Khamis, 3 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


19 spesimen tulang manusia?

Posted:

19 spesimen tulang manusia?

19 spesimen tulang manusia?

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my


Pathmanabhan dan dua tertuduh lain diiringi keluar anggota polis pada perbicaraan kes bunuh Sosilawati dan tiga yang lain di Mahkamah Tinggi, Shah Alam, semalam. - UTUSAN/Hafiz Johari


SHAH ALAM 3 Nov. - Seorang pakar perubatan forensik dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) mengesahkan sebanyak 19 daripada 26 spesimen yang dijumpai di Ladang Gadong iaitu tempat Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi dikatakan dibunuh pada 30 Ogos tahun lalu kemungkinan besar adalah tulang manusia.

Dr. Nurliza Abdullah, 46, yang memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini berkata, pemeriksaan beliau dan seorang lagi pakar ke atas 2,014 spesimen yang dijumpai di dalam Sungai Panchau, Banting pula mendapati 2,011 daripadanya menunjukkan hasil yang sama.

Menurut beliau, dua daripadanya merupakan tulang leher odontoid yang sekali gus menunjukkan kesemua tulang tersebut kepunyaan sekurang-kurangnya dua individu.

"Hasil pemeriksaan ke atas 2,040 spesimen yang dipercayai tulang dan gigi yang dijumpai di Sungai Panchau dan Ladang Gadong, sebanyak 2,030 daripadanya adalah kemungkinan besar tulang atau gigi manusia.

"Dua daripadanya merupakan bahagian tulang leher odontoid dan setiap manusia hanya mempunyai satu tulang tersebut. Kedua-duanya merupakan spesimen yang ditemui di Sungai Panchau.

"Saya hanya beri kebarangkalian secara subjektif. Secara kasar, saya katakan hasil pemeriksaan berdasarkan ciri-ciri morfologi, struktur anatomi dan osteologi, saya hanya boleh katakan berkemungkinan besar tulang manusia," jelas beliau.

Menurut saksi pendakwaan ke-62 itu, hasil pemeriksaan dari 15 sehingga 18 September 2010 mendapati kesemua spesimen atau tulang tersebut mempunyai kesan-kesan pendedahan kepada suhu atau haba yang amat tinggi iaitu 800 darjah Celsius ke atas.

Kesan perubahan pada struktur tulang-tulang itu pula menunjukkan kesemuanya masih mempunyai daging atau isi yang terlekat padanya semasa terdedah kepada haba atau terbakar.

"Hasil pemeriksaan mendapati item atau spesimen ini menunjukkan kesan-kesan pembakaran berdasarkan perubahan warnanya daripada coklat kegelapan sehingga kehitaman dan perubahan warna kelabu kebiruan sehingga keputihan.

"Terdapat kesan retakan, rekahan serta belahan secara melintang dan melengkung serta berlakunya perubahan bentuk atau struktur tulang yang menunjukkan masa didedahkan kepada suhu atau haba yang amat tinggi, ia adalah tulang atau jasad yang berdaging," katanya.

Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42; bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya , 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam hingga 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Saiful Edris Zainuddin, saksi memberitahu, terdapat spesimen-spesimen yang boleh dikenal pasti daripada bahagian tulang yang spesifik manakala bahagian yang tidak boleh dikenal pasti diperiksa secara berkumpulan.

Beliau bagaimanapun mengakui tidak dapat mengenal pasti jantina, umur atau ketinggian pemilik tulang-tulang itu kerana serpihannya amat kecil serta tidak boleh dicantumkan semula untuk pemeriksaan selain ia telah kehilangan bahan organik iaitu protein dan kolagen yang terkandung di dalamnya.

Sementara itu, Nurliza memaklumkan, beliau bersama tujuh lagi doktor perubatan forensik daripada beberapa hospital lain dibawa ke Ladang Gadong pada 14 September 2010 bagi membantu pihak forensik polis mencari tulang-tulang di kawasan tersebut.

Bagaimanapun, kesemua spesimen yang dijumpai pada hari itu diserahkan oleh pihak polis kepada beliau dua hari kemudian sementara bahan-bahan bukti yang dijumpai sebelum itu diserahkan pada 13 September 2010 untuk diperiksa.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir yang masuk hari ke-44 bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Lelaki tidak mengaku miliki pistol, peluru

Posted:

Lelaki tidak mengaku miliki pistol, peluru

Lelaki tidak mengaku miliki pistol, peluru

KOTA BHARU 3 Nov. – Seorang lelaki yang dipercayai menembak rakan karibnya sehingga mati bagi menuntut hutang bulan lalu, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memiliki sepucuk pistol dan empat butir peluru tanpa lesen yang sah.

Zainal Abidin Mohamad, 24, dari RPT Kesedar, Sungai Terah, Gua Musang, dekat sini bagaimanapun mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Hakim Ahmad Bazli Bahruddin.

Dia didakwa memiliki pistol Auto 9m tanpa lesen yang sah di sebuah rumah kosong di Kampung Chengal, Bachok pada pukul 10.15 malam, 24 Oktober lalu.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 (Akta 37) yang membawa hukuman penjara sehingga 14 tahun serta sebatan tidak kurang enam kali.

Bagi pertuduhan kedua di bawah Seksyen 8(a) Akta Senjata 1960 (Akta 206), tertuduh didakwa memiliki empat butir peluru jenis 9mm Luger PMC tanpa lesen yang sah pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara tidak lebih tujuh tahun atau didenda sehingga RM10,000 atau kedua-duanya.

Dia pada awalnya mengaku bersalah atas kedua-dua tuduhan itu tetapi menukar pengakuan kepada tidak bersalah dua jam kemudian, selepas Hakim Ahmad Bazli Bahruddin menangguhkan sebentar kes tersebut.

Tertuduh yang bekerja kampung itu ditangkap pada 22 Oktober lalu di Gua Musang bagi membantu siasatan kes tembakan yang berlaku di Rantau Panjang.

Ahmad Bazli kemudian menetapkan 7 Disember ini untuk sebutan semula kes itu bagi membolehkan tertuduh melantik peguam bela.

Utusan Malaysia pada 12 Oktober lalu melaporkan, berpunca masalah hutang, seorang lelaki parah ditembak rakan karibnya dalam kejadian di tepi jalan berhampiran Simpang Empat Salam, Rantau Panjang.

Mangsa kemudian dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ) dan selepas 18 hari bertarung nyawa, lelaki itu menghembuskan nafas terakhir pada pukul 7 pagi, 29 Oktober lepas.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved