Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


430 pembeli ditawar kontrak baru

Posted:

430 pembeli ditawar kontrak baru

430 pembeli ditawar kontrak baru

Oleh NORIZAN ABDUL MUHID
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 13 Okt. – Pembeli asal yang terlibat membeli bangunan kedai dan pejabat terbengkalai sebelum ini di Pulau Melaka diminta memberi maklum balas berhubung tawaran pembelian kontrak baru selewat-lewatnya esok.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Md. Yunos Husin berkata, gesaan itu dibuat memandangkan masih terdapat sebahagian besar daripada 430 pembeli asal projek itu gagal berbuat demikian.

Menurutnya, projek itu yang terbengkalai sejak lebih 10 tahun lalu telah diambil alih oleh kerajaan negeri melalui Perbadanan Ketua Menteri (CMI) dengan perlaksanaan projek diteruskan oleh kontraktor dilantik iaitu KAJ Sdn. Bhd.

''Melalui kontrak baharu itu, pembeli cuma perlu menambah 20 peratus harga asal dan perkara ini tidak dapat dielakkan kerana peningkatan kos dalam kerja membaik pulih bangunan terbengkalai," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Katanya, pembeli asal yang masih gagal memberi maklum balas berhubung tawaran kontrak baharu itu dikhuatiri kehilangan kelayakan ke atas pembelian bangunan tersebut.

Ujar beliau, pembeli asal perlu mengemukakan dokumen pembelian sebagai bukti urusan dan segera berurusan dengan CMI sekiranya pembeli tidak memperoleh surat tawaran kontrak baharu.

''Masih ada sebahagian besar pembeli asal tidak membuat tuntutan atau reaksi berhubung surat tawaran kontrak baharu ini biarpun tarikh akhir untuk mereka berbuat demikian ditetapkan esok," katanya.

Sementara itu, mengenai perkembangan pemulihan projek terbengkalai Pulau Melaka, katanya, kerja-kerja membaik pulih berjalan lancar meliputi keseluruhan bangunan perniagaan A, B dan kompleks komersial C pada masa ini.

''Kerja membaik pulih termasuk memasang kembali kemudahan yang dicuri atau rosak di kawasan itu dijangka siap bulan depan," katanya.

Sehubungan itu, kata Md. Yunos, pemilik bangunan asal projek itu dijangka menerima kunci bangunan masing-masing menjelang Disember ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Perbanyakkan seminar undang-undang syariah

Posted:

Perbanyakkan seminar undang-undang syariah

Perbanyakkan seminar undang-undang syariah


SEBAHAGIAN peserta mewakili pelbagai agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyertai Seminar Undang-Undang Islam Dunia Melayu Dunia Islam di Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 13 Okt. - Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan agensi kerajaan yang berkaitan dengannya diminta memperbanyakkan penganjuran program atau seminar undang-undang syariah bagi membolehkan masyarakat mendapat maklumat yang jelas mengenainya pada masa depan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, usaha itu bukan sahaja penting diperluaskan dalam negara malah dipertingkatkan dengan pembabitan negara-negara Islam yang lain khususnya dalam kalangan negara Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI).

Menurutnya, melalui usaha itu, pengisian program atau seminar yang diadakan mampu menyedarkan masyarakat daripada pelbagai peringkat mengenai undang-undang syariah dan perkara-perkara yang boleh memudaratkan Islam.

"Melalui usaha tersebut, masyarakat dunia boleh mengetahui mengenai kepentingan dan jelas tentang pelbagai aspek undang-undang Islam seterusnya memperoleh garis panduan yang betul tentang perkara berkaitan dengannya," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu berucap merasmikan Seminar Undang-Undang Islam DMDI anjuran Biro Dakwah Sekretariat DMDI di sini kelmarin.

Katanya, penganjuran Seminar Undang-Undang Islam DMDI misalnya mengetengahkan pelbagai isu dan perbincangan terperinci mengenai undang-undang Islam oleh pakar-pakar dalam bidang terbabit.

Katanya, ia termasuk Jabatan Kehakiman, mufti, pensyarah universiti, peguam syarie dan pakar-pakar akademik dari pelbagai negara DMDI.

Menurut Mohd. Ali, antara perkara yang dibincangkan seperti sistem dan pelaksanaan undang-undang keluarga, undang-undang syariah dan cabaran yang perlu ditangani negara-negara DMDI berhubung keperluan undang-undang syariah.

"Saya harap penganjuran seminar seperti ini dapat diperluaskan dan mendapat penyertaan semua agensi kerajaan serta swasta yang berkaitan bagi memastikan ia dapat difahami dan diterima dengan jelas oleh masyarakat," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

TPMlancar Bulan Bahasa Kebangsaan 2011

Posted:

TPMlancar Bulan Bahasa Kebangsaan 2011

TPMlancar Bulan Bahasa Kebangsaan 2011

MELAKA 13 Okt. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di sini, hari ini.

Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan itu adalah sebahagian daripada rantaian perjuangan yang panjang dalam memartabatkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan di Malaysia.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut mengingatkan masyarakat majmuk di negara ini bahawa sejak bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan, termasuk di universiti, terbukti semakin ramai pelajar seluruh negara berjaya memasuki universiti.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin hadir pada majlis penuh warna-warni itu.

Pada majlis tersebut, Pengarah Pusat Pengajian Melayu Universiti Pengajian Bahasa-bahasa Asing Beijing, Profesor Wu Zongyu dinobatkan sebagai Tokoh Pejuang Bahasa Melayu Antarabangsa.

Wu, 72, menerima RM50,000, buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka serta Watikah Penghargaan Negara.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved