Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Peguam tidak puas hati jawapan pegawai perubatan

Posted:

Peguam tidak puas hati jawapan pegawai perubatan

Peguam tidak puas hati jawapan pegawai perubatan

SHAH ALAM 11 Nov. – Jawapan tidak ingat dan tidak pasti yang kerap diberikan oleh seorang pegawai perubatan semasa disoal balas dalam perbicaraan kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi telah menimbulkan rasa tidak puas hati seorang peguam bela dalam kes itu.

Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama, N. Pathmanabhan mempersoalkan jawapan Dr. Ahmad Hafizam Hasmi semasa saksi itu ditanya tentang apa yang berlaku ketika beliau membantu pasukan forensik polis membuat pencarian di Ladang Gadong pada 14 September 2010.

Sedangkan semasa disoal oleh pihak pendakwaan, saksi dapat mengingati semua perkara yang dilakukan semasa beliau ke Batu Pahat, Johor dan Seremban, Negeri Sembilan bagi mengambil contoh darah ibu Sosilawati dan ibu bapa seorang lagi mangsa sehari selepas itu.

Beliau yang memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini juga sebelum itu menceritakan apa yang dilakukan pada 21 dan 22 September 2010 apabila X-ray yang dibuat ke atas spesimen-spesimen kemungkinan besar tulang manusia di Jabatan Perubatan Forensik, Hospital Kuala Lumpur (HKL).

''Awak boleh ingat semasa pergi ke Batu Pahat dan Seremban pada 15 September tahun lepas dan mengenai pemeriksaan X-ray pada 21 dan 22 September, tetapi bila tanya tentang 14 September awak lupa. Ada orang suruh awak jangan beritahu apa berlaku pada 14 September?'' soal Manjeet.

Ahmad Hafizam, 32, yang merupakan saksi pendakwaan ke-70 bagaimanapun memberitahu, beliau tidak dapat mengingati semula apa yang berlaku pada hari tersebut dan bukannya diarah oleh sesiapa untuk tidak menceritakannya.

Semasa ditanya, katanya, beliau tidak ingat sama ada pihak polis memberi taklimat sebelum pencarian dibuat, siapa yang menjumpai sebarang objek serta berapa jam mereka berada di ladang itu.

''Tidak, memang saya tidak ingat, tidak boleh recall (mengingati) apa yang dijumpai di Ladang Gadong. Ada orang yang jumpa sesuatu tetapi saya tidak pasti apa (yang dijumpai),'' kata beliau.

Saksi itu turut menjelaskan, beliau mampu mengingati apa yang berlaku di Batu Pahat dan Seremban kerana beliau sendiri memantau pengambilan sampel darah, sedangkan peranan di Ladang Gadong, beliau hanya sekadar membantu.

Dalam kes ini, bekas peguam, Pathmanabhan, 42; bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; R. Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh Sosilawati, 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38.

Full content generated by Get Full RSS.

Saman Malay Mail RM50j

Posted:

Saman Malay Mail RM50j

Saman Malay Mail RM50j

KUALA LUMPUR 11 Nov. - Adinda Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra hari ini menyaman akhbar Malay Mail dan pencetak akhbar tersebut serta dua yang lain untuk menuntut ganti rugi RM50 juta atas dakwaan memfitnah sehingga menjatuhkan reputasinya, tahun lalu.

Writ saman dan pernyataan tuntutan itu difailkan menerusi firma guaman Tetuan AS Dhaliwal di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini.

Saman tersebut berhubung artikel yang diterbitkan menerusi akhbar dalam talian di Malay Mail Online News Portal pada 5 Mei tahun lalu yang didakwa mengandungi tuduhan bermaksud sindiran beliau seorang yang tidak boleh dipercayai, penjenayah, pengkhianat dan tiada integriti.

Dalam pernyataan tuntutannya, Tengku Muhammad Fakhry menyatakan, ayat-ayat yang diterbitkan dalam artikel itu tidak benar, tidak berdasarkan sebarang bukti, merupakan makna yang direka ataupun khabar angin.

Menurut plaintif, ia antara lain membawa maksud beliau telah ditahan oleh polis untuk siasatan kes tembakan ke atas pengawal Istana Kelantan, Ramli Mohamad.

Akibatnya, dakwa plaintif, artikel itu telah menyebabkan dirinya dibenci, dihina dalam kalangan kaum kerabat dan orang ramai sehingga membuatkan dirinya mengalami kegelisahan, tekanan mental dan jiwa.

Tengku Muhammad Fakhry menyatakan, beliau tidak mengambil sebarang tindakan sebelum ini kerana mahu mendapatkan keputusan Mahkamah Koroner yang ditubuhkan bagi menyiasat punca kematian Ramli.

Ramli, 51, meninggal dunia selepas 19 hari koma akibat ditembak di Palekbang, Tumpat ketika dalam perjalanan pulang ke rumah selepas selesai bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan pada 1 Mei 2010.

Plaintif menyatakan, beliau tidak terlibat dalam sebarang kegiatan jenayah seperti yang didakwa dalam artikel yang disiarkan dan tidak pernah didakwa oleh polis dalam kes tersebut.

Sebelum tuntutan undang-undang itu difailkan, plaintif melalui peguamnya telah menghantar surat tuntutan bertarikh 22 Julai lalu untuk menuntut permohonan maaf dan ganti rugi RM50 juta akibat kerugian yang dialami.

Namun sehingga kini, dakwa plaintif, pihak defendan enggan menjawab surat tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved