Isnin, 23 September 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


54 mangsa ribut terima bantuan

Posted: 22 Sep 2013 12:11 PM PDT

AYUB Rahmat (kiri) menyampaikan sumbangan Jabatan Kebajikan Masyarakat kepada salah seorang mangsa ribut sambil diperhatikan oleh Anuar Manap di Masjid Jamek Bukit Siput, Segamat, semalam.

SEGAMAT 22 Sept. - Seramai 54 mangsa ribut di Bukit Siput menerima wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) antara RM100 hingga RM400 seorang yang melibatkan jumlah keseluruhan RM11,305 di sini, baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemelah, Datuk Ayub Rahmat yang menyampaikan bantuan fasa pertama di Masjid Jamek Bukit Siput di sini berkata, sumbangan itu diberikan berdasarkan tahap kerosakan rumah mangsa.

"Ini merupakan pemberian fasa pertama dan kepada seramai 146 lagi mangsa yang sudah melengkapkan borang permohonan bakal menerima wang bantuan ini sebaik sahaja permohonan mereka selesai diproses JKM.

"Saya difahamkan terdapat permohonan yang tidak lengkap kerana tidak mengikut syarat ditetapkan dengan menyertakan salinan kad pengenalan, salinan laporan polis dan gambar rumah yang rosak," katanya.

Yang turut hadir Ahli Parlimen Sekijang, Anuar Manap yang menyampaikan bantuan berupa keperluan harian sumbangan Pejabat Daerah Segamat.

Ayub berkata, Jabatan Agama Islam Daerah Segamat juga akan menyalurkan bantuan kepada mangsa yang beragama Islam tidak lama lagi sebaik sahaja menerima senarai daripada JKM.

Menurutnya, bantuan itu bertujuan membela nasib rakyat kerana kerajaan sedia ada merupakan kerajaan bertanggungjawab dan melakukannya dengan adil serta tidak mengira fahaman politik.

Sementara itu seorang penerima, Azmi Ahmad, 38, melahirkan rasa syukur kerana tersenarai sebagai penerima bantuan yang nyata dapat meringankan beban ditanggungnya untuk membaiki rumah.

Dia yang telah membelanjakan sebanyak RM500 bagi menggantikan atap rumah yang diterbangkan angin ketika kejadian pada petang 6 Ogos lalu bercadang menggunakan wang yang diterima untuk membaiki beberapa bahagian rumah yang lain.

Bagi Rosmah Zakaria, 49, biarpun bantuan yang diterima tidak sebanyak belanja untuk membaiki atap rumahnya namun dia tetap bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan yang menghulurkan bantuan.

"Memang tidak dinafikan bantuan yang diterima sedikit sebanyak mampu meringankan beban yang ditanggung kerana kami bukan sahaja terpaksa mengeluarkan belanja membaiki rumah, tetapi terpaksa juga membeli perabot baharu.

"Sebagai rakyat saya amat menghargai pemberian ini dan berharap kerajaan akan terus membantu rakyat yang menghadapi masalah seperti kami pada masa akan datang," katanya.

Kemenangan Ab. Aziz kejayaan Mohamad

Posted: 22 Sep 2013 12:11 PM PDT

BATU PAHAT 22 Sept. - Bekas Ketua UMNO Bahagian Seri Gading, Datuk Mohamad Aziz menganggap kemenangan tanpa bertanding Datuk Ab. Aziz Kaprawi sebagai ketua bahagian yang baharu merupakan satu kemenangan juga bagi beliau sebelum mengakhiri karier politik di bahagian tersebut.

Katanya, memang menjadi hasrat beliau untuk memberi laluan kepada Ab. Aziz yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan dan meninggalkan jawatan itu tanpa sebarang masalah atau kepincangan.

"Saya membuat keputusan untuk melepaskan jawatan ketua bahagian yang disandang sejak 20 tahun lalu selepas memikirkan siapa pengganti yang mampu menerajuinya, saya terpaksa memerah otak dan berfikir panjang.

"Selepas membuat penilaian, Ab. Aziz merupakan individu terbaik untuk mengetuai bahagian ini kerana beliau merupakan pemimpin yang berpengalaman luas sebagai ahli politik sejak tahun 80-an dan pernah menjadi ahli Exco kerajaan negeri," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Mohamad yang merupakan Speaker Dewan Undangan Negeri Johor turut memberi sokongan penuh terhadap keputusan Ab. Aziz untuk bertanding merebut kerusi Ahli Majlis Tertinggi (MT).

Menurutnya, Ab. Aziz ketika membuat keputusan untuk menawarkan diri bagi merebut kerusi MT turut meminta pandangan beliau yang merupakan Timbalan Pengerusi Tetap UMNO.

"Ketika itu saya menjadi orang pertama yang menyokongnya kerana saya tahu kredibiliti, kebolehan, kepimpinan dan peribadi beliau yang begitu berat kepada rakyat.

"Pemimpin seperti beliau perlu diberikan sokongan dalam usaha meremajakan UMNO kerana idea yang bernas daripada Ab. Aziz pastinya dapat memantapkan lagi parti yang akan diuji dalam pilihan raya umu seterusnya selepas ini," katanya.

Sementara itu, Ab. Aziz mengucapkan terima kasih kepada Mohamad yang memberikan kepercayaan kepadanya dan turut meminta ahli UMNO lain mencontohi pemimpin berkenaan dalam menggalas perjuangan parti.

"Saya juga berharap pemilihan dan pertandingan bukan dibuat menerusi pilihan parti, sebaliknya mengambil kira pandangan mata pengundi bagi kesinambungan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya akan datang.

"Pemilihan oleh ahli perlu dilakukan dengan berhemah tanpa perpecahan atau puak yang boleh merugikan parti serta menghilang keyakinan rakyat pada masa akan datang sekiranya perkara itu berlaku," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved