perayu dengan kecederaan dihadapi mangsa.

"Bahkan, sejarah sakit mangsa juga tidak mempunyai sokongan,'' kata beliau.

Di samping itu, Samsudin berkata, keterangan yang berkecamuk berlaku berikutan pihak pendakwaan melonggokkan beberapa perilaku lain dalam tempoh kejadian menyebabkan wujudnya prejudis untuk disabitkan pertuduhan menyebabkan kecederaan parah.

Berhubung tuduhan memperdagangkan pembantu rumah, beliau berkata, mahkamah mendapati kedua-dua perayu memiliki ejen mendapatkan pembantu rumah dan tiada keterangan bahawa mangsa diambil dan disimpan bagi tujuan perhambaan.

"Mahkamah telah mendengar rayuan serta penghujahan kedua-dua pihak selain mengkaji, meneliti dan memperhalusi setiap keterangan secara keseluruhan yang terdapat dalam rekod rayuan untuk mencapai keputusan yang wajar dan seadilnya.

"Oleh itu, rayuan dibenarkan dan sabitan diketepikan dengan kedua-dua perayu dibebas dan dilepaskan atas kedua-dua tuduhan berkenaan,'' katanya.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Rahimah Abdul Majid manakala Mohd. Shukur dan Daeng Norulasyikin diwakili peguam, Muhammad Ashraf Mohd. Diah.

'Bisikan halus' punca lelaki serang polis, tetak pesara

Posted: 18 Dec 2013 11:29 AM PST

Oleh ROSALINDA MD.SAID
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 18 Dis. - Seorang penghantar surat yang menghadapi tuduhan menyerang anggota polis dan menetak leher seorang pesara mendakwa dia bertindak demikian setelah mendengar bisikan halus yang menyuruhnya 'berkebun'.

Rizlan Johan, 34, di Mahkamah Majistret di sini hari ini turut mendakwa mendengar suara tersebut sebanyak dua atau tiga kali dalam tempoh beberapa tahun sejak kebelakangan ini.

Lelaki itu menyatakan demikian melalui sahabat mahkamah (amicus curie) selepas mengaku bersalah atas kedua-dua pertuduhan tersebut.

Bagi pertuduhan pertama, Rizlan didakwa menyerang Koperal Mohd. Faizal Dollah, 42, dengan sebilah parang di hadapan Restoran Muhibah, Jalan Bangsar di sini pada pukul 10.39 pagi, 4 Disember lalu.

Dakwaan terhadap tertuduh dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Zhamaliah Mohamad Ismail mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda.

Tertuduh juga mengaku bersalah atas pertuduhan menetak leher sebelah kiri seorang pesara yang cacat penglihatan, Ahmad Yaakob, 59, sehingga mendatangkan kecederaan terhadap mangsa pada pukul 10.30 pagi di restoran dan hari yang sama.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda dan sebat atau mana-mana dua daripada seksaan tersebut.

Berikutan dakwaan tertuduh, Majistret Nur Azura Murah memerintahkan lelaki itu dihantar ke Hospital Bahagia, Tanjung Rambutan, Hulu Kinta, Perak untuk pemeriksaan psikiatri selama sebulan sebelum beliau menjatuhkan hukuman.

Beliau menetapkan 16 Januari tahun depan untuk sebutan kes sementara menunggu laporan perubatan tertuduh.

Mengikut fakta kes, tertuduh telah memukul muka Ahmad serta pada masa sama mengeluarkan sebilah parang dan meletakkan senjata itu di tengkuk mangsa.

Tertuduh terus menyerang dan menetak bahagian leher mangsa dan akibat kejadian itu Ahmad telah mengalami kecederaan.

Rizlan juga enggan menyerah diri biarpun dengan kehadiran polis apabila bertindak menghayunkan parang ke arah Mohd. Faizal sehingga menyebabkan anggota polis itu terpaksa melepaskan tembakan ke kaki kanan tertuduh.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved