Khamis, 3 November 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Polis haram program seks bebas

Posted:

Polis haram program seks bebas

Polis haram program seks bebas

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Nov. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan tegas mengharamkan segala bentuk aktiviti dan promosi program yang berunsurkan seks bebas, Seksualiti Merdeka 2011 berkuat kuasa hari ini.

Selain mengarahkan program itu dihentikan serta-merta, polis juga membuka dua kertas siasatan dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang meneruskan program itu, sama ada ia dibuat secara tertutup atau terbuka.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar (gambar) berkata, lebih 10 individu termasuk Datuk S. Ambiga yang dikenal pasti terlibat dalam program seks bebas itu akan dipanggil memberi keterangan dalam tempoh terdekat.

"Pihak polis menjalankan siasatan mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan dan Seksyen 27(A)(1)(c) Akta Polis 1967 terhadap mana-mana individu yang didapati terlibat dalam program ini," katanya pada sidang akhbar di Unit Udara PDRM Sungai Besi di sini, hari ini.

Takrif Seksyen 298A Kanun Keseksaan adalah atas alasan agama, mana-mana pihak yang menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan, benci-membenci, niat jahat atau memudaratkan pemeliharaan keadaan harmoni atau perpaduan.

Mengikut seksyen berkenaan, polis diberi kuasa untuk menahan tanpa waran atau selepas waran dikeluarkan mana-mana individu yang terlibat. Mereka yang ditahan juga tidak boleh dijamin atau dikompaun sebaliknya boleh dikenakan penjara sehingga lima tahun.

Penganjuran program itu dipromosikan melalui laman sesawang www.seksualitimerdeka.org yang kononnya bertujuan mempertahankan hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) agar boleh diterima masyarakat negara ini.

Penaja dan penyokong program yang berlangsung selama 13 hari itu antaranya Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) manakala aktivitinya termasuk bengkel, perbincangan, filem, pameran dan persembahan.

Dalam pada itu, Khalid memberitahu, siasatan mula dijalankan selepas dua laporan polis diterima sejak semalam selain mendapat banyak bantahan daripada pelbagai pihak termasuk kerajaan, parti pembangkang, 17 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), badan-badan agama Islam, Kristian dan Buddha.

"Polis menerima banyak bantahan NGO termasuk badan agama Islam dan bukan Islam yang bimbang majlis ini menimbulkan suasana tidak harmoni, dan ganggu ketenteraman awam.

"Undang-undang di negara ini tidak mengiktiraf kegiatan songsang yang boleh menghancurkan kehidupan beragama di negara ini.

"Apabila timbul rasa tidak selesa orang ramai, mencetuskan sensitiviti agama, ancaman ketenteraman awam, kita (PDRM) perlu bertindak bagi mengekalkan keamanan negara," katanya.

Khalid turut menegur Majlis Peguam yang sewajarnya menasihati pihak penganjur program bahawa aktiviti seks bebas adalah satu kesalahan, bukannya bersama-sama menjadi penganjur menggalakkan perbuatan yang melanggar peraturan agama dan negara.

"Sewajarnya pihak berkenaan (penganjur dan penyokong program seks bebas) berfikir secara rasional sama ada program itu boleh diterima masyarakat atau tidak. Janganlah mengagung-agungkan perbuatan tidak bermoral dan mencabar agama," tegasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

KDN tidak kompromi - Abu Seman

Posted:

KDN tidak kompromi - Abu Seman

KDN tidak kompromi - Abu Seman

Oleh AZRAI MOHAMMAD
azrai.mohammad@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Nov. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak berkompromi dalam kes enam pegawai Jabatan Imigresen yang ditahan polis kerana dipercayai membekalkan dadah kepada warga asing di Depot Tahanan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di Lenggeng, Negeri Sembilan semalam.

Timbalan Menterinya, Datuk Abu Seman Yusop berkata, kesemua pegawai terbabit bakal berdepan dengan tindakan undang-undang sekiranya didapati bersalah.

''Kementerian tidak akan bersimpati dengan mereka yang terlibat dalam kegiatan seumpama ini.

''Jika siasatan mendapati mereka bersalah, mereka perlu berdepan dengan hukuman,'' katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis sambutan Hari Jabatan Penjara ke-162 di sini, hari ini.

Hadir sama, Ketua Pengarah Penjara, Datuk Wira Zulkifli Omar dan Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustapa Ishak.

Semua pegawai Gred KP17 berusia antara 22 hingga 31 tahun itu ditahan di dua lokasi di negeri tersebut mengikut Seksyen 3(1) Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas 1985.

Mengulas Program Pemulihan Kemasyarakatan yang dilaksanakan oleh Jabatan Penjara April lalu, Abu Seman menyatakan, program tersebut berjaya mengurangkan kadar residivis atau banduan yang berulang kali masuk ke penjara.

''Daripada 1,200 banduan yang menyertai program tersebut, seramai 454 dibebaskan dan sehingga kini kita belum mencatatkan sebarang kadar residivis.

''Bagi jumlah keseluruhan di penjara pula, Jabatan Penjara masih mencapai sasaran dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu tidak melebihi 17 peratus daripada jumlah kemasukan banduan setahun,'' katanya.

Tambah beliau, secara tidak langsung program itu juga telah berjaya mengatasi masalah kesesakan dan beban kewangan di penjara.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved