Isnin, 19 Disember 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Penderitaan Julita dapat perhatian Bakkis

Posted:

Penderitaan Julita dapat perhatian Bakkis

Penderitaan Julita dapat perhatian Bakkis


Wan Azlan Wan Salleh (depan) memberikan kata-kata semangat terhadap Datu Abdul Datu Jaamil dan Julita Hassan ketika menyampaikan bantuan kepada keluarga itu di Taman Balok Makmur, Kuantan, Pahang, baru-baru ini.


KUANTAN 19 Dis. - Seorang suri rumah tangga terpaksa menjadi ketua keluarga apabila suaminya tidak mampu bekerja kerana menghidapi penyakit perut yang membengkak sejak dua bulan lalu.

Julita Hassan, 49, yang menetap di Taman Balok Makmur di sini berkata, suaminya, Datu Abdul Datu Jaamil, 71, sebelum ini bekerja di sebuah kilang di kawasan Perindustrian Gebeng di sini terpaksa berhenti akibat mengalami penyakit tersebut.

Menurutnya, dalam tempoh itu ahli keluarganya termasuk anak-anak dari bekas isteri suaminya dulu selain jiran banyak membantu menampung perbelanjaan mereka sekeluarga.

"Saya sangat berharap suami dapat kembali sihat sepenuhnya kerana sampai bila nak bergantung pada mereka kerana sewa rumah RM300 masih belum dapat dibayar.

"Saya juga bingung memikirkan perbelanjaan anak-anak berusia 12 dan 10 tahun apabila memasuki persekolahan tidak lama lagi," katanya.

Julita berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan Yang Dipertua Badan Kebajikan Kemanusiaan dan Kemiskinan Sungai Karang (Bakkis), Wan Azlan Wan Salleh untuk menyampaikan sumbangan terhadap keluarga itu di rumahnya di sini baru-baru ini.

Menurut Julita, suaminya tidak dapat bergerak cergas dan perlu bergantung terhadapnya sepenuh masa untuk menjalani rutin harian.

"Masalah penyakitnya sudah dirujuk kepada hospital dan pada Februari depan, suami saya mempunyai temu janji di Hospital Tengku Ampuan Afzan di Pahang," katanya.

Sementara itu, Wan Azlan memberitahu, pihaknya akan mencari jalan untuk membantu keluarga tersebut selain mengharapkan ada pihak lain sudi tampil membantu mereka.

Full content generated by Get Full RSS.

3 murid cemerlang terima sumbangan ECERDC

Posted:

3 murid cemerlang terima sumbangan ECERDC

3 murid cemerlang terima sumbangan ECERDC

MENTAKAB 19 Dis. - Tiga murid sekolah yang mengikuti program Empower mencatat keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2011 menerima sumbangan khas daripada Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC), di sini baru-baru ini.

Mereka ialah Nor Fadila Fazri Hizam, 12, mendapat keputusan 5A dalam peperiksaan itu dan diikuti Jeevaneswari Selvam, 12, serta Boey Ting Ying, 12, yang masing-masing mendapat 7A.

Mereka menerima barangan berupa peralatan sekolah, pakaian, buku, sijil dan di samping wang tunai bagi perbelanjaan awal sesi persekolahan 2012.

Menurut Pengurus Besar Sosial ECERDC, Zulkifli Yaakob, kejayaan tiga murid itu merupakan segelintir daripada 512 murid daerah Temerloh, Bentong dan Lipis yang mengikuti program pendidikan Empower menerusi latihan akademik bagi membantu meningkatkan prestasi pelajaran mereka.

"Pengiktirafan itu membuatkan murid cemerlang terbabit berusaha untuk terus mencipta kejayaan dalam akademik sekali gus berazam menjadi warganegara terbilang dan berbakti kepada masyarakat pada masa depan," katanya kepada pemberita di Kampung Gantok di sini.

Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mentakab, Datuk Chuah Boon Seong.

Sementara itu Boon Seong berkata, kerajaan mengutamakan sektor pendidikan dengan menyediakan pelbagai bantuan dan insentif supaya rakyat mendapat pendidikan bertaraf dunia.

Dalam pada itu, Nor Fadila menyifatkan sokongan ECERDC itu memberi keazaman yang tinggi untuknya mencapai kejayaan lebih gemilang pada masa depan.

Katanya, dia sekeluarga terharu dengan kehadiran pegawai agensi itu dan ADUN Mentakab yang sanggup datang ke rumah mereka bagi meraikan kejayaan tersebut.

Bagi Jeevaneswari pula, pengiktirafan agensi itu sebagai pembakar semangat untuknya belajar dengan tekun supaya cita-cita menjadi doktor dapat dicapai.

Tambahnya, dia berazam untuk berbakti kepada masyarakat apabila dewasa kelak sebagai tanda membalas budi kepada kerajaan yang mengambil berat keperluan masyarakat di negara ini.

Bagi anak seorang guru, Ting Ying, pengiktirafan itu membuktikan kerajaan merealisasikan semangat 1Malaysia yang membantu semua kaum.

Full content generated by Get Full RSS.

Menderu berpengalaman 20 tahun jadi juru pandu pelancong

Posted:

Menderu berpengalaman 20 tahun jadi juru pandu pelancong

Menderu berpengalaman 20 tahun jadi juru pandu pelancong

JERANTUT 19 Dis. - Walaupun tempias pembangunan mengubah landskap kehidupan penduduk, tetapi etnik Orang Asli suku Batek di Taman Negara Kuala Tahan di sini masih memfokus kepada alam semula jadi untuk kelangsungan hidup suku kaum berkenaan.

Hidup berpindah randah bukan sahaja sinonim mencari rezeki, malah kepercayaan tentang mati dan alam ghaib juga menjadi sebahagian kanun kehidupan suku kaum itu yang diwarisi oleh nenek moyang mereka.

Namun, bagi pemuda suku Batek di Kuala Terenggan, Taman Negara, Menderu Serama, 40, antara penduduk minoriti berkenaan mengalih tugas daripada berburu binatang untuk berkhidmat sebagai pemandu pelancong.

Dia merupakan antara 50 pemandu pelancong Taman Negara memilih bidang berkenaan sebagai mata pencarian setiap kali kehadiran ramai pelancong di musim cuti persekolahan.

Bagi Menderu, kehadiran pelancong ke Taman Negara memberi peluang terbaik dengan pekerjaan berkenaan kerana sukakan cabaran di samping sudah tahu selok belok kawasan hutan belantara, sungai dan gunung di situ.

''Saya menjadi juru pandu pelancong bersama rakan orang Melayu di Kuala Tahan dan pernah mengikuti kursus pemanduan pelancong.

''Tugas ini amat mencabar, tetapi menyeronokkan apabila dapat berjumpa dengan pelancong yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan latar budaya dari seluruh dunia," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru- baru ini.

Menurut Menderu, selaku juru pandu pelancong, dia serta rakannya perlu memahami peraturan keselamatan di darat dan air, khususnya jaminan keselesaan pengunjung ketika beriadah dan berekreasi di sesebuah tempat.

Katanya, tugasnya selama 20 tahun sebagai pemandu pelancong telah mencanaikan pengetahuannya sehingga boleh berkomunikasi menggunakan bahasa Inggeris, manakala memahami arahan serta perbualan bahasa Jerman, Itali dan Peranchis.

''Bahasa yang saya pelajari hanya untuk berkomunikasi mengenai tempat pelancongan di Taman Negara termasuk memberi penjelasan tentang budaya penduduk setempat, tumbuh- tumbuhan dan haiwan," ujarnya.

Menurutnya, salah satu tarikan pelawat ke Taman Negara, ialah pelancong melihat sendiri bagaimana Orang Asli menghidupkan api dengan menggunakan kayu meranti dan rotan juga keunikan sumpitan buluh.

Katanya, upah yang diterima antara RM100 hingga RM300 setiap kali memberi perkhidmatan juru pandu antara sumber rezeki berbelanja keperluan dapur dan pakaian bagi seramai enam orang anaknya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved