Khamis, 3 November 2011

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Budaya merendahkan kemanusiaan

Posted:

Budaya merendahkan kemanusiaan

Budaya merendahkan kemanusiaan

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

KETIKA umat Islam seluruh dunia sedang bersiap sedia mengamati perjalanan sanak saudara mengerjakan haji, rakyat Malaysia gempar dengan program yang disokong oleh lebih 20 pertubuhan bukan kerajaan menganjurkan Seksualiti Merdeka di Kuala Lumpur sepanjang dua minggu sebaik sahaja bermula November.

Maka ramai yang marah, kerana November pada tahun ini adalah bulan umat Islam melaksanakan tanggungjawab kemuncak dalam kehidupannya sebagai seorang muslim yang beriman. Mereka mengharapkan ibadat itu akan mengampun segala dosa lalu, tetapi segelintir mereka yang terbabit dalam program tersebut mengumpul dosa yang paling dilaknat Islam.

Sememangnya semua agama amat memandang keji kepada perlakuan sedemikian kerana ia mencemar kehidupan dan merendahkan martabat seorang manusia yang berakal dalam bingkai tamadun keinsanan.

Golongan yang menyanjung dan mengamalkan perlakuan songsang - lesbian, biseksual, gay, dan trangender (LBGT)- sejak permulaan sejarah lagi menerima kutukan yang maha dahsyat.

Dalam Islam, kisah kemusnahan pengikut Nabi Luth a.s. adalah disebabkan kegilaan mereka bersenggama sesama jenis, sedangkan secara alami Allah SWT menciptakan manusia sebagai lelaki dan wanita.

Mereka hidup secara berpasangan dan berkongsi perasaan, naluri seks dan tanggungjawab atas sifatnya saling memerlukan dan sayang menyayangi.

Kemusnahan sebuah tamadun tinggi pada waktu sebelum agama Kristian muncul turut membuktikan bahawa amalan senggama songsang oleh penduduk Pompei masih tidak menakutkan pengamal LBGT.

Rupa-rupanya pengamal pada masa kini amat kuat bersandarkan kepada prinsip kebebasan semulajadi tanpa mengambil kira kebebasan itu sebenar sebuah ilusi yang menakutkan, budaya yang merendahkan kemanusiaan itu sendiri. Berlawanan dengan hasrat seseorang yang bertandang ke Mekah untuk menyempurnakan ibadah yang difardukan kepada setiap orang Islam yang berkeupayaan dan mampu. Meskipun menunaikan haji itu fardu, ia tidak wajib kepada mereka yang kurang mampu, termasuk mereka yang tidak siuman.

Menjelang wukuf di Arafah, membawa satu manifestasi yang paling puncak dalam perjalanan untuk menyucikan diri dari segala dosa silam kerana pada malam itu, ia menjadi petanda sah seseorang yang mengerjakan haji mampu melengkapkan ibadah tersebut. Bagi mereka yang tidak berkesempatan melakukannya, perkiraan sah haji tidak dapat dikira.

Dalam situasi itu, setiap muslim dikira bukan berdasarkan kedudukan dan latar belakang keturunannya. Semua orang Islam berada dalam kesatuan iktikad, semangat, roh dan kerohanian untuk menumpukan seluruh jiwanya meningkatkan pengabadian diri kepada Allah SWT.

Perjalanan mengerjakan haji berlaku dalam suasana kekentalan semangat, kekuatan keyakinan dan keteguhan iman kerana tersilap tingkah akan menyebabkan peluang beribadat akan berkurangan manakala kelurusan iktikad diuji dengan pelbagai dugaan.

Dalam situasi penuh keikhlasan itulah kita dapat merasai mengerjakan haji itu bukanlah memeritkan. Pengabadian diri sewaktu mengerjakan haji merupakan kisah begitu menarik kerana ia turut memberikan kita sebuah nilai kekudusan diri, kerendahan hati dan keinsafan bahawa jiwa yang diberikan peluang untuk hidup sebenarnya bukanlah hak mutlak seseorang, kesemuanya hak mutlak Allah SWT yang menciptakan manusia sebagai makhluk terbaik, paling sempurna.

Atas sifat kesempurnaan itulah manusia diberikan kebebasan berfikir dan bertindak dengan syarat kebebasan terhad itu tidak disalahgunakan untuk melanggar kebebasan orang lain. Kerana kebebasan itu ada hadnya, maka manusia mencipta pula ruang bersama dalam situasi 'saling rela' dan 'bukan dipaksa' atau 'terpaksa' sehingga merubah perspektif, kebebasan mestilah disusuli dengan kerelaan.

Maka kerelaan itulah yang mengikat kumpulan yang sudah lupa diri dan celaru identiti untuk mendesak sebarang bentuk sekatan, sama ada dalam bentuk moral, peraturan atau undang-undang agar mereka diberikan peluang secara lebih berperikemanusiaan.

Mereka mendesak agar kebebasan untuk memilih cara hidup ditentukan menurut semangat kesukarelaan walaupun melanggar etika dan peraturan. Peraturan yang menjadi batu penghalang perlu dipinda kerana tuntutan golongan itu semakin kuat dan jika peraturan menyekat budaya yang diinginkan itu, mereka menilainya sebagai zalim, tiadakebebasan dan tidak berperikemanusiaan.

Itulah gambaran yang sedang bermain dalam fikiran pengamal LBGT, maka ada sebuah perbincangan untuk mencari penyelesaian mendesak pindaan undang-undang yang bakal mereka hasilkan sebagai pendirian bebas atas nama kebebasan bersuara dan menentukan hidup.

Bagi pengamal LBGT, tingkah mereka bukanlah suatu kesalahan yang fatal, kerana itu adalah pilihan yang wajar atas kehendak naluri serakah yang tidak sepatutnya tunduk kepada sebarang bentuk peraturan, kecualilah melanggar prinsip kerelaan yang dimeterai antara mereka.

Persoalan hidup dikandung adat, budaya dibingkaikan moral, tingkahlaku bersalutkan agama bukanlah sesuatu yang wajib dipraktikkan, kesemuanya akan menyebabkan manusia berada dalam situasi terkongkong. Mereka hanya meneruskan kehidupan dalam ruang keluarga yang kosong dan kontang nilai kekeluargaan.

Inilah natijah sebenar daripada sebuah kehidupan beradab, kehidupan berlaku secara alami dan disusuli dengan bingkai agama. Keseronokan dan nikmat hidup akan berada di puncak apabila dapat mewariskan zuriat, dan dari zuriat itulah kelangsungan generasi manusia akan berterusan manakala lingkaran adat dan susila menjadi pagar kemanusiaan yang terindah.

Ia menjadi lebih indah apabila kesempurnaan keluarga dan kesejahteraan kehidupan tercapai. Lebih manis, apabila ketenangan jiwa dicapai melalui pengabadian diri kepada Sang Pencipta, dan kerana itulah setiap mereka yang berdikit menyimpan biaya untuk mengerjakan haji, terasa puncak kehidupan tercapai apabila dapat mengerjakan haji dengan sempurna.

Ia sama sekali bertentangan dengan mereka yang memuja bayangan maut, kerana Allah SWT akan tetap melaknat mereka setelah terus berdegil tidak mahu mengakui sifat semulajadi dirinya, tidak ada lelaki setengah masak dan wanita separuh sikap, bercelaru dan keliru.

Ketika ibadat haji mula dirintis lebih 3,600 tahun lalu, Allah SWT memerintahkan Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya, Nabi Ismail a.s. membangunkan semula Kaabah dan mewartakan kewajipan mengerjakan haji.

Tetapi, ketika manusia mula berusaha mengubah kaedah berbudaya dalam posisi songsang, Allah SWT memberikan peringatan keras bahawa akan berlaku kerosakan dan keruntuhan akhlak, manusia berada dalam kesesatan dan ditimpa malapetaka.

Allah SWT menetapkan prinsip-prinsip Haji sebagai (1) pengakuan keesaan Allah SWT dan menolak semua perbuatan atau keyakinan bertentangan dengan pengakuan tersebut sebagai syirik, (2) membina keyakinan bahawa akan adanya balasan Allah SWT dalam kehidupan, dan (3) memupuk nilai-nilai kemanusiaan yang bersifat sejagat.

Allah SWT juga menetapkan prinsip perlakuan LBGT sebagai golongan yang rosak keimanan. Mereka inilah golongan yang akan dicampakkan ke neraka dan kehidupannya terus dihina.

Mereka hidup dalam kekaburan matlamat, serba salah dan mengaibkan diri sendiri.

Full content generated by Get Full RSS.

Sembelihan korban bukan sekadar ibadah

Posted:

Sembelihan korban bukan sekadar ibadah

Sembelihan korban bukan sekadar ibadah

Oleh MOHD. AMRI ABDULLAH
PENULIS ialah Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Hab Halal, Jakim


Melakukan ibadah korban juga perlu mematuhi kaedah penyembelihan yang betul - gambar hiasan


Allah S.W.T berfirman dalam Surah Al-Kauthar:1-2 bermaksud: ''Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur)."

Hari Raya Aidiladha atau dikenali Hari Raya Haji memang amat ditunggu oleh fakir miskin. Bagi mereka sekiranya mahu makan daging segar inilah masanya, kerana ramai orang Islam berkemampuan akan melakukan ibadah korban setahun sekali ini.

Ketika inilah betapa enaknya daging itu dirasai fakir miskin. Amalan ibadah menyembelih binatang korban ini sama ada lembu, kerbau, kambing atau unta amat dituntut oleh Islam sejajar dengan roh pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yang akhirnya menyembelih seekor kibas.

Manfaat sembelihan korban ini bukan hanya kepada fakir miskin sahaja bahkan kepada penternak, penjual atau peraih juga.

Justeru dinasihatkan golongan ini turut melakukan pengorbanan tanpa memikirkan keuntungan sahaja.

Senario di Malaysia setiap kali hari raya korban maka sumber haiwan ini tidak mencukupi dan kadang-kadang terpaksa diimport.

Di kesempatan ini, penulis ingin menyentuh kaedah penyembelihan yang diamalkan di Malaysia.

Penulis pernah ditanya oleh industri sembelihan di Australia ketika membuat audit sembelihan di sana. "Adakah sembelihan di Malaysia menjaga kebajikan haiwan (animal welfare)?".

Soalan ini ada kaitannya dengan kaedah sembelihan korban yang diamalkan di Malaysia. Sabda Rasulullah S.A.W :

"Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu, maka apabila kamu membunuh elokkanlah pembunuhan itu, dan apabila kamu menyembelih maka elokkanlah penyembelihan itu,

''Dan hendaklah salah seorang kamu menajamkan pisaunya dan hendaklah dia memberi keselesaan kepada binatang sembelihannya." (Hadis riwayat Muslim)

Adakah ihsan ini diambil kira dalam sembelihan korban? Contohnya lembu ditambat tanpa diberi minum di tengah panas dan hujan sehari semalam, diikat kaki dengan sekuatnya dan diheret di atas tanah serta duduk atas haiwan tersebut ketika sembelih, mengasah pisau di hadapan haiwan, tidak diuraikan tali ikatan selepas sembelih, mencabut bulu-bulu di leher haiwan sebelum sembelih, melapah sebelum sempurna mati, sembelih di hadapan haiwan lain.

Pandangan ulamak semuanya ini adalah makruh dan tiada ihsan ke atas haiwan korban. Adalah malang sunat korban itu dicampurkan dengan perbuatan makruh ketika proses sembelihan korban.

Semestinya amalan sunat korban itu disusuli perbuatan sunat dalam sembelihan. Antara perkara sunat dalam sembelihan korban adalah membaca Basmallah dan Selawat, lelaki yang baligh dan berakal, pisau yang tajam, membaringkan binatang di atas rusuk kiri dengan kepala diangkat sedikit, memutuskan semua urat leher yang tertentu supaya cepat mati tanpa seksa, mengadap kiblat (penyembelih dan haiwan).

Bagi sembelihan korban, disunatkan takbir tiga kali sebelum dan selepas membaca "Basmallah". tidak mengasah pisau di hadapan binatang yang hendak disembelih, tidak menyembelih di hadapan binatang lain, memberi minum binatang sembelihan itu sebelum disembelih.

Kod etika penyembelih juga perlu diambil kira seperti penyembelih fasiq. Penyembelih juga mesti betulkan niat kerana terdapat penyembelih menyembelih kerana sesuatu seperti hendak ekor, kepala, hati atau sebagainya.

Ini semua memberi kesan keberkatan dan kualiti daging. Sebenarnya, semua kaedah dan permasalahan ini telah diajar oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) dalam modul tauliah sembelihan.

Lantaran itu, untuk membetulkan kaedah ini dicadangkan setiap masjid dan surau mengadakan kursus sembelihan kepada ahli kariah supaya semua lapisan masyarakat memahami konsep dan teknik sembelihan serta ihsan.

Islam telah mengajar umatnya supaya berihsan dengan haiwan termasuk adab dan kaedah sembelihan.

Kaedah sembelihan yang betul memberikan gambaran jelas kepada orang bukan Islam bahawa Islam itu sempurna dan lengkap.

Alangkah indahnya amalan sunat korban itu disuburkan dengan semua amalan sunat yang lain dalam sembelihan korban.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved