Selasa, 5 November 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Macam zaman dinosaur!

Posted: 05 Nov 2013 10:39 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin mencuba pistol sewaktu melawat sesi latihan atlet menembak sebelum merasmikan Kejohanan Menembak Asia Tenggara Ke-37 di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan Subang, semalam. - UTUSAN/Aizzul A. Majid

SUBANG - Kegagalan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengendalikan penjualan tiket perlawanan akhir Piala Malaysia 2013 dengan lancar mendapat kecaman Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yang menganggap badan bola sepak itu masih pada zaman dinosaur.

"FAM masih di zaman 'jurassic'..apa ini?. Sepatutnya mereka perlu memastikan ada pembaharuan dalam penjualan tiket bola sepak," katanya pada sidang media selepas merasmikan Kejohanan Menembak Asia Tenggara Kali Ke-37 di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan di sini semalam.

Masalah kaedah penjualan, ulat tiket dan tiket palsu terus gagal diselesaikan oleh FAM.

Pada final Piala Malaysia antara Kelantan dengan Pahang di Stadium Shah Alam, Ahad lalu pula menyaksikan lebih 1,000 penyokong yang memiliki tiket sah tidak dapat masuk untuk menyaksikan perlawanan tersebut.

Menurut Khairy, sebelum ini beliau telah memberikan cadangan bahawa perlu ada sistem baharu dalam penjualan tiket terutama melibatkan perlawanan akhir dalam saingan Liga Malaysia.

"Sekarang ini kita sudah berada di abad ke-21, sudah boleh melaksanakan sistem penjualan secara talian atau apa sahaja jenis sistem lain yang berbeza berbanding sistem yang diguna pakai sekarang.

"Bagaimanapun setiap tahun ada sahaja masalah yang sama tentang penjualan tiket, memang perkara ini di bawah FAM, tetapi sebagai Menteri saya hendak memberikan sedikit teguran kepada mereka kerana keluhan ini datang daripada penonton dan peminat bola sepak," katanya yang juga pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Presiden FAM dari 2007 hingga 2010.

Khairy yang sebelum ini pernah menempelak FAM di atas kelemahan mereka, termasuk insiden limpahan penonton pada separuh akhir Piala FA antara Johor Darul Takzim (DT) dan Pahang, Mei lalu berkata, sampai bila penonton harus berbaris panjang untuk mendapatkan tiket perlawanan.

"Kita berada di zaman teknologi sekarang, sepatutnya FAM menggunakan tindakan yang lebih tegas bagi membanteras ulat tiket yang berada di luar stadium.

"Kalau mereka tidak boleh menyelesaikan masalah ini beritahu, bukannya beri kepada 'orang yang sama' yang tidak mahu membuat sebarang pembaharuan.

"Jika mereka beritahu, kita boleh cadangkan supaya ada prosedur baharu dalam sistem penjualan tiket," katanya lagi.

Sebelum perlawanan akhir Ahad lalu FAM telah berjanji untuk memberi tahap pengawalan keselamatan terbaik, termasuk menggunakan lebih kurang 2,500 anggota keselamatan termasuk polis, bomba dan penyelamat, Jabatan Sukarelawan (Rela) dan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Bagaimanapun, mereka dilihat gagal memberi kawalan keselamatan terbaik sehingga zon penampan yang memisahkan antara kedua-dua penyokong di stadium tersebut perlu dibuka dan ia mungkin disebabkan kebanjiran penonton yang melebihi jumlah tiket yang dijual.

Dalam pada masa yang sama terdapat juga penjualan tiket palsu menjelang perlawanan sehingga ada antara penonton berasa tertipu tatkala mereka perlu meredah perjalanan beratus kilometer untuk memberikan sokongan kepada pasukan kesayangan masing-masing.

'Ia bukan khabar angin'

Posted: 05 Nov 2013 10:39 AM PST

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

PENYERANG Selangor, Mohd. Amri Yahyah antara nama besar yang berada dalam senarai skuad baharu Johor Darul Takzim untuk musim 2014.

JOHOR BAHRU - Senarai lengkap skuad Johor Darul Tazkim (Johor DT) musim 2014 yang disiarkan di internet baru-baru ini bukan khabar angin, biarpun ada beberapa pemain yang dikaitkan dengan Harimau Selatan itu menafikan bakal menyertai pasukan tersebut.

Walaupun senarai lengkap pemain belum diumumkan secara rasmi, namun ia telah dimuat naik di laman Facebook rasmi pasukan Johor DT dan Johor menerusi akaun JOHOR Southern Tigers pada 2 November lalu.

Dalam senarai tersebut, lima tonggak Kelantan dan empat Selangor dikatakan bakal menyarung jersi merah biru yang menjadi simbol kebanggaan, harapan, kekuatan dan maruah pasukan berkenaan.

Lima pemain Red Warriors yang terlibat adalah Norfarhan Muhammad dan Mohd. Shakir Shaari (tengah) serta Azizi Matt Rose, Mohd. Daudsu Jamaluddin dan S. Subramaniam, yang beraksi di posisi pertahanan.

Empat tonggak Red Giants yang dikhabar bakal berhijrah ke Johor DT adalah peledak berbisa, Mohd. Amri Yahyah, dua tonggak pertahanan, Mohd. Asraruddin Putra Omar dan Mahali Jasuli, selain penjaga gol, Norazlan Razali.

Bintang tengah Pahang yang membantu Tok Gajah menjulang Piala Malaysia minggu lalu, Mohd. Amirulhadi Zainal turut berada dalam senarai tersebut, selain pemain sayap lincah Negeri Sembilan, Mohd. Nazrin Nawi.

"Semua pemain ini sudah menandatangani persetujuan untuk menyertai Johor DT, tetapi ada antara mereka terpaksa membuat penafian kerana kontrak mereka (bersama pasukan sekarang) hanya akan berakhir pada November dan Disember," kata sumber Johor DT.

Norfarhan sebelum ini menafikan dia bakal menyertai Harimau Selatan musim depan, manakala Amirulhadi menegaskan, dia sudah menandatangani kontrak baharu bersama Pahang.

Johor DT, yang mensasarkan sekurang-kurangnya satu kejuaraan musim depan, sebelum ini membawa masuk tiga pemain import, diketuai bekas bintang Benfica, Pablo Aimar, Braulio Nobrega Rodriguez, yang pernah beraksi bersama Atletico Madrid dan pemain LionsXII, Hariss Harun.

Skuad Harimau Selatan juga mendapat sentuhan pemain Harimau Muda, Mohd. Irfan Fazail dan Mohammad Fadhli Shas, manakala nama besar seperti Norshahrul Idlan Talaha, Safiq Rahim, Mohd. Nurul Azwan Roya, Mohd. Aidil Zafuan Abdul Radzak masih dikekalkan.

Bagaimanapun nama bintang penyerang kebangsaan, Safee Sali yang sebelum ini dipinjamkan dari kelab Indonesia, Arema FC dan bekas pemain kebangsaan, Mohd. Zaquan Adha Abdul Razak tiada dalam senarai berkenaan.

Misi besar Johor DT untuk memburu kegemilangan musim depan bakal diketuai oleh pengendali baharu, Cesar Ferrando Jiminez.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menerusi laman web rasmi Johor DT dan Johor mengingatkan pemain baharu untuk membuktikan kenapa mereka layak bersama pasukan itu.

"Kepada bakal pemain Johor, anda perlu membuktikan anda layak menggalas tanggungjawab dan penghormatan menyarung jersi merah dan biru itu. Fahamlah bahawa para penyokong Johor memberikan sepenuh sokongan kepada anda dalam setiap perlawanan.

"Sudah tiba masanya anda menghargai sokongan padu yang mereka berikan dan membalasnya dengan baik. Menang atau kalah bukanlah segalanya, asalkan anda berusaha 110 peratus di padang," katanya di www.johorsoutherntigers.com.my.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved