Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Penduduk mohon ihsan DBKL

Posted:

Penduduk mohon ihsan DBKL

Penduduk mohon ihsan DBKL

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


DERETAN kenderaan penghuni Apartmen Teratai Mewah yang terpaksa diletakkan di sepanjang Jalan Langkawi, Setapak berikutan kekurangan tempat letak kereta di kawasan itu tetapi tindakan mereka itu telah menyebabkan mereka menerima kompaun daripada DBKL hampir setiap hari.


KUALA LUMPUR 13 Okt. - Penghuni Apartmen Teratai Mewah di Setapak di sini merungut ekoran tindakan penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenakan kompaun terhadap kereta mereka yang diletakkan di bahu Jalan Langkawi di situ.

Sambil mengakui tindakan mereka itu satu kesalahan, penghuni terbabit memohon jasa baik dan budi bicara pihak DBKL supaya lebih bertimbang rasa dalam soal tersebut.

Penduduk berkata, mereka tidak ada pilihan melainkan terpaksa meletakkan kenderaan di tepi jalan itu berikutan kekurangan kawasan meletak kenderaan di kawasan tersebut.

Seorang penduduk, Ahmad Yusri Yusof, 27, berkata, dia sudah buntu dan tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan akibat disaman hampir setiap hari.

"Setiap kali saya pergi ke kereta, pasti ada surat saman di atas cermin kereta. Di mana lagi harus saya letakkan kereta saya," katanya yang bimbangkan keselamatan hartanya itu jika diletakkan terlalu jauh.

Dia berpendapat, DBKL harus menggunakan budi bicara dan juga memikirkan nasib ramai penduduk yang disaman hampir setiap hari di situ.

"Penduduk tahu meletakkan kenderaan di bahu jalan adalah satu kesalahan tetapi DBKL juga perlu tahu mengapa penduduk terpaksa berbuat demikian," katanya.

Mohd. Yusof Abbas, 36, pula berkata, tindakan penduduk meletakkan kenderaan kawasan tersebut sebenarnya tidak menganggu kenderaan lain dan kelancaran trafik di jalan itu.

"Saya tidak kisah, malah memang galakkan DBKL bertindak jika kenderaan ganggu lalu-lintas tetapi kawasan itu hanya kawasan penempatan dan bukannya kawasan komersial yang sibuk," katanya.

Katanya, dia yakin penguat kuasa DBKL tahu mengapa penduduk meletakkan kenderaan di situ dan sebagai pihak berkuasa tempatan yang turut menjaga kebajikan dan keselesaan warga kota, penduduk rayu DBKL lebih bertimbang rasa.

"Setiap bulan, sebahagian duit gaji sudah tentu perlu diperuntukkan untuk membayar saman DBKL ini dan kita pihak DBKL memahami situasi yang terpaksa ditanggung penduduk," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Peluang beli benih terbaik, murah

Posted:

Peluang beli benih terbaik, murah

Peluang beli benih terbaik, murah

SERDANG 13 Okt. - Orang ramai berpeluang mendapatkan anak pokok bermutu pada harga murah di Ekspo Pertanian dan Pesta Konvokesyen UPM, bermula esok hingga 19 Oktober ini di Bukit Ekspo UPM di sini.

Kenyataan akhbar UPM memaklumkan, antara anak pokok buah- buahan yang akan dijual dengan harga yang murah ialah pelbagai jenis durian, rambutan tanpa biji, nangka, mangga dan juga pokok herba seperti misai kucing, kacip fatimah, mahkota dewa dan cekur mas.

Daging dan susu lembu UPM juga akan dijual pada ekspo itu, selain diadakan pameran ternakan dan akuakultur seperti lembu tenusu dan pedaging, kambing, rusa, biri-biri, kuda, kerbau, ayam, ikan akuarium dan haiwan kesayangan.

UPM juga akan melancarkan nanas jenis MD2 dan mempamerkan 36 produk penyelidikan UPM yang memenangi anugerah kebangsaan dan antarabangsa termasuk yang telah dikomersialkan.

Agensi kerajaan dan swasta yang terlibat dalam bidang pertanian dan jualan hasil tani usahawan kecil tempatan akan turut menyertai ekspo yang diadakan bersempena Majlis Konvokesyen ke-35 itu.

Majlis Perwakilan Pelajar pula sudah mengatur pelbagai aktiviti menarik untuk pengunjung seperti Cabaran Siber Putra, Putra Race Challenge, paint ball, flying fox, pertandingan fotografi, futsal, cuci kereta, tarik tali, cabaran menggubah buah, persembahan grafiti, pertunjukan yoyo dan gerai jualan.

Aktiviti padang dan air turut diadakan iaitu pertandingan bola sepak jalanan, memancing, kayak, melukis, sukan kanak-kanak, gerai tercantik, gubahan anggerik, zoo mini, pameran auto, mencari harta karun, memanjat dinding dan banyak lagi.

Kemudahan bas disediakan untuk membawa orang ramai dari Padang Kawad ke Bukit Ekspo.

Untuk keterangan lanjut, hubungi Jawatankuasa Pesta Konvo di talian 03-89467987.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved