Jumaat, 11 November 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Pusat kecemerlangan umat

Posted:

Pusat kecemerlangan umat

Pusat kecemerlangan umat

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@johor.com.my


DEWAN Pusat Tahfiz Darul Faqeh merupakan bangunan utama pusat tahfiz itu walaupun keadaan sekelilingnya masih belum siap.


SEGAMAT 10 Nov. - Pusat Tahfiz Darul Faqeh yang dibina dengan kos kira-kira RM2.5 juta dan dijadual beroperasi tahun depan bakal menjadi kebanggaan penduduk daerah ini.

Pembinaannya bermula pertengahan 2009 di kawasan seluas kira-kira 3.2 hektar di Bandar Segamat Baru mampu menempatkan 200 pelajar serta dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan prasarana.

Pusat itu merupakan pusat tahfiz pertama diilhamkan Hassan Mohd. Jadi iaitu anak kelahiran Paya Pulai, yang merupakan tokoh korporat berjaya di daerah ini.

Pusat tersebut diterajui Ahli Parlimen Sekijang, Datuk Baharom Mohamad sebagai Penaung, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Noh Gadot (Penasihat), bekas Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah Malaysia (PKPSM) negeri, Ayob Jantan (Pengerusi) dan Hassan sebagai ahli jawatankuasanya.

Walaupun Darul Faqeh belum siap sepenuhnya tetapi dewan utamanya telah digunakan untuk beberapa program, kelas dan kursus sejak 10 Ogos tahun lalu dan ia dirasmikan Mufti Johor, Datuk Mohamad Tahrir Shamsudin.

Antara program yang diadakan adalah majlis muzakarah tokoh-tokoh ulama, maulid dan qasidah dan ceramah agama yang disampaikan Habib Thohir Mohammad Al-Haddad dari Yaman dan Noh Gadot.

Menurut Ayob, visi mereka untuk melahirkan generasi al-Quran sebagai teras pembangunan dan kesejahteraan ummah dalam era globalisasi yang serba mencabar, manakala misi pula ialah menyusun usaha strategik bagi mewujudkan pelajar yang menguasai kemahiran ilmu al-Quran dan berketerampilan akhlak terpuji.

Beliau berkata, objektif penubuhan Darul Faqeh untuk melahirkan tahfiz al-Quran yang berkualiti sebagai teras kepada ulama yang muktabar.

"Mata pelajaran bersepadu dilaksanakan iaitu Kurikulum Dinniyah dan Kurikulum Akademik. Kurikulum Dinniyah meliputi 13 mata pelajaran antaranya Tahfiz, Tajwid, Adab al-Quran, Tarannum, Dhabatul Quran dan Bahasa Arab.

"Kurikulum Akademik pula mempunyai tujuh mata pelajaran antaranya Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan komputer," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Beliau memberitahu, konsep atau asas pengajian di pusat tersebut menggunakan tiga bahasa pengantar iaitu Arab, Melayu dan Inggeris melibatkan tiga bidang utama iaitu akademik, al-Quran dan kemahiran.

"Bidang akademik dan al-Quran berteraskan Sunah Waljamaah, manakala kemahiran pula berasaskan kepada kemahiran tani, bengkel, pertukangan dan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

"Bidang kokurikulum pula berasaskan kemahiran komunikasi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti masyarakat melibatkan fardu kifayah seperti kematian, perkahwinan dan majlis-majlis keagamaan," katanya.

Menurutnya, terdapat juga kelas pengajian umum bagi penduduk setempat yang ingin mendalami Islam dan pengajian bersandarkan kitab tertentu diadakan setiap Sabtu dan Ahad.

Kursus-kursus kemahiran membaca al-Quran juga akan diadakan setiap cuti penggal persekolahan khusus disasarkan untuk pelajar sekolah.

"Darul Faqeh juga menyediakan ruang dan kemudahan kepada individu, golongan dewasa dan warga emas menghafal al-Quran atau memahami ilmu berkaitan dengannya," katanya.

Beliau percaya pusat itu akan menjadikan Segamat sebagai hab pendidikan bercirikan Islam dan melahirkan pelajar Islam yang progresif sesuai dengan tuntutan semasa.

Full content generated by Get Full RSS.

Perlu RM1.5 juta siapkan pusat tahfiz

Posted:

Perlu RM1.5 juta siapkan pusat tahfiz

Perlu RM1.5 juta siapkan pusat tahfiz

SEGAMAT 10 Nov. - Pusat Tahfiz Darul Faqeh yang kini siap 40 peratus masih memerlukan dana kira-kira RM1.5 juta untuk menyiapkan keseluruhan pembinaannya.

Pengerusinya, Ayob Jantan berkata, dana itu amat diperlukan bagi menyediakan kemudahan dan prasarana untuk kegunaan serta keselesaan pelajar.

"Kos keseluruhan Darul Faqeh ialah RM2.5 juta dan ketika ini kita hanya mempunyai RM1 juta dan ia sudah digunakan untuk pembinaan dewan utamanya yang siap pertengahan tahun lalu.

"Sebanyak RM1.5 juta lagi diperlukan antaranya untuk kerja-kerja menurap jalan masuk dan jalan dalam pusat ini dengan kos RM180,000, pembinaan padang permainan dan pusat rekreasi (RM160,000) dan tiga blok kuarters guru (RM300,000)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Selain itu, kantin dan dewan makan memerlukan RM150,000, landskap dan perparitan (RM40,000) serta perabot, peralatan dan kelengkapan pejabat (RM80,000), katanya.

Ketika ini Darul Faqeh juga masih tidak mempunyai bekalan elektrik dan hanya menggunakan janakuasa untuk mendapatkan bekalan elektrik.

Beliau memberitahu, kira-kira RM40,000 diperlukan untuk kos pemasangan tiang serta kabel elektrik dan permohonan bagi tujuan itu sudah diluluskan Tanaga Nasional Berhad (TNB).

"Darul Faqeh juga masih tidak memiliki bekalan air daripada Syarikat Air Johor Holdings Sdn. Bhd. (SAJH) dan apa yang kami gunakan ialah tangki air sementara dengan kos RM7,000," ujarnya.

Ayob berkata, adalah menyedihkan kerana pusat tersebut masih tidak mempunyai pagar, jalan tidak berturap dan dewan utama itu kini telah mula digunakan untuk pelbagai aktiviti.

Pusat itu juga memerlukan kemudahan pengangkutan kerana lokasinya yang agak terpencil dari kawasan bandar dan yang ada hanya sebuah van terpakai.

Beliau berharap mana-mana individu dan badan korporat khususnya umat Islam agar dapat memberi sumbangan dan bantuan untuk meningkatkan kemudahan di Darul Faqeh.

Bagi mereka yang berhasrat menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun Bank Islam atas nama Pusat Tahfiz Darul Faqeh dengan nombor akaun 010780018991.

Sebarang pertanyaan lanjut boleh diperoleh dengan menghubungi Ayob 012-7162990 atau bendahari pusat tersebut, Samsi Ujir di 013-7513020.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved