Selasa, 15 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Hui Lin abdikan diri untuk penyelidikan

Posted:

Hui Lin abdikan diri untuk penyelidikan

Hui Lin abdikan diri untuk penyelidikan

Oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar IZUDDIN ABI JAMRAH (UniMAP)


DR. Ong Hui Lin sentiasa peka dengan bidang teknologi nano yang diselidikinya.


MASA yang diambil untuk menghasilkan satu-satu kajian bukannya sekejap. ada kajian yang mengambil masa bertahun-tahun untuk mendapatkan keputusan yang betul-betul tepat.

Begitupun, bagi para saintis yang terlibat dalam bidang penyelidikan mahupun kajian, masa yang lama sebelum sesuatu hasil diperolehi bukan sesuatu yang membebankan.

Malah mereka tetap komited menghasilkan kajian demi kajian termasuk yang bermutu agar dapat dimanfaatkan kepada semua.

Bagi Pensyarah Kanan di Pusat Pengajian Kejuruteraan Bahan, Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Dr. Ong Hui Lin, kerja-kerja penyelidikan mahupun kajian merupakan sebahagian daripada kehidupan hariannya.

Setiap hari Hui Lin pasti akan mengadap pelbagai bakan penyelidikan. Semua yang dilakukan itu hanya dengan satu matlamat, iaitu untuk memberi sumbangan kepada masyarakat.

Malah sajak lima tahun lalu, Hui Lin terlibat dalam penyelidikan polimer base nano composite yang memberi tumpuan kepada penggunaan plastik daripada polipropilena kerana ia senang diproses dan murah.

Ketika ditemui di pejabatnya di UniMAP baru-baru ini, Hui Lin menjelaskan, penyelidikan yang dilakukan memberi tumpuan kepada sektor automotif, lebih kepada aplikasinya dan ia khusus untuk kereta.

Daripada kajian yang dilakukan itu didapati bahan yang dihasilkan itu mampu menjimatkan minyak kenderaan kerana ia lebih ringan.

"Dalam penyelidikan ini, saya hanya menggunakan satu hingga lima peratus sahaja nano. Ia dicampur dengan bahan-bahan seperti polipropilena dan plastik.

"Pada masa kini, teknologi nano memainkan peranan penting dalam aplikasi automatif.

"Hasil campuran bahan-bahan tersebut, ia bukan sahaja dilihat mampu meringankan kenderaan malah untuk apa jua objek," ujar anak kelahiran Pontian Kecil, Johor itu.

Apa yang menjadikannya memilih untuk menjalankan kajian tersebut?

Katanya, ia didorong oleh kecenderungan yang lebih terarah kepada menghasilkan objek yang ringan.

Katanya, penggunaan teknologi tersebut akan diperluaskan ke semua peringkat agar ia dapat memberi manfaat kepada semua.

Ulasnya lagi, fokus projeknya bukan hanya tertumpu pada bahagian automotif.

Malah ia juga boleh digunakan untuk pelbagai sektor seperti pembungkusan makanan dan untuk peralatan elektrik.

Kini Dr. Hui Lin berusaha memperluaskan lagi skop kajian demi mendapatkan keputusan yang lebih baik.

Malah beliau berharap daripada keputusan yang bakal diperolehi dapat dipasarkan untuk kegunaan ramai.

Beliau yang juga Timbalan Dekan Pusat Pengajian Siswazah UniMAP sememangnya gemar melakukan penyelidikan yang berkaitan dengan teknologi nano.

Menurutnya teknologi tersebut merupakan bidang kemahirannya jika dibanding dengan bidang-bidang yang lain.

Dalam pada itu, penyelidikan tersebut telah membawa tuah kepada Dr. Hui Lin apabila beliau telah diumumkan sebagai salah seorang penerima Anugerah Nasional Fellowship untuk Wanita dan Sains (FWIS) 2011, 10 November lalu.

Anugerah tersebut diberikan kepada saintis wanita negara yang berkelayakan bagi menggalakkan pembabitan mereka dalam dunia penyelidikan sains.

Ia bertujuan menggalakkan wanita muda yang berumur antara 25 hingga 35 tahun menceburi kerjaya sains dan menjalankan kajian bagi menghasilkan apa sahaja produk atau teknologi. Tetapi syaratnya ia mesti memberi faedah kepada umum.

Selain itu, ia turut bertujuan mencungkil bakat wanita muda dalam mencipta teknologi berkaitan sains, menyediakan bantuan kewangan kepada peserta dan menggalakkan penyertaan.

Menerusi penganugerahan tersebut, Dr. Hui Lin menerima geran bernilai RM20,000 untuk kerja-kerja penyelidikan dalam bidang sains di universiti tempatan selama setahun.

Ternyata keputusan tersebut mengejutkan beliau kerana tidak menyangka, apatah lagi meletakkan harapan akan dipilih sebagai salah seorang penerima anugerah tersebut memandangkan proposal kajian yang dihantar hanya sekadar mencuba nasib.

Ditanya lebih lanjut mengenai geran yang diterima, menurut Dr. Hui Lin, dia akan menjalankan kajian berkaitan kedayatahanan polipropilena berasaskan komposit nano dari segi jangka panjang (perubahan dan kebolehupayaan).

Apapun, ini bukanlah anugerah pertama yang diterimanya. Sebelum ini beliau pernah menerima anugerah pada Ekspo Teknologi Malaysia 2010 dan juga Pertandingan Inovasi Geneva 2011.

Anugerah itu merupakan pengiktirafan tertinggi pertama diterimanya secara individu.

Selain anugerah, beliau amat berharap apa yang dilakukannya itu dapat membantu negara.

Beliau juga amat bersyukur kerana pihak kerajaan banyak memberi peluang kepadanya sehingga mencapai tahap sekarang.

Full content generated by Get Full RSS.

Teruja perlihatkan kreativiti rekaan

Posted:

Teruja perlihatkan kreativiti rekaan

Teruja perlihatkan kreativiti rekaan

Oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar WAHIDAH ZAINAL ARIPIN


Nabella dengan fesyen rekaannya.


KESUNGGUHAN dan usaha yang ditunjukkan oleh sekumpulan anak muda ini dalam bidang fesyen berjaya membuktikan keupayaan masing-masing.

Ditambah pula dengan semangat yang jitu, mereka bukan sahaja berjaya mengembangkan bakat sedia ada. Malah hari ini nama mereka semakin meniti di kalangan peminat-peminat fesyen tanah air melalui rekaan dihasilkan.

Dilihat sebagai generasi muda yang bakal menyambung legasi pereka-pereka yang sedia ada hari ini, mereka juga merupakan pereka fesyen yang bernaung di bawah Persatuan Pereka Bumiputera (BDA)

Bakal mempamerkan koleksi masing-masing di pentas peragaan sempena Minggu Fesyen Antarabangsa Malaysia (MIFW) di Kuala Lumpur pada 22 November ini, ia dilihat memberi peluang kepada mereka sebagai pereka muda berkongsi ilham kreatif.

Acara fesyen yang berlangsung selama sehari itu akan mementaskan rekaan 50 pereka daripada BDA.

Setiap peserta secara puratanya akan mempamerkan enam rekaan fesyen dan ia merupakan cabaran hebat bagi setiap pereka untuk mempamerkan rekaan yang berbakat dan versatil.

Bagi Tengku Nadia Azrina Tengku Amran, 32, (Saku); Azura Mazaruddin, 26, (Azura Couture); Adriatie Syaminnissa Ahmad Fuad, 33, (Zattera Apparel); Nurulhuda Khairuddin, 31, (Pretty Lulu) dan Nabella erwani Zainal Abidin, 27, (Belle La Belle), masing-masing tidak sabar untuk mempamerkan rekaan masing-masing.

Apa yang mereka harapkan daripada minggu fesyen tersebut agar ia dapat mengukuhkan lagi jenama masing-masing di persada fesyen tanah air.

Bagi Tengku Nadia Azrina, jenama Saku yang dibawanya merupakan percubaan pertama di pentas peragaan MIFW.

Begitupun, beliau yang mesra disapa Nadia begitu teruja untuk mempamerkan koleksi istimewa beg tangan hasil rekaannya kepada umum.

Mengetengahkan koleksi yang bersejarah, Nadia pastinya menampilkan ukiran unik yang diperoleh daripada Istana Seri Menanti, Negeri Sembilan.

Bakal bergandingan dengan Noni Reynders, Nadia akan mengambil bahagian pada acara Hi-Tea dan juga Malam Gala.

Berlainan pula dengan Azura, walaupun penglibatannya dalam dunia fesyen sudah lama tetapi dia tetap gemuruh kerana sudah dua tahun menyepikan diri kerana memberi tumpuan kepada butiknya. Malah pereka yang begitu meminati warna kuning ini akan memastikan penampilannya kali ini istimewa.

Adriatie yang mewakili Zattera Apparel bukanlah satu jenama baru dalam bidang fesyen. Ini kerana walaupun baru pertama kali terlibat dengan MIFW, Zattera Apparel terlebih dahulu telah mengukuhkan kedudukannya di pasaran tempatan.

Bakal mengetengahkan enam koleksi makan malam pada acara Hi-Tea, Zattera Apparel juga merupakan jenama yang turut menawarkan pakaian sedia dipakai.

Dalam pada itu, Pretty Lulu, jenama beg tangan yang bakal bergandingan dengan Nazreen Idris dan juga Fitri Zainal pastinya tidak ketinggalan menampilkan koleksi eksklusifnya.

Dihasilkan semata-mata untuk MIFW, ujar pemiliknya, Nurulhuda, untuk Nazreen, dia akan mengetengahkan koleksi perkahwinan berwarna putih yang terdiri daripada aksesori kepala dan juga beg tangan, manakala untuk Fitri pula aksesori seperti rantai, gelang tangan, subang dan juga kepala akan diberi sentuhan songket.

Seorang lagi pereka yang akan mengambil bahagian sempena MIFW ialah Nabella. Tahun ketiga mengambil bahagian dalam MIFW, Nabella yang menggunakan jenama Bella La Bella akan tampil dengan busana muslimah.

Kesemua rekaannya yang merupakan koleksi sedia dipakai membawakan tema 'Bebow' dengan menggunakan fabrik seperti t-shirt dan juga lycra.

Senang dan cantik digayakan bagi mereka yang bertudung, koleksi Bella La Bella didatangkan dengan pelbagai koleksi warna yang sesuai dipakai pada bila-bila masa.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved