Jumaat, 15 November 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Wasatiyyah dalam hubungan kaum

Posted: 15 Nov 2013 10:11 AM PST

OLEH DR. ABDULLAH MD. ZIN
TAN SRI DR. ABDULLAH MD. ZIN ialah Pengerusi Institut Wasatiyyah Malaysia.

Pendekatan wassatiyyah yang disarankan agama Islam amat baik dalam mengurus negara yang mempunyai pelbagai kaum seperti Malaysia.

BAGI menentukan hala tuju ummah dalam menghayati 1Malaysia, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan pendekatan Wasatiyyah iaitu pendekatan sederhana, pertengahan, berimbang dan adil.

Jika kita meneliti dari segi bahasa, perkataan wasatiyyah bererti sederhana, pertengahan, berimbang (al-tawazun) dan 'adil (al-adlu). Perkataan lain yang digunakan dalam bahasa Arab iaitu i'tidal bererti tidak melampau yakni tidak rigid atau ketat dan tidak pula longgar atau cuai.

Justeru Allah SWT mengisyarat penggunaan pertengahan dalam al-Quran, Surah al-Furqan, ayat 67 yang bermaksud "Dan orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebih, dan tidak (pula) bakhil, dan adalah (perbelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian".

Begitu juga dalam athar yang sahih ada diriwayatkan "Sebaik-baik perkara itu ialah yang paling pertengahan". Pendekatan wasatiyyah adalah amat digalakkan oleh Islam, kerana melakukan perbuatan yang lebih daripada sepatutnya dianggap melampau, begitu juga perbuatan yang kurang daripada sepatutnya dianggap kecuaian. Justeru, orang Islam tidak boleh rigid dan ekstrem, begitu juga tidak boleh terlalu bebas tanpa ikatan dan sempadan.

Allah SWT telah memartabat umat Islam sebagai ummatan wasata iaitu umat pertengahan, terpilih, adil dan mampu memberi keterangan tentang kebenaran kepada manusia sejagat. Perkara ini dirakamkan dalam al-Quran, Surah al-Baqarah, ayat 143 yang bermaksud: "Dan demikianlah pula Kami jadikan kamu (wahai umat Islam) "ummatan wasata" (satu umat yang pilihan, cemerlang dan adil), supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu…"

Dalam ayat di atas Allah SWT menyebut umat Islam sebagai ummatan wasata (umat pertengahan). Para ulama tafsir menjelaskan umat pertengahan di sini ialah umat yang adil, mengamalkan cara hidup berdasarkan ajaran Islam secara tepat, tidak melampau lebih dan melampau kurang dalam urusan duniawi dan ukhrawi, tetapi seimbang antara kedua-duanya.

Pada zaman permulaan Islam, umat Islam masa itu masih terpengaruh dengan cara kehidupan dan amalan dua golongan masyarakat. Golongan pertama ialah orang-orang Yahudi dan Musyrikin yang cenderung kepada kepentingan duniawi dan jasmani semata-mata. Golongan kedua pula ialah orang-orang Nasrani dan al-Sabi'in yang lebih mementingkan kerohanian sehingga mengabaikan hal-hal keduniaan.

Apabila Islam datang ajarannya telah mengharmonikan dua keadaan yang ekstrem itu dengan meletakkan kepentingan urusan dunia dan akhirat, serta rohani dan jasmani secara seimbang dan bersepadu, selain memberi hak dan keperluan kemanusiaan secara adil.

Dalam surah al-Qasas, ayat 77, Allah SWT menggesa umat Islam supaya jangan melampau dalam melakukan ibadah semata-mata untuk akhirat dengan mengabaikan urusan dunia sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: "Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang dianugerahkan Allah kepada mu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu".

Mengambil maklum dan iktibar daripada dalil-dalil ini, maka dapatlah ditegaskan bahawa wasatiyyah ialah pendekatan bersifat komprehensif yang sangat dituntut oleh Islam dan mampu menyelesaikan tuntutan serta permasalahan ummah.

Kepelbagaian (plurality) adalah satu realiti yang diakui oleh Islam. Kepelbagaian adalah sunnatullah yang harus diuruskan dengan penuh bijaksana, supaya ia boleh menjadi faktor kekuatan dalam masyarakat dan boleh membawa kepada kerukunan dan keharmonian hidup orang ramai.

Dalam sejarah tamadun Islam mencatatkan pengalaman yang sangat hebat dalam menangani masalah masyarakat majmuk. Sejak awal penubuhan negara Islam di Madinah, Rasulullah SAW membuat perjanjian untuk menangani kemajmukan supaya dapat diwujudkan kerukunan dalam masyarakat Madinah. Perjanjian ini dikenali sebagai Sahifah (Piagam) Madinah. Pada masa itu masyarakat Madinah merupakan masyarakat majmuk daripada Muhajirin dan Ansar (Aus dan Khazraj), kaum Yahudi terdiri daripada Bani Qainuqa', Bani Quraizah dan Bani Nadir dan orang-orang Arab menyembah berhala (musyrikin).

Kitab Sirah ada mencatatkan tidak kurang dari 12 ayat dalam Piagam Madinah yang mengatur kehidupan bersama dengan kaum Yahudi. Sebagai contoh salah satu fasal perjanjian itu: "Bangsa Yahudi dari Bani 'Auf merupakan kaum bersama orang-orang yang beriman (Muslim), bagi bangsa Yahudi agama mereka dan bagi umat Islam agama mereka…".

Sebenarnya semangat dan nilai-nilai pendekatan wasatiyyah telah lama diamalkan di Malaysia. Proses meninggikan syiar Islam dengan menggunakan pendekatan wasatiyyah terserlah dengan cara yang lebih jelas selepas mencapai kemerdekaan.

Asasnya, Perlembagaan Persekutuan yang dengan jelas memperuntukkan agama Islam sebagai agama Persekutuan selari dengan sejarah dan amalan yang ada di negara ini. Walaupun begitu, agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman di mana-mana bahagian dalam Persekutuan.

Dalam Perlembagaan Persekutuan juga jelas menyatakan kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan tanpa melupakan peranan bahasa-bahasa lain; dan kedudukan istimewa kaum Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak tanpa menafikan kepentingan sah kaum-kaum lain.

Persoalannya, mengapa orang boleh keluar dari mengikuti landasan yang sederhana, pertengahan dan berimbang ini kepada mengamalkan sifat-sifat keterlaluan, berlebih-lebihan, melampau dan ekstrem?

Dalam masyarakat Islam di Malaysia, walaupun majoritinya menganut fahaman sederhana, namun ia diasak dan dihimpit oleh dua aliran pemikiran iaitu aliran terlalu ketat dan aliran yang terlalu longgar. Bagi golongan pengetat agama mereka mengeluarkan pandangan dan hukum hakam yang berat serta melampau. Sementara itu, golongan yang terlalu longgar pandangan mereka amat terbuka dan kadang-kadang bertentangan dengan prinsip-prinsip asas Islam. Oleh itu umat Islam tersepit antara dua ekstrem; yang pertama terlalu ketat dan berlebih-lebihan dan yang keduanya terlalu longgar dan berlebih-lebihan liberal.

Di sinilah letaknya kepentingan konsep wasatiyyah perlu disebar-luaskan supaya berkembang dalam masyarakat sebagai satu manhaj untuk mencari jalan yang sederhana, berimbang dan pertengahan antara dua pandangan yang ekstrem tersebut.

Di dalam mengurus perhubungan kaum dan agama di Malaysia, kerajaan sejak merdeka lagi memilih untuk mengamalkan dasar integrasi berbanding asimilasi. Perbezaan antara kedua-dua dasar ini amat besar. Integrasi bermakna kepelbagaian dihormati, dikekalkan seterusnya diraikan.

Ia selaras dengan prinsip ajaran Islam yang menegaskan tiada paksaan di dalam beragama dan kepelbagaian adalah asas untuk kenal-mengenal sebagai satu kerahmatan. Berbeza dengan asimilasi yang menggabungkan perbezaan bagi tujuan mencipta identiti yang sama. Malaysia menolak dasar ini bagi membina negara kerana tidak bersesuaian dengan realiti di Malaysia.

Sebelum kita dapat melaksanakan wasatiyyah dalam hubungan kaum, kita perlu mewujudkan perpaduan ummah atau persaudaraan Islam terlebih dahulu sebagai asas kepada perpaduan nasional atau perpaduan antara kaum dan etnik di Malaysia. Orang Melayu-Islam perlu mengukuhkan perpaduan dan persaudaraan antara mereka, kemudian barulah diperkukuhkan perpaduan antara kaum.

Gelagat memualkan ahli Parlimen pembangkang berterusan

Posted: 15 Nov 2013 10:11 AM PST

PAKATAN pembangkang ternyata tidak pernah mahu menghentikan tabiat mereka sejak pilihan raya umum 2008 untuk menjadikan Dewan Rakyat atau Bangunan Parlimen seolah-olah tempat untuk meneruskan agenda politik mereka.

Imbas kembali, pakatan pembangkang sejak awal lagi memang suka membuat kecoh apabila bersedia menghimpunkan penyokong mereka di Padang Merbok yang terletak tidak jauh dari Bangunan Parlimen tidak lama dulu bagi membantah majlis angkat sumpah ahli-ahli Parlimen selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Sebelum ini , selepas pilihan raya umum 2008, kita juga sudah saksikan Bangunan Parlimen dan Dewan Rakyat menjadi seolah-olah gelanggang politik bagi mereka.

Di dalam dewan mereka terpekik terlolong dan di luar dewan pula ada ketikanya mereka membawa penyokong-penyokong untuk mengadakan demonstrasi dan sidang akhbar. Sama ada hendak diakui atau tidak, berikutan tindakan mereka itu taraf eksklusif Bangunan Parlimen yang sepatutnya dihadkan kepada ahli-ahli Yang Berhormat (YB), sudah semakin terhakis.

Pemimpin-pemimpin pembangkang berbangga dengan tindakan itu kerana menganggap Parlimen adalah hak rakyat. Justeru bagi mereka, rakyat juga mempunyai hak untuk berkumpul di bangunan yang dianggap lambang demokrasi negara ini.

Minggu ini, sekali lagi, kita terpaksa menyaksikan adegan memualkan yang ditunjukkan oleh ahli-ahli Parlimen pembangkang apabila mereka bukan sahaja membuat bising di dalam dewan tetapi juga membawa apa juga usul yang dilihat hanya bertujuan politik.

Walaupun memahami usul-usul yang mereka bawa akan ditolak oleh dewan kerana tidak memenuhi syarat dan sebagainya tetapi pemimpin pembangkang tetap berbuat demikian. Kesudahannya ia mencetuskan perbalahan dengan ahli-ahli Parlimen BN.

Akibatnya, wang dan masa yang seharusnya diperuntukkan untuk membahaskan masalah rakyat serta negara 'terbazir' begitu sahaja. Tetapi malangnya, pemimpin-pemimpin pembangkanglah yang juga selama ini mendabik dada kononnya mereka pejuang sebenar rakyat dan menuduh serta melakukan pelbagai tohmahan terhadap perbelanjaan oleh kerajaan BN.

Namun mereka tidak pula mahu mengkaji bagaimana tindakan mereka di Dewan Rakyat secara terang-terangan membazir masa dan wang rakyat.

Namun semua itu tidak perlu kita hairan kerana pakatan pembangkang sememangnya sejak dulu, kini dan selamanya akan berperangai bak kata pepatah 'Gajah di seberang nampak, kuman di depan mata tak nampak.'

Begitulah juga dengan sikap mereka di Dewan Rakyat sepatutnya kalau mereka selalu mendabik dada sebagai pejuang demokrasi, pembela nasib rakyat dan menentang segala pembaziran, maka pastikan sidang dewan itu berjalan dengan lancar.

Dari segi undang-undang dan hak, tidak salah untuk mana-mana ahli Parlimen mewakili mana-mana juga parti membawa apa-apa juga usul di Dewan Rakyat, tetapi apabila dewan memutuskan usul itu ditolak maka terimalah dengan hati terbuka. Janganlah membantah dengan melemparkan pelbagai tuduhan dan lebih malang lagi terjerit-jerit seperti kanak-kanak tadika tidak mendapat sesuatu barang yang diminta.

Bayangkan, perasaan rakyat yang melihat adegan ahli-ahli Parlimen tersebut di kaca televisyen. Mungkin bagi penyokong tegar, mereka akan menganggap pemimpin yang mereka sokong itu hebat boleh memaki hamun dan bertekak dengan wakil kerajaan di Parlimen.

Tetapi bagaimana dengan rakyat atas pagar yang berasa bosan dan mual dengan sikap pemimpin pembangkang yang tidak sudah-sudah berperangai seperti 'kaduk naik junjung' itu?

Dewan Rakyat bukan gelanggang politik, Bangunan Parlimen bukan medan pilihan raya dan lobi Parlimen bukan pentas ceramah.

Kita tidak pasti sampai bilakah perangai buruk pembangkang yang mahu berpolitik tidak mengira tempat dan masa ini akan berterusan. Apa yang pasti perbuatan mereka menunjukkan ketidakmatangan pembangkang untuk mencari modal politik dan publisiti murahan.

Seperti mana ditegaskan, tidak salah untuk pembangkang membawa apa juga isu atau usul di Parlimen sebab itu hak mereka tetapi pastikan ia bukan dengan matlamat untuk mencari keuntungan politik semata-mata.

Apa pun yang dilakukan oleh ahli-ahli Dewan Rakyat mestilah berteraskan kepada usaha mengutamakan kepentingan rakyat.

Bagaimanapun apa yang kita saksikan, hanya terdapat segelintir ahli-ahli Parlimen pembangkang bertindak matang di dewan itu, selebihnya lebih banyak melakukan tindakan atas matlamat untuk menarik perhatian rakyat terhadap perbuatan mereka.

Adalah sesuatu yang malang, jika setiap tahun kita terpaksa menyaksikan gelagat membosankan ahli-ahli Parlimen pembangkang. Kalau merasakan politik yang dibawa oleh mereka hebat sangat maka gunakanlah pentas-pentas ceramah dan gelanggang pilihan raya untuk meraih sokongan rakyat.

Lebih mengecewakan kita, majoriti ahli Yang Berhormat daripada pembangkang memahami undang-undang dan peraturan. Namun apa yang kita saksikan golongan inilah paling banyak mencetuskan kekecohan seolah-olah mereka sahaja yang betul.

Sebab itulah, kita memuji ketegasan yang ditunjukkan oleh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dalam menangani sidang itu. Sama ada di pihak kerajaan mahupun pembangkang, Pandikar Amin dilihat berusaha untuk menjadi 'hakim' yang adil, siapa yang salah tetap dikenakan tindakan.

Bagaimanapun bagi pembangkang ia belum mencukupi, kalau keputusan yang dibuat menyebelahi mereka, maka ucapan 'Terima kasih Tan Sri Yang Dipertua' dilafazkan, tetapi kalau keputusan sebaliknya, maka Yang Dipertua akan dianggap 'bias' (berat sebelah).

Apa yang diharapkan, rakyat akan menilai dengan sebaik-baiknya perbuatan mereka itu, biarlah penyokong tegar mereka menganggap mereka hebat, tetapi rakyat pasti memahami bahawa kehebatan seorang ahli politik bukan berdasarkan kemampuan mereka terpekik terlolong di Dewan Rakyat semata-mata.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved