Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Great Eastern sumbang beg sekolah

Posted:

Great Eastern sumbang beg sekolah

Great Eastern sumbang beg sekolah

SANDAKAN 11 Nov. - Great Eastern Life Assurance (M) Berhad hari ini menyumbang beg sekolah kepada 1,000 pelajar dari 21 sekolah rendah di Parlimen Batu Sapi sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat.

Majlis penyampaian itu disempurnakan oleh Anggota Parlimen Batu Sapi Datin Linda Tsen Thau Lin dan Pengurus Komunikasi Korporat Great Eastern Life Assurance (M) Berhad Leong Pei Yee, di Sekolah Kebangsaan Sungai Anib III, di sini.

Berucap pada majlis itu, Leong berkata, sumbangan beg sekolah itu merupakan antara komitmen pihaknya dalam membantu masyarakat tempatan melalui aspek pendidikan.

"Kami berharap sumbangan ini dapat meringankan beban ibu bapa dalam membuat persediaan awal anak-anak masing-masing mengikuti sesi persekolahan akan datang serta memberi motivasi kepada pelajar," katanya.

Menurutnya, sebagai sebuah syarikat insurans terbesar di negara ini, Great Eastern komited untuk membantu usaha kerajaan memperbaiki kualiti kehidupan kanak-kanak yang tidak bernasib baik.

Katanya, menerusi projek prihatin jangka panjang syarikat itu, ChildrenCare, berjaya memberi sumbangan lebih RM1.7 juta kepada 170 rumah kebajikan kanak-kanak di seluruh negara.

Leong berkata, Great Eastern kini mempunyai 21 pejabat cawangan di seluruh negara, termasuk di Sandakan yang dibuka sejak Mac lepas untuk kemudahan pelanggan.

Bersempena pembukaan cawangan pejabat syarikat itu di daerah ini, pihaknya menyumbang RM10,000 kepada Taman Didikan Kanak-Kanak Kurang Upaya Sandakan, katanya.

Dalam pada itu, Tsen berkata, inisiatif Great Eastern memberi sumbangan beg sekolah itu harus dicontohi syarikat swasta berstatus besar yang lain.

Katanya, syarikat insurans itu telah menunjukkan komitmen dalam menggalakkan rakyat negara ini menjalani hidup lebih baik dengan menyediakan perkhidmatan perlindungan kewangan, mempromosi gaya hidup sihat dan menjalin hubungan dengan masyarakat.

Menurutnya, Great Eastern juga secara konsisten membantu kanak-kanak kurang bernasib baik melalui pelaksanaan projek kemasyarakatan. - BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

SK Teruntum korban dua ekor lembu

Posted:

SK Teruntum korban dua ekor lembu

SK Teruntum korban dua ekor lembu


TAJUDIN Awang Merah (dua kanan) memberi penerangan kepada pelajar sekolah mengenai ibadah korban selepas menyembelih seekor lembu sempena ibadah itu di Sekolah Kebangsaan Teruntum, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 11 Nov. - Sekolah Kebangsaan Teruntum di sini mengorbankan dua ekor lembu bagi meneruskan penghayatan erti korban serta melaksanakan ibadah amaliah yang dilakukan pada Hari Raya Aidiladha setiap tahun.

Guru sekolah tersebut, Tajudin Awang Merah berkata, ibadah itu juga dibuat bagi meneruskan amalan tradisi para nabi sehingga Nabi Muhammad SAW.

"Alhamdulillah, untuk Hari Raya Aidiladha tahun ini, seramai 14 guru bersepakat untuk melaksanakan ibadah korban dan akikah di sekolah ini.

"Daging dua ekor lembu yang dikorbankan dimasak untuk dihidangkan pada majlis yang kita adakan di sekolah ini," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia selepas selesai menyembelih dua ekor lembu korban tersebut di sini baru-baru ini.

Tajudin berkata, selain memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim yang sanggup mengorbankan anaknya Nabi Ismail, ibadah tersebut juga dilaksanakan bagi melahirkan tanda syukur kepada Allah terhadap nikmat-Nya.

"Ibadah korban ini adalah kali kedua diadakan selepas kali pertama pada 2009 dan insya-Allah kita akan teruskan ibadah itu pada masa depan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved