Khamis, 5 Disember 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Duta Korea di Malaysia dipanggil pulang

Posted: 05 Dec 2013 10:52 AM PST

SEOUL 6 Dis. - Duta Korea Utara ke Malaysia, Jang Yong-chol dipanggil pulang ke Pyongyang hanya beberapa hari selepas bapa saudaranya, Jang Song-thaek digugurkan daripada jawatannya dalam badan tertinggi tentera negara itu, tindakan dipercayai didalangi pemimpin Korea Utara Kim Jong-un.

Berita itu disahkan apabila kelibat isteri Yong-chol dan dua anak lelakinya dilihat menaiki penerbangan Air Koryo ke Pyongyang di bandar raya Shenyang, timur laut China semalam.

Semalam, Perkhidmatan Perisikan Nasional Korea Selatan (NIS) memberitahu Parlimen bahawa pihaknya percaya Song-thaek yang juga bapa saudara Jong-un dipecat sebagai Naib Pengerusi Suruhanjaya Pertahanan Nasional.

Beliau yang juga antara lelaki paling berpengaruh di negara itu, sering dirujuk sebagai pemimpin nombor dua tidak rasmi dalam barisan kepimpinan Korea Utara dan dinamakan oleh sejumlah penganalisis sebagai orang yang berkuasa di belakang Jong-un. - AFP

Raja Thai seru rakyat bersatu

Posted: 05 Dec 2013 10:40 AM PST

Gambar dirakam Biro Diraja Thailand, menunjukkan Raja Bhumibol Adulyadej membaca titah di singgahsana di Istana Klai Kanwon di Hua Hin, kira-kira 190 kilometer dari Bangkok, semalam. - AFP

BANGKOK 5 Dis. - Raja Thailand, Raja Bhumibol Adulyadej menyeru seluruh rakyatnya agar bersatu-padu demi kebaikan negara ini ketika kumpulan antikerajaan dan pasukan keselamatan mencapai perdamaian sementara bagi menghormati sambutan hari lahir beliau, hari ini.

Raja Bhumibol berkata demikian ketika menyampaikan titah pada majlis sambutan hari keputeraannya yang ke-86 di Istana Klai Kangwon di Hua Hin, kira-kira 190 kilometer dari Bangkok.

"Seluruh rakyat Thai perlu menyokong satu sama lain demi kebaikan negara ini.

"Rakyat juga perlu menjalankan tanggungjawab masing-masing demi kepentingan awam, kestabilan dan keselamatan Thailand," katanya.

Bagaimanapun beliau enggan mengulas tentang pergolakan politik yang bermula sejak minggu lalu yang menyaksikan lima orang terbunuh akibat pertempuran antara penunjuk perasaan dan pihak keselamatan.

Raja Bhumibol merupakan satu-satunya Raja Thailand yang terkenal dalam kalangan rakyat dan menjadi watak penting dalam menyelesaikan krisis politik sebelum ini.

Beberapa pemimpin tertinggi Thailand turut hadir pada sambutan hari lahir Raja Bhumibol termasuk Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra.

Sementara itu, seorang penganalisis politik tempatan, Thak Chaloemtiarana berkata, tindakan Raja Bhumibol enggan mencampuri krisis politik tersebut menunjukkan beliau memahami situasi negara ini.

Jelas Thak, Raja Bhumibol mungkin bimbang tentang pengaruhnya dan kesan terhadap sebarang tindakan yang diambil.

Sebagai contoh katanya, pada minggu lalu, Putera Mahkota Maha Vajiralongkorn menyuarakan kebimbangannya tentang kemelut politik itu dan menyeru rakyat untuk menyelesaikan perbezaan secara aman, namun gagal menghentikan keganasan.

"Jika Raja Bhumibol melakukan perkara yang sama dan tiada kesan terhadap krisis berkenaan, ia akan mengurangkan pengaruhnya," kata Thak. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved