Khamis, 3 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


26 tahun tunggu bayaran TNB

Posted:

26 tahun tunggu bayaran TNB

26 tahun tunggu bayaran TNB

Saudara pengarang,
RIPAH ABD. RAHMAN
Felda Purun, Bera


RIPAH Abd. Rahman menunjukkan keratan akhbar dan surat tuntutan bayaran kepada TNB berikutan pencawang elektrik yang dibina di atas tanahnya di Felda Purun, Bera.


Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kerana akhbar Utusan Malaysia memberi ruang kepada saya untuk menuntut apa yang sepatutnya menjadi hak saya dan keluarga daripada pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Tiga tahun lalu suami yang kini uzur menerima memorandum daripada pihak TNB berhubung tuntutan sewa tapak pencawang TNB di kawasan seluas 34.3 meter persegi di atas tanah milik kami.

Kami terpaksa berhempas-pulas turun naik pejabat TNB, Pejabat Tanah dan pejabat berkaitan bagi menuntut sewa kira-kira RM100,000 sejak pencawang substesen TNB dibina di tanah kami, 26 tahun lalu.

Jawapan yang kami terima daripada pihak TNB tiga tahun lalu ialah mereka akan meneliti semua dokumen dan membuat semakan sebelum membuat penjelasan kepada suami.

Bagaimanapun, sehingga kini tiada sebarang maklum balas daripada pihak berkenaan dan kami seolah-olah menunggu buah yang tidak jatuh.

Malah, suami yang menghidap penyakit jantung dan kencing manis kini tidak mampu lagi untuk ke mana-mana bagi mempertahankan haknya.

Justeru itu, melalui ruangan ini saya harap pihak TNB memberi penjelasan dengan segera berhubung perkara tersebut.

Pada masa sama, saya mohon pihak berkenaan menjelaskan bayaran yang sepatutnya memandangkan pencawang tersebut telah lama beroperasi di atas tanah kami.

Full content generated by Get Full RSS.

Rumah kedai jadi 'gajah putih'

Posted:

Rumah kedai jadi 'gajah putih'

Rumah kedai jadi 'gajah putih'

Saudara pengarang,
MOHAMAD SIWI
Temerloh


Bangunan kedai tiga unit ini siap dibina tiga tahun lalu tetapi sehingga kini masih belum beroperasi.


SAYA mewakili penduduk Kampung Tan Sri Yahya, Temerloh ingin meminta penjelasan daripada pihak berwajib mengenai sederet bangunan kedai tiga unit yang telah siap, tetapi belum digunakan.

Bangunan itu siap pada Julai 2009 dan sehingga kini ia masih belum diserahkan untuk diguna pakai oleh mereka yang layak.

Difahamkan sebelum pembinaan bangunan itu, ia diletakkan di bawah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Tan Sri Yahya namun selepas siap, ia diletakkan pula di bawah JKKK Paya Keladan.

Saya bersama penduduk kampung ini tidak kisah ia diletakkan di bawah JKKK mana pun, tetapi menjadi persoalan bilakah bangunan kedai tersebut mahu diserahkan.

Sudah semestinya apabila bangunan itu siap, tentunya para peniaga kecil yang menyewa di situ ingin membuka perniagaan mereka secepat mungkin.

Selain itu, masalah lain timbul terhadap bangunan itu seperti tidak mempunyai meter bekalan air serta keadaan semak berikutan tiada pihak yang menjaga kawasan tersebut.

Jika dibiarkan bangunan yang terletak di laluan utama Temerloh-Jerantut itu pasti akan menjadi usang dan orang ramai akan dapat melihat persekitaran bangunan kedai berkenaan.

Sekiranya semak-samun itu dibiarkan, ia boleh menjadi kawasan pembiakan binatang berbisa seperti ular, lipan dan kala jengking.

Full content generated by Get Full RSS.

Menanti jalan raya persekutuan siap

Posted:

Menanti jalan raya persekutuan siap

Menanti jalan raya persekutuan siap

Saudara pengarang,
AHMAD SABAR
Felda Kota Gelanggi 4


KEADAAN jalan persekutuan dari simpang Jengka Lapan ke Sungai Tekam yang berlubang dan rosak teruk mengundang bahaya dan rasa tidak selesa dalam kalangan pemandu yang menggunakan laluan berkenaan.


SAYA merupakan antara peneroka Felda yang kerap menggunakan jalan persekutuan antara Maran ke Jerantut dari tempat tinggal kami, iaitu Felda Kota Gelanggi 2 sejauh 10 kilometer ke Simpang Jengka 8.

Laluan berkenaan amat penting kerana satu-satunya jalan yang digunakan oleh penduduk Felda Sungai Tekam, Felda Tekam Utara, Pusat Perkhidmatan Pertanian Tun Razak (PPPTR) Tekam dan Gugusan Felda Kota Gelanggi serta Gugusan Felda Lepar berurusan ke bandar Jerantut melalui Simpang Jengka 8.

Apa yang menimbulkan tanda tanya, iaitu status projek kemudahan asas berkenaan bermula dari simpang Jengka 8 ke Pusat Perkhidmatan Pertanian Tun Razak (PPPTR) Tekam yang masih dalam pembinaan kini berkeadaan teruk.

Turut menghairankan, kedudukan jajaran laluan masih berlopak dan sistem perparitan tidak sempurna sehingga berlaku takungan air setiap kali hujan lebat.

Kerosakan yang berlaku juga menyebabkan menyukarkan kenderaan berselisih, manakala pemandu terpaksa mencari ruang supaya tidak tersangkut atau terjatuh di dalam lopak yang dalam.

Lebih dahsyat lagi kesan lubang dan lopak yang dalam mengundang kerosakan kenderaan sehingga ada pemandu kesal apabila tangki minyak hitam kereta mereka bocor serta kerosakan pada rim tayar.

Dipercayai pihak kontraktor berkenaan telah membina laluan alternatif, iaitu jalan tanah merah di kiri kanan untuk mengelakkan jalan berlubang dan jajaran yang teruk sehingga menimbulkan rungutan kepada pemandu.

Laluan tanah merah pada jangkaan pihak tertentu boleh memberi sedikit keselesaan, tetapi bertambah sukar akibat berlumpur apabila musim hujan.

Saya difahamkan projek berkenaan sudah beberapa kali terbengkalai dan kini kerja disambung oleh kontraktor baru, tetapi senario yang sama seperti empat atau lima tahun lalu masih menghantui penduduk kawasan ini.

Soalannya, bilakah projek itu dapat disiapkan sedangkan pihak kerajaan negeri sering menguar-uarkan jalan persekutuan dari Maran ke Jerantut akan dinaik taraf.

Melalui Rakan Pahang ini, saya memohon wakil rakyat kawasan ini lebih proaktif menangani setiap projek kemudahan asas khususnya jalan raya kawasan ini untuk memacu pembangunan ekonomi dan sosial penduduk sekitar Sungai Tekam dan Gugusan Felda Kota Gelanggi.

Justeru, pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) diharap dapat membaiki kerosakan berkenaan untuk menghindarkan berlakunya kemalangan jalan raya akibat kecuaian yang tidak sepatutnya berlaku.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved