Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Ali adaptasi watak sekeliling

Posted:

Ali adaptasi watak sekeliling

Ali adaptasi watak sekeliling

rekreasi@utusan.com.my
Gambar AHMAD ZAKKI JILAN

Namun jika disebut nama Ali Nurazmal Md. Yusoff sebagai salah seorang komposer seni, pastinya ramai yang tertanya-tanya lagu dan melodi apakah yang beliau hasilkan.

Sebenarnya walaupun nama tugasan mereka sama, namun bidang seni yang mereka perjuangkan berbeza.

Ini kerana, bagi anak muda yang lebih mesra dipanggil Ali ini, beliau memperjuangkan genre figuratif dalam setiap karya yang dihasilkan.

Bezanya, karya beliau dihasilkan di atas kanvas dengan memaparkan pelbagai subjek yang berada di sekelilingnya.

Antara yang menjadi kegemaran beliau adalah wajah kanak-kanak yang kini menjadi sumber inspirasi utama untuknya berkarya.

Ali berkata, tingkah laku kanak-kanak yang comel menarik untuk diperhatikan, apatah lagi jika ia direkodkan dalam sesebuah lukisan.

"Menghasilkan sesebuah lukisan memerlukan kesabaran dan proses pemerhatian di sekeliling kita.

"Apa jua benda yang berada di sekeliling kita boleh digunakan sebagai subjek bagi sesebuah karya dan saya ambil setiap satu daripadanya untuk disusun bersama gambaran lain agar ia lebih menarik untuk diperhatikan," katanya kepada S3.

Kebanyakan karya Ali menceritakan mengenai perjalanan kehidupannya serta pengalamannya selama tiga tahun terbabit dalam kerja-kerja sebagai komposer seni muzik.

"Bagi saya, melukis ada irama yang tersendiri, malah melodinya juga perlu disesuaikan mengikut situasi masa kini supaya ia mudah untuk dinikmati ramai.

"Sebab itu, saya cuba gabungkan pelbagai kombinasi dalam menghasilkan karya," jelas Ali.

Beliau berkata, daya imaginasinya itu mampu menghasilkan karakter yang diadaptasi berdasarkan watak yang berada di sekelilingnya.

"Selain berkarya, saya suka hasilkan watak yang tersendiri dan saya berharap agar watak ini mampu menembusi pasaran luar negara suatu hari nanti.

"Saya juga berminat dengan bidang animasi, tetapi ilmu yang ada pada saya masih tidak mencukupi. Sebab itu, saya lebih berikan tumpuan kepada penghasilan karya berbentuk lukisan.

"Dari segi pemilihan subjek, seorang pelukis itu boleh menggunakan model yang berada di sekelilingnya, contohnya seperti juara lumba lari, Usin Bolt.

"Bagi saya watak beliau memberikan sumber imaginasi kepada saya sebab ia dipenuhi dengan tenaga positif," ujar Ali.

Daripada kanvas kosong, tidak ramai yang boleh menghasilkan karya yang cantik dan menarik untuk diperhatikan walaupun ramai di antara kita boleh melukis.

Begitu juga dengan Ali yang beranggapan tidak semua pelukis mudah dikenali kerana bidang seni yang diceburinya itu memerlukan ketekunan, kesabaran dan daya kreativiti yang tinggi, selain teknik dan pengetahuan dari segi bancuhan warna yang pekat.

"Setiap pelukis memerlukan latihan, disiplin dan strategi untuk melengkapkan pakej sebagai seorang pelukis.

"Saya ambil masa lebih 10 tahun untuk mencuba. Dari satu percubaan hingga ke ratusan percubaan dan ada yang saya gagal tetapi saya tidak pernah putus asa.

"Insya-Allah, saya akan kekalkan idea sedia ada dengan konsep yang saya hasilkan tetapi mungkin pengelolaan saya akan berubah mengikut keadaan dan perkembangan yang lebih dramatik," jelas Ali.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved