Isnin, 14 Oktober 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kalimah Allah: Semua pihak harus terima keputusan mahkamah - Jamil

Posted: 14 Oct 2013 01:55 AM PDT

MEKAH 14 Okt. - Semua pihak harus menerima keputusan Mahkamah Rayuan yang melarang penerbitan mingguan Katolik, The Herald, menggunakan kalimah Allah, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Jamil Khir berkata, kerajaan menyambut baik keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang membenarkan rayuan kerajaan serta sembilan perayu lain untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan penerbitan itu menggunakan kalimah 'Allah' sebagai merujuk kepada 'Tuhan'.

"Keputusan mahkamah itu dianggap sebagai hadiah untuk umat Islam Malaysia sempena hari wukuf di Arafah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Dalam keputusan itu, panel tiga anggota hakim diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali berkata:

"Ia merupakan dapatan bersama kami bahawa penggunaan nama 'Allah' bukan sebahagian daripada kepercayaan dan amalan agama Kristian". - BERNAMA

PM terima kunjungan hormat PM Solomon

Posted: 14 Oct 2013 01:53 AM PDT

PUTRAJAYA 14 Okt. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima kunjungan hormat Perdana Menteri Kepulauan Solomon Gordon Darcy Lilo di pejabat beliau di Kompleks Perdana Putra di sini hari ini.

Kedua-dua Perdana Menteri membincangkan isu dua hala dalam pertemuan 30 minit itu. Turut hadir Menteri Luar Kepulauan Solomon, Clay Forau Soalaoi dan Pesuruhjaya Tinggi Kepuluan Solomon ke Malaysia, Victor Samuel Ngele.

Hadir sama Timbalan Ketua Setiausaha Hal Ehwal Luar Malaysia, Datuk Ramlan Ibrahim dan Penasihat Khas (Hubungan Antarabangsa) kepada Perdana Menteri Datuk, Mohammad Kamal Yan Yahaya.

Lawatan Lilo itu bersempena dengan pembukaan pejabat Suruhanjaya Tinggi negara berkenaan di Malaysia pagi ini dan beliau dijadual berlepas pulang esok.

Pejabat Suruhanjaya Tinggi di Kuala Lumpur adalah yang pertama bagi Kepulauan Solomon di negara Asia Tenggara dan kesembilan di dunia. - BERNAMA

Haji: 64 daripada 66 jemaah sakit dibawa ke Arafah

Posted: 14 Oct 2013 01:01 AM PDT

MEKAH 14 Okt. - Sebanyak 64 daripada 66 jemaah haji Malaysia yang dimasukkan ke wad perubatan Tabung Haji (TH) dan Hospital Kerajaan Arab Saudi telah dibawa ke khemah pesakit di Arafah untuk menunaikan rukun haji yang kedua iaitu berwukuf.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, dua lagi daripada jemaah itu yang masih berada dalam wad Hospital Kerajaan Arab Saudi dan mereka dilaporkan masih belum sedar.

"Kita telah membawa semua jemaah yang sakit dan tempatkan mereka dalam khemas khas perubatan untuk berwukuf kecuali dua daripada jemaah itu," katanya kepada pemberita selepas melawat khemah-khemah pesakit dan warga emas di sini hari ini.

Jemaah yang sakit itu dimasukkan ke wad pusat rawatan TH di Aziziah, Syisyah dan pusat-pusat rawatan di Maktab masing-masing manakala empat pesakit pula dimasukkan ke hospital kerajaan Arab Saudi untuk rawatan lanjut.

Sehingga semalam, sebanyak 66 jemaah haji Malaysia masih berada di wad-wad pusat rawatan Tabung Haji (TH) iaitu di Aziziah, Syisyah dan pusat-pusat rawatan di Maktab masing-masing manakala empat lagi di Hospital Kerajaan Arab Saudi di Makkah untuk rawatan lanjut.

Rukun haji yang kedua mewajibkan seseorang jemaah haji berwukuf di Arafah walaupun untuk seketika untuk berdoa. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved