Selasa, 5 November 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Seronok bantu orang

Posted: 05 Nov 2013 05:02 AM PST

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar JEFRI IRAN

WALAU tampak garang, Qieyla sebenarnya sangat mesra orangnya.

SEBELUM memasuki dunia insurans, gadis ini tidak pernah tahu apa yang dimaksudkan dengan perkataan tersebut, apatah lagi memahami hakikat kewujudan insurans dan kepentingannya.

Perkara ini diakui sendiri Noor Shakila Shafiee, 25, yang kini bergelar perunding insurans sejak tiga tahun lalu.

"Terus terang Qieyla katakan memang tak pernah ambil tahu pun kepentingan insurans tetapi selepas belajar dan bekerja dalam bidang ini barulah nampak ia memang sangat bermanfaat.

"Walaupun lebih kepada insurans kemalangan diri, yang memang jarang orang berminat tetapi ia tetap ada kelebihannya.

"Pernah Qieyla uruskan satu kes yang mana pada masa itu pelanggan nak tuntut insurans yang dia ambil untuk pihak suami yang terkorban dalam kemalangan.

"Masa itu baru Qieyla terasa pentingnya insurans ini. Memang ramai akan kata duit tidak akan boleh beli nyawa seseorang itu tapi sekurang-kurangnya pemegang polisi itu tidak membebankan pewaris dan ahli keluarga," cerita gadis yang selesa dipanggil Qieyla ini.

Sebagai ejen insurans memang tidak dinafikan dia perlu tampil dengan penuh yakin untuk menambah keyakinan pelanggan.

Ujar Qieyla lagi, walau bekerja di bahagian pengurusan, ramai pemegang insurans selesa berinteraksi dengannya sama ada pelanggan yang datang sendiri ke pejabat mahupun yang menghubungi dalam talian.

"Qieyla memang seronok dapat membantu seberapa ramai yang mahu tahu manfaat insurans ini. Apabila berinteraksi dengan ramai orang daripada pelbagai golongan masyarakat ia memberikan satu latihan pada diri sendiri untuk menjadi seorang yang sabar dan berhemah.

"Kalau dulu memang tidak berapa yakin untuk berkomunikasi, tapi selepas menambah ilmu dan pengalaman kini rasa lebih yakin dan bersemangat," ujarnya yang hadir ke studio Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Melalui inisiatif sendiri, Qieyla berusaha mendapatkan maklumat mengenai insurans menerusi bacaan buku dan Internet.

Selebihnya dia lebih suka berkongsi dengan rakan-rakan yang lebih berpengalaman dalam bidang tersebut.

Berkenalan dunia model

Selain insurans, Qieyla juga mula berjinak-jinak dengan bidang peragaan sebagai model sambilan.

Semuanya bermula dengan hobi dan perkenalan dengan seorang jurugambar yang mahu membuat sesi fotografi.

"Qieyla ingat lagi, masa itu mula fotografi dekat Tasik Titiwangsa. Itu pun curi-curi pergi waktu rehat. Bermula dari itu Qieyla banyak menerima tawaran dari jurusolek dan jurugambar lain.

"Sepanjang dua tahun dalam bidang ini memang banyak pengalaman yang Qieyla dapat walaupun hanya buat secara sambilan. Paling tidak boleh lupa apabila ada sesi fotografi yang memerlukan Qieyla beraksi di depan orang ramai.

"Memang kekok dan malu tapi Qieyla cabar diri sendiri melakukan sesuatu yang baru dan lain daripada lain. Hasilnya, kini semakin yakin dan sedar jadi model memang perlu perhatian daripada orang lain, kalau tidak janganlah jadi model," ujar Qieyla berseloroh.

Sejak menceburi bidang peragaan, Qieyla semakin memahami bahawa bidang ini bukanlah sekadar mengejar glamor tetapi sebenarnya ia menentukan cara membawa diri seseorang.

"Sebenarnya kena juga pandang dari banyak sudut. Macam Qieyla, apabila masuk dalam bidang ini secara tidak langsung dapat mengubah penampilan.

"Kalau dulu jarang hendak tengok fesyen di majalah tapi sekarang Qieyla sudah mula minat tetapi tidaklah sampai menjadi mangsa fesyen. Semuanya dilakukan secara berpada, asal selesa dan sedap mata memandang," katanya.

Eksklusif Wardrobe2u

Posted: 05 Nov 2013 05:02 AM PST

Skirt labuh corak kekotak yang mencetus kelainan.

SELALUNYA peniaga pakaian bermula dari dalam talian kemudian ke premis, tetapi bagi kami terbalik pula.

Selama tiga tahun ini saya menumpukan kepada rekaan tradisional semuanya dari rekaan saya sendiri dan tidak pernah diambil dari mana-mana pemborong," ujar Intan.

Menurut Intan, pada mulanya dia hanya menghasilkan pakaian muslimah, namun kebanyakan pelanggan mahukan dia menyediakan hijab sepadan.

Ketika menghasilkan hijab, apa yang penting bagi saya ialah kualiti dan rekaan yang lain daripada yang telah ada di pasaran.

Pelanggan di Wardrobe2u daripada golongan wanita berusia 24 hingga 50 tahun, jadi rekaan saya perlu menepati cita rasa golongan tersebut.

Boleh saya katakan di sini, setiap rekaan juga eksklusif dengan kuantiti yang terhad, bermakna kebarangkalian untuk pakaian anda sama dengan orang lain adalah kurang.

Satu lagi keistimewaan Wardrobe2u ialah daripada rekaan hinggalah ke pemilihan fabrik semuanya kami buat dengan teliti. Kami tidak mahu tangkap muat sahaja kerana bagi kami kualiti itu amat penting," katanya yang mengakui kebanyakan pelanggan terdiri daripada warga Putrajaya yang melakukan promosi dari mulut ke mulut.

Tambah Intan lagi, pelanggan wanita Islam sering menghadapi masalah mencari pakaian yang bersesuaian terutama untuk menghadiri majlis rasmi, jadi Wardrobe2u menjadi penyelesaiannya dengan menyediakan busana elegan namun tetap menutup aurat.

Wardrobe2u bukan sekadar menyediakan pakaian formal malah kami juga menyediakan pakaian untuk pengantin. Sesiapa yang mahu melihat sendiri keindahan gaun malam Wardrobe2u boleh berkunjung ke butik kami," ujarnya.

Wardrobe2u menawarkan pakaian daripada saiz XS hingga XXL, manakala harga jualan pakaian bermula daripada RM60 hingga RM550.

Apa yang pasti rekaan Wardrobe2u lain daripada yang lain dan setelah mencubanya baru terasa akan kelainan tersebut. Harga yang ditawarkan juga bertepatan dengan kualiti yang kami beri.

Untuk yang mahu melengkapi penampilan dengan aksesori, kami turut menyediakan beberapa pilihan pada mereka," ujar Intan yang dahulunya merupakan pegawai tadbir di sektor kerajaan.- NOOR FAZRINA KAMAL

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved