Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


UMNO sedia hadapi Pas jika DUN dibubar

Posted:

UMNO sedia hadapi Pas jika DUN dibubar

UMNO sedia hadapi Pas jika DUN dibubar

BACHOK 14 Okt. - UMNO Kelantan sedia menghadapi kemungkinan Pas tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan Parlimen apabila pengumuman dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak nanti.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin yakin sekiranya langkah itu dilakukan Pas, peluang untuk merampas semula negeri ini semakin cerah.

"Jentera parti dapat menumpukan sepenuh kekuatan yang ada jika ia dibuat secara berasingan," katanya selepas melakukan lawatan ke peti undi Tanjung Jering dekat sini petang ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendapat bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semalam agar Pilihan Raya Umum Ke-13 elok diadakan pada tempoh yang paling hampir dengan tarikh mandat kerajaan sedia ada berakhir pada April 2013.

Menurut Dr. Mahathir, ia bagi mengelakkan pakatan pembangkang yang menguasai empat negeri (Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah) tidak membubarkan DUN masing-masing secara berasingan.

Sehubungan itu, Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, terserah kepada Pas Kelantan untuk membuat pilihan sama ada mahu membubarkan serentak atau sebaliknya dan UMNO sedia menerima kedua-duanya tanpa sebarang masalah.

"Kita sudah bersedia untuk menghadapinya sama ada sekarang atau dua tahun lagi," katanya yang juga Ketua UMNO Bahagian Bachok.

Bagaimanapun, Awang Adek tidak yakin Pas Kelantan akan mengadakan pilihan raya secara berasingan berasaskan beberapa faktor termasuk pengaruh yang semakin merosot dan kedudukan kewangan semakin meruncing.

"Kalau mengadakan pilihan raya serentak mereka tidak payah mengeluarkan belanja sampai dua kali," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Akta Murtad: Pas tidak boleh berdiam diri

Posted:

Akta Murtad: Pas tidak boleh berdiam diri

Akta Murtad: Pas tidak boleh berdiam diri

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Pemimpin utama Pas digesa supaya tidak berdiam diri berhubung cadangan mewujudkan Akta Murtad bagi membendung gerakan memurtadkan umat Islam yang semakin berleluasa di negara ini.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, sokongan dan kerjasama daripada parti itu penting demi melindungi akidah umat Islam seperti yang telah termaktub di dalam Perlembagaan negara.

Sehubungan itu, beliau mahu pemimpin Pas seperti Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat; Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Presiden, Mohamad Sabu menyatakan pendirian mereka berhubung isu itu tanpa mengambil kira perbezaan ideologi dan pegangan politik.

"Sebagai parti yang berlandaskan prinsip perjuangan Islam, Pas harus ke depan dalam hal ini untuk bersama-sama menangani masalah itu secara berhemah.

"Sokongan yang diberi harus dibuat tanpa memihak kepada kepentingan politik parti," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Baru-baru ini, Mufti Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria mencadangkan Akta Murtad bagi menghukum mereka yang terbukti bersalah memurtadkan orang Islam di negara ini.

Harussani mendedahkan seramai 260,000 umat Islam di negara ini telah dikristiankan pada 2008 dengan jumlah yang dikhuatiri meningkat saban hari.

Mukhriz berkata, Pas tidak boleh berdiam diri dan menafikan hakikat bahawa ada usaha oleh pihak-pihak tertentu untuk memurtadkan umat Islam di negara ini.

"Malah tindakan Pas yang tidak menyatakan pendirian berhubung isu itu sebenarnya cukup untuk menjadi penghalang usaha mewujudkan akta itu," katanya.

Dalam pada itu, beliau memuji kenyataan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad yang menyokong Akta Murtad bagi memastikan akidah umat Islam tidak sewenang-wenangnya dipermainkan oleh pihak tertentu.

Mukhriz turut mengingatkan rakyat negara ini supaya tidak memandang serong dan mempersoalkan usaha itu kerana ia membabitkan soal pemeliharaan akidah umat Islam dan tidak menyentuh hak-hak penganut agama lain di negara ini.

"Perlembagaan telah menetapkan orang bukan Islam tidak boleh mendakwah ajaran agama mereka kepada umat Islam.

"Sebarang usaha memesongkan akidah dan kepercayaan umat Islam adalah haram," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved