Isnin, 14 Oktober 2013

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Almy maafkan Fizz, harap peminat doakan mereka

Posted: 13 Oct 2013 09:00 PM PDT

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Pelakon Almy Nadia mengakui sudah memaafkan bekas kekasihnya yang juga seorang pelakon, Fizz Fairuz dan berharap peminat mendoakan yang terbaik untuk masa hadapan mereka.

Jelas Almy, 27, dia bertindak sedemikian kerana yakin Fizz kini sudah banyak berubah berbanding sebelumnya dan tidak salah baginya untuk memaafkan individu yang sedia untuk berubah.

"Bagi saya tidak guna kami bersengketa kerana bidang ini kecil sahaja. Jika kami bermasam muka adalah lebih sukar untuk berada dalam bidang ini, jadi saya terima permohonan maaf daripada dia.

"Ttentang hubungan antara kami kini, saya tidak mahu memberi sebarang komen kerana saya seorang wanita dan biarlah ia menjadi rahsia buat waktu ini.

"Apa yang boleh saya harapkan adalah masyarakat khususnya peminat agar sentiasa mendoakan yang terbaik sama ada buat saya dan juga Fizz," jelasnya.

Sebelum ini, Almy dan Fizz pernah bercinta selama tujuh tahun tetapi putus di tengah jalan pada sekitar 2011 sebelum Fizz bertunang dengan wanita lain yang kemudian didakwanya sebagai isteri orang. - UTUSAN ONLINE

Aidiladha penuh keinsafan

Posted: 13 Oct 2013 09:36 PM PDT

Oleh ABD. AZIZ ITAR dan MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
aziz.itar@utusan.com.my

PADA hari Selasa ini umat Islam seluruh dunia akan menyambut Hari Raya Aidiladha dan setiap daripada kita mempunyai pengertian tersendiri dalam menyambut hari mulia itu.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Malah hadis ada menyatakan bahawa, tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban.

Sehubungan itu ramai yang mengambil kesempatan untuk melakukan ibadat korban dan golongan artis pun tidak ketinggalan juga.

Afdlin korban kambing di Madinah

RAMAI orang kata pengarah Afdlin Shauki banyak berubah sejak kebelakangan ini. Dia kini dikatakan lebih cenderung ke arah keagamaan.

Tetapi sebenarnya roh itu sudah lama bertapak dalam jiwa Afdlin yang juga seorang pelakon, penulis skrip dan penyanyi.

Bukan setakat mula menyelitkan elemen-elemen agama dalam karya-karyanya tetapi manifestasi itu sangat jelas terutama seperti tibanya sambutan Hari Raya Aidiladha.

Kata anak seni berusia 42 tahun ini, sejak beberapa tahun lalu dia memang tidak ketinggalan berkorban pada hari itu.

Sejak kira-kira 10 tahun lepas saya memang tidak pernah ketinggalan mengambil bahagian dalam majlis korban pada Hari Raya Aidiladha. Tahun ini, saya sekali lagi berkorban yang mana saya berkongsi dengan empat adik-beradik dengan mengambil satu bahagian seorang.

Saya dan emak serta adik-beradik yang lain melakukan ibadah korban bersama-sama supaya setiap orang turut mengambil bahagian pada acara itu. Apatah lagi, saya anak sulung jadi saya kena menjadi contoh dalam hal ini," katanya kepada Hits bercakap tentang ibadah korbannya itu.

Ternyata kunjungan Afdlin Shauki ke Gaza, Palestine pada Disember lalu kerana mengikut misi kemanusiaan anjuran Aqsa Syariff banyak meninggalkan kesan ke atas dirinya.

Kunjungannya bersama badan bukan kerajaan (NGO) itu turut menambahkan lagi rasa keinsafannya.

Malah, pada Mac lalu dia juga buat pertama kalinya sempat mengerjakan ibadah umrah di Mekah bersama ibunya, Fadzilah Jelani, 62.

Pengalaman itu secara tidak langsung turut menambahkan lagi rasa rasa keimanan dalam dirinya bagi melebarkan lagi erti pengorbanan tersebut.

Sewaktu melakukan umrah, saya turut ke Madinahdan sempat berkenalan dengan beberapa pelajar Malaysia. Ketika itu saya dapat idea untuk melakukan ibadah korban pada tahun ini bukan sahaja di Kuala Lumpur tetapi juga Madinah.

Saya telah memberikan sejumlah duit kepada pelajar terbabit untuk berkorban seekor kambing di Madinah untuk Hari Raya Haji tahun ini. Semua urusan itu diuruskan oleh pelajar itu. Itu juga adalah kali pertama saya melakukan ibadah korban di luar negara," ujarnya.

Jelas Afdlin, dia tidak menafikan keutamaan ibadah korban, malah menyifatkan ia sebagai suatu cara bagi mendekatkan diri dengan Allah. Dengan melakukan korban, jiwanya berasa lebih tenang dan rezekinya juga semakin bertambah akhir-akhir ini.

Kata orang kalau kita hendak mendapat sesuatu kita mestilah berkorban terlebih dahulu. Apatah lagi, kalau kita mampu maka memang digalakkan melakukan ibadah korban ini. Saya yakin Allah akan membalas dengan balasan yang lebih baik atas pengorbanan kita itu nanti," komennya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved