Jumaat, 27 September 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Masakan cabang ilmu

Posted: 26 Sep 2013 11:44 PM PDT

MINGGU ini saya akan membincangkan tentang pembelajaran sepanjang hayat. Tentu ada yang macam pelik kenapa topik ini yang menjadi pilihan saya pada minggu ini.

Bukan apa pada minggu lepas saya mendapat undangan untuk membuat demo masakan Barat di Karnival pembelajaran sepanjang Hayat (My3L) yang berlangsung di Politeknik Seberang Perai Pulau Pinang.

Karnival yang berlangsung pada 14-15 September lepas dianjurkan Kolej Komuniti Zon Utara di bawah Kementerian Pelajaran.

My3L adalah singkatan Life Long Learning yang bermaksud pembelajaran sepanjang hayat. Banyak gerai ilmu yang telah dibuka antaranya adalah gerai keusahawanan, fesyen dan santapan.

Jadi pada pendapat saya dunia masakan juga merupakan salah satu cabang ilmu yang perlu kita tuntut dan praktik dalam kehidupan seharian kita sehinggalah ke akhir hayat.

Kerana dengan makanan yang berkhasiat badan dan minda kita kita akan menjadi sihat dan cerdas untuk maju dalam kehidupan kita. Betul tak?

Saya sangat menyokong usaha yang telah dilaksanakan oleh kementerian dan Kolej Komuniti Zon Utara ini kerana dengan usaha mereka ia dapat menyemarakkan minat orang ramai untuk menuntut ilmu dan memperkasakan minda dalam bidang yang ditawarkan.

Sekalung tahniah kepada pihak penganjur kerana saya dapat lihat memang ramai orang awam yang datang berkunjung terutama murid-murid yang masih bersekolah ke karnival sehingga begitu sesak dewan dibuatnya semasa saya ke sana tempoh hari.

Ini memang banyak memberi panduan untuk mereka untuk memilih hala tuju mereka di masa akan datang. Sesi demonstrasi saya adakan pada 14 September dan mood demonstrasi saya pada kali ini adalah mengajak orang ramai mempelajari bagaimana menyediakan menu masakan Barat dengan mudah, cepat dan enak.

Saya telah memilih untuk memyediakan satu hidangan Barat yang lengkap dari semua nutrisi yang diperlukan. Saya menyediakan ayam sumbat yang disajikan bersama salad kentang, daun salad dan sos thyme.

Nampak macam banyak dan rumit sahaja menu ini bukan? Jangan risau itulah penting ilmu memasak sebab dengan pengurusan masa yang bijak anda mampu menyediakan hidangan ini dengan mudah dan cepat.

Sebab itulah apa yang saya katakan memasak ini perlu juga ilmu dari segi pengurusan masa yang bijak. Selain itu juga ilmu mengenal bahan-bahan masakan juga perlu supaya anda dapat mengenalpasti bahan yang perlu digunakan untuk memasak.

Itu semua adalah ilmu. Teknik memasak juga perlu betul dan saya memilih untuk bakar sahaja ayam. Bahan isi yang perlu disumbat tidak perlu lagi dimasak kerana saya cuma menggunakan campuran cendawan butang dalam tin dan kacang badam yang dikisar halus sahaja. Selepas disumbat dan diperap dengan bahan-bahan lain ayam terus dibakar.

Sementara menunggu ia dibakar saya teruskan merebus kentang sehingga empuk. Selepas itu saya memulakan membuat sos thyme. Saya menggunakan herba thyme yang segar yang boleh dibeli di bahagian sayuran di pasar raya.

Saya hanya menggunakan serbuk sos perang yang segera yang boleh anda beli dalam paket di pasar raya. Mudah sahaja kerana anda tidak perlu membazir masa untuk membuatnya secara tradisonal.

Ia hanya perlu dimasak bersama air dan campurkan sahaja dengan herba thyme itu. Kemudian setelah semuanya siap anda hanya perlu sajikan di atas pinggan. Selamat mencuba!

Selera Melayu di Bunga Emas

Posted: 26 Sep 2013 11:44 PM PDT

Oleh NORAZLINA ISMAIL
norazlina.ismail@utusan.com.my
Gambar MOHD. NAIM AZIZ

Ikan Sebelah Asam Katok (kiri) dan Botok Ketam Alaska Air Asam Jeruk Madu.

SIAPA kata masakan Melayu tidak boleh diubahsuai menjadi hidangan yang eksklusif seperti masakan Barat?

Jika tidak percaya, apa kata singgah ke restoran Bunga Emas, Hotel Royale Chulan yang terletak di Jalan Conlay, Kuala Lumpur untuk menikmati hidangan Melayu yang dimodenkan.

Ini kerana restoran itu akan menawarkan pakej makan malam yang menyajikan masakan tradisional masyarakat Melayu bersempena dengan Malaysia International Gourmet Festival (MIGF) sepanjang Oktober nanti.

Menurut Chef Shaiful Hailmi, terdapat 11 hidangan ditawarkan di restoran Bunga Emas seperti Salmon Jingga Kasturi, Sup Labu Loceng Habbatus Sauda, dan Hati Itik Buah Salak Madu.

Katanya, pengunjung yang menikmati kesemua hidangan tersebut pasti akan berpuas hati kerana walaupun hidangan itu dimodenkan tetapi ciri-ciri tradisional masakan itu masih dikekalkan terutamanya dari segi rasa.

"Sebagai Chef yang mempunyai kepakaran dalam masakan tradisional Melayu saya cuba berikan nafas baru dalam masakan kali ini supaya ianya dapat dikomersialkan ke peringkat antarabangsa.

"Saya cuma modenkan hidangan itu tetapi masih tidak lupa untuk menggunakan bahan asas dalam setiap hidangan Melayu iaitu rempah ratus dan herba," katanya.

Selain itu, Chef Shaiful juga menjadikan menu Ikan Sebelah Asam Katok, Botok Ketam Alaska Air Asam Jeruk Madu, Wagyu Panggang Paku Pakis dan Ayam Dara Selera Timur Nasi Dagang Daun Cekor sebagai hidangan utama.

Sudah namanya restoran masakan Melayu, pengunjung yang datang akan disajikan dengan suasana makan malam mengikut adat Melayu dan boleh memilih untuk makan bersila.

Dalam pada itu, pengunjung pasti berpuas hati apabila makan malam mereka diakhiri dengan kuih tradisional seperti dodol dan tempe yang dipersembahkan dengan gaya yang sangat menarik.

Sebagai pembasah tekak pula, restoran Bunga Emas menyediakan Cendol Gula Hangus, Kopi Kampung, Air Sagat Asam Boi dan Teh Misai Kucing.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved