Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Temui jodoh masakan Minang

Posted:

Temui jodoh masakan Minang

Temui jodoh masakan Minang

rekreasi@utusan.com.my
Gambar ZULKARNAIN MOHD. SAIDIN

Biarpun ia popular di kalangan masyarakat Minangkabau, namun masakan yang dibawa masuk dari Padang, Sumatera Barat, semakin digemari ramai di Malaysia.

Mungkin ada di antara kita menganggap ia sebagai masakan biasa tetapi buat Chef Nur Eleena Mohd. Ismail, 30, yang ditemui S3 baru-baru ini menganggap masakan tersebut amat bermakna dan istimewa.

Mana tidaknya, masakan tersebut juga membawa beliau ke alam perkahwinan apabila bertemu jodoh dengan Mohd. Azrin Irwan Asrin, 30, yang merupakan salah seorang anak kepada pemilik Restoran Nasi Padang Capitol.

Sejak Chef Nur Eleena berkenalan dengan Mohd. Azrin, beliau sering ke restoran tersebut dan secara tidak langsung dia mula mempelajari masakan Padang dan Minangkabau seperti masak lemak cili api, sambal goreng berlada dan rendang Minang.

Chef Nur Eleena berkata, sejak dari kecil lagi beliau minat memasak dan selepas berkahwin beliau mula serius untuk menjadikan bidang masakan sebagai kerjaya tetap.

"Memasak merupakan sebahagian daripada hobi yang saya sukai. Kalau dahulu jika ada masa lapang, saya akan memasak untuk keluarga.

"Dari hobi itu, saya cuba jadikannya sebagai kerjaya dan kini hasil minat yang mendalam terhadap bidang masakan, saya berjaya membuka sebuah restoran masakan kegemaran saya dan suami," katanya ketika ditemui di Restoran Nasi Padang Minangkabau yang terletak di No.5, Jalan Raja Abdullah, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Beliau berkata, pada mulanya beliau dan suami bermula dengan perkhidmatan katering secara kecil-kecilan.

"Selepas melihat sambutan semakin baik, kami mula merancang untuk membuka sebuah restoran yang menawarkan pelbagai sajian masakan Padang dan Minangkabau.

"Bagi pendapat saya, masakan Padang dan Minangkabau asli agak sukar dicari di sekitar Kuala Lumpur kerana rempah ratus yang digunakan dalam masakan itu jarang terdapat di sini," jelasnya.

Berkongsi minat

Memiliki sebuah perniagaan bersama insan tersayang pasti memberi kelebihan kerana dapat bekerja di bawah bumbung yang sama.

Begitu juga dengan Chef Nur Eleena dan suaminya yang bertuah kerana mereka kini berpeluang menguruskan sebuah restoran bersama.

Menurut Chef Nur Eleena, melakukan pelbagai tugasan daripada mengurus restoran, chef dan suri rumah dalam satu masa bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan.

"Pembahagian tugasan dan masa amat penting, sebab itu kami berdua bergilir-gilir menjaga anak-anak.

"Kebiasaannya suami saya akan menguruskan hal-hal mengenai pembelian bahan-bahan masakan yang ingin gunakan di sebelah pagi, manakala saya akan mula memasak dari pukul 8.00 pagi hingga 10.00 pagi.

"Ketika saya memasak, suami akan menjaga anak-anak begitu juga selepas saya selesai memasak, saya akan mengambil alih tugasan menjaga anak-anak," ujarnya.

Tambahnya, ketika mula beroperasi pelbagai dugaan mereka berdua tempuhi bersama.

"Kami gunakan wang simpanan sebanyak hampir RM200,000 untuk membuka restoran ini dan kami hampir menghabiskan kesemua wang tersebut untuk mengubah suai restoran dan membeli pelbagai peralatan memasak.

"Selama tujuh bulan beroperasi, sambutan yang diberikan agak kurang tetapi syukur alhamdulillah, sejak setahun lalu kami mula nampak sambutan yang diberikan semakin bertambah," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Sifon cantik beralun

Posted:

Sifon cantik beralun

Sifon cantik beralun

Oleh MERAN ABU BAKAR
Pakaian BUTIK ARCA, EMART MATANG JAYA, KUCHING, SARAWAK DAN AKF, PLAZA ANGSANA, JOHOR BAHRU (012-3962961)

FABRIK sifon kini begitu popular di kalangan pereka-pereka fesyen. Fabrik sifon yang lembut, ringan dan nipis tampak cantik apabila disarungkan ke tubuh. Oleh itu sifon menjadi pilihan baik bagi yang bertubuh gempal mahupun yang tinggi lampai.

Ini terbukti apabila melihat trend fesyen-fesyen terkini yang dibuat daripada fabrik sifon. Kaftan dan maksi merupakan antara yang paling diminati pada masa sekarang.

Bukan sahaja sifon polos menjadi pilihan, malah sifon dengan dua tona warna cantik untuk rekaan kaftan dan maksi ini.

Memperindahkan rekaan kaftan dan maksi ini ialah manik atau kristal serta sulaman yang dijahit pada bahagian dada. Tampak semakin mewah apabila ditambah dengan labuci dan jemeki yang berkilauan. Tanpa perincian seperti manik, kristal dan labuci ini pastinya keindahan kaftan dan jubah tidak akan terserlah.

Walaupun kaftan dan maksi yang dibuat daripada fabrik sifon ini nipis, namun tidak menjadi masalah jika hati telah suka kerana si pemakai boleh memakainya bersama pakaian dalam atau inner yang sama warna.

Tampil menawan dan anggun digayakan, kaftan dan maksi cantik digayakan ke majlis-majlis atau tatkala menghadiri rumah terbuka.

Hiasan yang mewah di dada sudah cukup membuatkan anda menjadi perhatian dan tidak perlulah lagi anda berlebih-lebihan dengan aksesori atau perhiasan lain.

Populariti kaftan dan maksi sifon jelas dilihat apabila fesyen ini digayakan oleh para selebriti sama ada di kaca televisyen, media cetak atau ketika bertandang ke rumah sanak-saudara dan teman-teman.

Bagaimanapun bukan semua orang sesuai memakai kaftan dan maksi sifon ini. Mereka yang bertubuh tinggi lampai memang nampak cantik apabila menggayakannya sementara yang bertubuh gempal dan rendah tidak sesuai dengan potongan kaftan dan maksi ini kerana akan menampakkan mereka lebih rendah dan gempal.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved