Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


BN letak calon pilihan rakyat

Posted:

BN letak calon pilihan rakyat

BN letak calon pilihan rakyat

PUTRAJAYA 11 Nov. – Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, BN mahu calonnya yang bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) akan datang bukan sahaja boleh menang tetapi juga merupakan pilihan rakyat.

Beliau berkata, pengumuman Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang tidak meletakkan had umur atau jumlah pernah menjadi wakil rakyat untuk menjadi calon, bertujuan memastikan calon yang bertanding nanti adalah mereka yang dikehendaki rakyat.

Menurutnya, perkara itu penting bagi memastikan bakal-bakal calon BN nanti tidak hanya berusaha memenuhi kehendak ahli parti tetapi juga permintaan rakyat di kawasan masing-masing.

"Saya juga berkeyakinan pengumuman Perdana Menteri mengenai kriteria calon BN semalam telah melenyapkan persepsi sebelum ini yang mengatakan yang tua tidak boleh menjadi calon.

"Oleh itu, saya berkeyakinan bahawa calon yang akan diketengahkan oleh BN untuk pilihan raya umum nanti adalah calon yang dikehendaki oleh rakyat," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Faktor logistik sukarkan undi di luar negara

Posted:

Faktor logistik sukarkan undi di luar negara

Faktor logistik sukarkan undi di luar negara

KUALA LUMPUR 11 Nov.- Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, proses pengundian di kalangan rakyat Malaysia di luar negara sukar untuk dilaksanakan kerana kekangan dari sudut logistik.

Kata Perdana Menteri, ini kerana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu menyediakan kemudahan pengundian melibatkan lebih 800 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen yang dipertandingkan.

"Begitu pun kita tidak pernah menentang mengenai kemungkinan untuk memberi peluang kepada rakyat Malaysia di luar negara mengundi.

"Cuma apa yang menjadi perhatian kita adalah kesukaran dalam proses perlaksanaannya," kata beliau selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional (BN) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada isu kebenaran mengundi di kalangan rakyat Malaysia di luar negara yang dibangkitkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) Parlimen mengenai pembaharuan pilihan raya hari ini.

Sementara itu, Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek ketika ditemui bagi mengulas perkara tersebut berkata, selain perlu menyediakan kemudahan mengundi untuk kira-kira 800 kerusi, kerajaan juga perlu memastikan wakil-wakil parti bertanding serta pemantau bebas berada di tempat membuang undi di luar negara.

Jika perkara itu gagal dilaksanakan kata beliau, tidak mustahil akan timbul isu baru daripada sudut kesahihan dan ketelusan proses pengundian tersebut.

"Kita juga tidak mahu isu ini nanti akan menimbulkan tohmahan kepada BN," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved