Ahad, 13 November 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Sedia persekitaran inklusif

Posted:

Sedia persekitaran inklusif

Sedia persekitaran inklusif

Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB
pendidikan@utusan.com.my

Melalui kaedah pengajaran yang tepat dan dengan program sokongan yang betul, kanak-kanak bermasalah pembelajaran boleh belajar bersama-sama dengan murid normal dalam satu bilik darjah.

Pengasas dan Pengetua Children's World, Anne Sivanathan berkata, sebenarnya tiada masalah untuk mengajar mereka dalam satu kelas yang sama kerana kanak-kanak yang dikategorikan sebagai berkeperluan khas datang dari spektrum yang luas seperti ketidakupayaan pembelajaran, lembap dan masalah perilaku disebabkan trauma fizikal.

"Kanak-kanak dengan ketidakupayaan pembelajaran adalah sukar untuk diintegrasikan dengan pelajar-pelajar lain di sekolah biasa kerana pelbagai faktor," katanya pada Persidangan Kebangsaan Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-kanak di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Faktor pertama, katanya, ialah disebabkan kekurangan pengasuh yang mempunyai ilmu dalam mendiagnosis ketidakupayaan seseorang murid.

"Dalam sistem pendidikan masa kini, para pengajar terutamanya guru-guru mempunyai pengetahuan yang terhad tentang ketidakupayaan pembelajaran serta perkara yang berkaitan.

"Ramai di antara para pengajar ini tidak berupaya mengesan kanak-kanak berkeperluan khas dalam bilik darjah seterusnya membantutkan usaha untuk membantu mereka dengan cara yang lebih bermanfaat," jelasnya.

Menurutnya lagi, kanak-kanak yang mempunyai kecacatan jelas dan besar sememangnya mudah untuk dikesan namun adalah amat sukar untuk mengenal pasti kanak-kanak yang mempunyai kekurangan upaya sederhana serta kecil terutamanya pada usia muda mereka.

Faktor kedua ialah disebabkan kekurangan kesinambungan yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk berjaya dalam programberbentuk individu (Individualized Program) yang disediakan oleh pakar.

"Secara teorinya, kanak-kanak yang mengidap autisme hanya dapat dikenal pasti ketika dia berumur tiga tahun. Secara praktikalnya pula, diagnosis hanya dibuat pada umur empat hingga lima tahun.

"Bila kanak-kanak didiagnosis dengan keperluan khas, terdapat ramai pakar dari pusat-pusat berbeza yang terlibat dalam mengikuti kemajuan kanak-kanak tersebut, contohnya terapi pekerjaan, patologi pertuturan, pakar-pakar pemakanan, psiko pendidikan dan lain-lain," terang beliau.

Manakala faktor ketiga pula ialah disebabkan kurangnya dana untuk penjagaan harian.

"Ibu bapa biasanya dibebankan dengan kos perubatan yang mahal serta bantuan kemudahan jagaan harian hanya mampu menampung sekitar satu hingga dua jam sahaja setiap hari untuk kakitangan sokongan," katanya.

Anne berkata, faktor keempat ialah disebabkan oleh kekurangan minat khususnya di kalangan guru-guru berkaliber untuk bekerja dengan kanak-kanak berkeperluan khas ini.

"Selain itu, ia juga disebabkan oleh jumlah kegagalan yang besar dalam proses meningkatkan perkembangan di kalangan kanak-kanak berkenaan," ujarnya.

Hal ini kerana setiap kanak-kanak berbeza dari segi ketidakupayaan mereka.

"Ada kalanya, sesetengah kanak-kanak ini dinilai sebagai tidak mempunyai sebarang kecacatan. Setelah melalui pemerhatian, mereka menunjukkan masalah seperti sukar untuk memberi perhatian dan sukar untuk dikawal semasa di dalam kelas," tambahnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Konsert 1Malaysia penuhi keperluan kursus

Posted:

Konsert 1Malaysia penuhi keperluan kursus

Konsert 1Malaysia penuhi keperluan kursus


SALAH satu persembahan pada Konsert 1Malaysia 1Irama 1Dunia di IPG Kampus Ipoh, Perak, baru-baru ini.


PELATIH Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh menganjurkan Konsert 1Malaysia 1Irama 1Dunia di kampus itu, baru-baru ini untuk memenuhi kehendak proforma subjek Aktiviti Muzikal Dalam Bilik Darjah (MZE3102).

Pensyarah Pembimbing yang bertindak selaku Penyelaras Konsert, Mubin Md. Nor berkata, konsert itu juga merupakan satu usaha untuk memberi peluang kepada para pelatih yang mengambil opsyen Pendidikan Muzik sebagai subjek minor di IPG Kampus Ipoh mengekspresi bakat muzik mereka.

"Penganjuran konsert ini dapat memenuhi peluang keemasan bagi pihak penganjur untuk menambah pengalaman dan pendedahan secara langsung serta lebih menyeluruh tentang konsep pendekatan pengajaran muzik di sekolah.

"Selain itu, ia merupakan usaha ke arah pembinaan dan pembentukan kualiti insan guru yang seimbang," jelasnya.

Konsert yang dikendalikan oleh 20 pelatih unit PISMP G3 itu dimeriahkan dengan pelbagai persembahan seperti nyanyian, tarian dan juga persembahan muzik instrumental.

Menurut Pengerusi Program, Mohamad Saidi Zainal Azim, persembahan pada malam konsert itu dibahagikan kepada tiga segmen merangkumi segmen Nusantara, Retro Evergreen dan World Music yang diiringi oleh Kumpulan Orkestra IPG Kampus Ipoh.

"Penganjuran konsert sulung ini berjaya mendapat maklum balas yang baik daripada semua pihak dan ia sememangnya memberikan kepuasan penuh dan kebanggaan kepada kami.

"Ia dibuktikan melalui sokongan dan kehadiran ramai penonton dari dalam mahupun dari luar kampus," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved