Jumaat, 15 November 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


2 maut kereta api tergelincir

Posted: 15 Nov 2013 11:24 AM PST

NEW DELHI 16 Nov. - Sekurang-kurangnya dua orang terkorban manakala 38 lagi cedera apabila kereta api penumpang tergelincir di barat negara ini, awal pagi semalam.

Jurucakap kereta api Ak Jain berkata, keretapi yang mempunyai lapan kabin itu tergelincir berhampiran Nashik, kira-kira 150 kilometer dari utara Mumbai.

Dua kabin dilaporkan rosak teruk dan jumlah kematian kemungkinan meningkat kepada 14 orang apabila ramai yang mengalami cedera parah dalam kemalangan tersebut," katanya. - dpa

Abbas pujuk kembali berunding

Posted: 15 Nov 2013 10:11 AM PST

Mahmoud Abbas bertemu dengan Imam Besar Universiti Al-Azhar, Sheikh Ahmed al-Tayeb di Kaherah ketika beliau melawat Mesir pada awal minggu ini. - AFP

BAITULMAQDIS 15 Nov. - Presiden Palestin, Mahmoud Abbas akan memujuk anggota pasukan rundingan untuk kembali melakukan tugas mereka dalam rundingan damai dengan Israel.

Dalam wawancara bersama saluran televisyen Mesir, CBC, Abbas berkata, beliau memerlukan masa sekurang-kurangnya seminggu untuk memujuk semua wakil perunding Palestin kembali ke meja rundingan atau beliau terpaksa membentuk pasukan baharu.

Beliau berkata, tiada pencapaian yang besar dicapai dalam rundingan kedua-dua pihak setakat ini, namun beliau tetap akan memberi komitmen untuk meneruskan usaha terbabit dalam tempoh sembilan bulan seperti yang dipersetujui sebelum ini.

Pasukan perunding Palestin yang diketuai oleh Saeb Erekat dan Mohammed Shtayyeh kelmarin bertindak meletakkan jawatan sebagai membantah pembinaan penempatan haram Yahudi yang diluluskan oleh Israel pada bulan lalu, sekali gus menunjukkan usaha perjanjian damai Palestin-Israel semakin rapuh.

Dalam pada itu, Israel menyifatkan tindakan perunding Palestin meletak jawatan sebagai 'mencabuli' dicapai persefahaman kedua-dua pihak untuk menghidupkan semula rundingan damai pada Julai lalu selepas tertangguh selama lima tahun.

Ketua perunding Israel, Tzipi Livni dalam wawancara bersama Radio Tentera Israel berkata, perbuatan tersebut melanggar dan tidak sejajar dengan komitmen yang dinyatakan oleh mereka sebelum ini.

Bagaimanapun, Livni turut menyalahkan satu gabungan rakan kongsi Israel berhubung krisis terbaharu itu kerana cuba mensabotaj rundingan damai berkenaan.

Kenyataannya dipercayai merujuk kepada tindakan Menteri Perumahan Israel, Uri Ariel yang menyokong kuat usaha pembinaan penempatan haram Yahudi, menyiarkan tender pelan pembinaan hampir 20,000 pangsapuri di Tebing Barat dan 4,000 buah rumah di timur Baitulmaqdis pada hujung bulan lalu.

Penyiaran pelan pembinaan itu merupakan satu daripada langkah awal untuk proses pembinaan dan perancangan penempatan haram di kedua-dua kawasan terbabit.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu hanya mengetahui hal tersebut selepas pendedahan oleh pemantau penempatan Israel, Peace Now dan beliau mengarahkan agar pelan pembinaan berkenaan dihentikan selepas mendapat bantahan daripada ramai pihak termasuk sekutu kuatnya, Amerika Syarikat.

"Tujuan pelan pembinaan itu disiarkan adalah untuk menghalang Israel mencapai kata sepakat dengan Palestin.

"Akibatnya, mereka membuatkan kedua-dua negara tidak akan hidup dengan aman," jelas Livni. - DPA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved