Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Peratus ponteng sekolah turun

Posted:

Peratus ponteng sekolah turun

Peratus ponteng sekolah turun

Oleh M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
nahar.latib@utusan.com.my


Yahya Zainal Abidin (empat dari kanan) beramah mesra dengan sebahagian penerima hadiah Inovasi selepas Majlis Sambutan Hari Inovasi Jabatan Pelajaran Pahang di Kuantan, kelmarin. - utusan/Mahathir Ali


KUANTAN 11 Nov. - Jabatan Pelajaran Negeri Pahang (JPNP) memandang serius masalah ponteng di kalangan pelajar sekolah negeri ini walaupun statistik menunjukkan gejala itu menurun setiap tahun.

Pengarahnya, Yahaya Zainal Abidin berkata, berdasarkan laporan statistik tahun lalu, sebanyak 0.59 peratus daripada kira-kira 250,000 orang pelajar didapati ponteng sekolah.

"Manakala bagi tahun ini pula ia menunjukkan penurunan iaitu 0.46 peratus sahaja ponteng. Ini jelas menunjukkan gejala ini setiap tahun menurun dan tidak serius," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Sambutan Hari Inovasi Jabatan Pelajaran Pahang di sini semalam.

Katanya, walaupun masalah itu menunjukkan penurunan pada setiap tahun, pihaknya masih memandang serius dan mengambil pendekatan berkesan bagi mengurangkan kepada sifar ponteng.

"Antara pendekatan dilakukan adalah mengadakan pelbagai aktiviti serta program menarik minat mereka ke sekolah seperti inovasi terhadap kaedah pembelajaran di dalam kelas.

"Selain itu, JPNP mewujudkan Skuad Anti Ponteng yang disertai oleh polis, guru, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK)," katanya.

Dalam pada itu, jelasnya, punca utama masalah tersebut mempunyai kaitan dengan keseronokan pembelajaran di dalam kelas.

"Sebab itu, pentingnya inovasi kerana ia boleh menarik minat pelajar masuk ke kelas. Ramai di kalangan mereka yang ponteng dipercayai ada kena mengena dengan masalah pembelajaran," katanya.

Selain itu, katanya, punca lain yang turut menyumbang masalah tersebut mungkin disebabkan golongan itu kurang mendapat perhatian daripada keluarga terutamanya ibu bapa.

Full content generated by Get Full RSS.

Bekalan ubat mencukupi hadapi banjir

Posted:

Bekalan ubat mencukupi hadapi banjir

Bekalan ubat mencukupi hadapi banjir

KUANTAN 11 Nov. - Jabatan Kesihatan Negeri Pahang (JKNP) melakukan persiapan rapi dan memberi jaminan, bekalan ubat dan darah mencukupi, sebagai persediaan menghadapi banjir yang dijangka melanda akhir tahun ini.

Pengarahnya, Datuk Dr. Nooraini Baba berkata, sehingga kini, bekalan ubat mencukupi dan tidak pernah mengalami sebarang masalah.

"Pengurusan hospital juga bersiap sedia menyimpan stok darah dan bekalan ubat bagi menghadapi kemungkinan banjir," katanya selepas Majlis Perhimpunan Bulanan JKNP, di sini semalam.

Menurutnya, seramai 849 petugas termasuk 91 pasukan dari 10 hospital dan 49 pasukan dari pejabat kesihatan daerah bersiap sedia membantu mangsa banjir.

Katanya, sebuah unit khas turut disediakan yang akan ditempatkan di klinik desa bagi mendapatkan rawatan awal dalam membantu mangsa banjir terbabit.

"Kita yakin, kerjasama petugas yang berpengalaman termasuk polis, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) dan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSMM) membolehkan urusan semasa banjir berjalan lancar," katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, pihaknya menyenaraikan kes khas dari bulan ini sehingga Mac tahun depan bagi membolehkan pihaknya memantau golongan itu.

"Antara yang akan diberi perhatian ialah ibu mengandung, pesakit berisiko tinggi termasuk yang menghidap darah tinggi, kencing manis dan jantung," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bukan tapak harimau di Kg. Temin - Perhilitan

Posted:

Bukan tapak harimau di Kg. Temin - Perhilitan

Bukan tapak harimau di Kg. Temin - Perhilitan

KUANTAN 11 Nov. - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Pahang menafikan penemuan tapak kaki haiwan di Kampung Temin, Jerantut yang didedahkan penduduk di situ merupakan kesan tapak kaki harimau.

Pengarahnya, Khairiah Mohd. Shariff berkata, maklumat itu diperoleh selepas beberapa kakitangan Perhilitan Temerloh melakukan siasatan ke lokasi tersebut bagi mengenalpasti sama ada kesan tapak itu adalah harimau atau tidak.

Menurutnya, berdasarkan pemerhatian dan tinjauan dilakukan oleh anggota Perhilitan, kesan tersebut bukan harimau, tetapi tapak kaki anjing.

"Kami tidak pasti sama ada ia anjing biasa atau liar. Bagaimanapun yang pasti ia bukan milik haiwan liar itu," katanya ketika dihubungi di sini kelmarin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kebimbangan keselamatan 200 penduduk kampung itu ekoran penemuan kesan tapak binatang buas dipercayai harimau di kawasan kebun serta kolam ikan di kawasan tersebut.

Khairiah menjelaskan, pihaknya percaya kesan tapak kaki anjing itu kelihatan besar seperti tapak kaki harimau berikutan kawasan di situ becak selepas hujan.

"Kesan Tapak kaki haiwan itu pada mulanya mungkin kecil, tetapi akibat becak ia membesar dan kelihatan macam kesan tapak kaki harimau," katanya.

Justeru, beliau meminta para penduduk kampung terbabit supaya bertenang dan tidak panik kerana ia bukan harimau sebagaimana dibimbangi oleh mereka sebelum ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved