Khamis, 19 September 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


TPPA tidak dimeterai ketika kunjungan Obama - TPM

Posted: 19 Sep 2013 02:47 AM PDT

KUALA LUMPUR 19 Sept. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) tidak akan dimeterai ketika kunjungan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama ke ibu negara bulan depan.

Menurutnya, ruang rundingan dan penilaian akan terus berlaku sehingga keputusan paling tepat dicapai. - UTUSAN ONLINE

Tuntutan perjalanan penyelia KAFA naik RM200 - Jakim

Posted: 19 Sep 2013 01:30 AM PDT

KUALA TERENGGANU 19 Sept. - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini mengumumkan kenaikan had tuntutan perjalanan bagi penyelia program Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) sebanyak RM200 sebulan.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata kenaikan itu adalah daripada RM300 kepada RM500 bagi negeri di Semenanjung dan daripada RM500 kepada RM700 bagi Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata, kenaikan jumlah tuntutan ini berkuat kuasa mulai tuntutan bulan September dan melibatkan penambahan peruntukan tahunan sebanyak RM1.8 juta.

"Ia juga bagi menghargai susah payah dan pengorbanan penyelia KAFA dalam menjalankan khidmat mereka ke arah memperkasakan dan meningkatkan syiar Islam di negara ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Ijtimak Penyelia KAFA Peringkat Kebangsaan di sini hari ini.

Sebanyak 300 penyelia KAFA dari seluruh negara menyertai ijtimak dua hari itu yang bertujuan mencari pendekatan tambahan untuk meningkatkan lagi keupayaan kaedah pendidikan Islam di peringkat rendah yang lebih berkualiti dan berkesan.

Selain itu, Othman berkata Jakim juga sedang dalam proses mencadangkan kepada kerajaan untuk melihat semula skim kenaikan pangkat bagi penyelia KAFA iaitu kenaikan pangkat daripada gred 17 kepada gred 22 selepas 10 tahun berkhidmat berbanding 13 tahun perkhidmatan yang diamalkan sekarang.

Katanya dua perkara itu adalah antara pengiktirafan Jakim dalam menambah baik kebajikan penyelia KAFA di negara ini. - BERNAMA

Amaran angin kencang, laut bergelora ekoran Taufan Usagi

Posted: 19 Sep 2013 12:05 AM PDT

KUALA LUMPUR 19 Sept. - Jabatan Meteorologi Malaysia hari ini mengeluarkan amaran angin kencang dan laut bergelora berikutan Taufan Usagi dikesan kira-kira 839 km ke Timur Laut Manila, Filipina pagi ini.

Berikutan taufan itu yang dikesan pada 11 pagi, keadaan angin kencang Barat Daya dengan kelajuan 50 hingga 60 km sejam dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 4.5 meter, dijangka berlaku di perairan Sarawak (Miri), Wilayah Persekutuan Labuan dan Sabah (Pantai Barat dan Kudat) berterusan sehingga Isnin depan.

Keadaan itu berbahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi laut dan sukan laut, menurut kenyataan jabatan itu.

Taufan Usagi kini berada kira-kira 1,675 km ke Timur Laut Sandakan, Sabah. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved