Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Bantah kehadiran Guan Eng

Posted:

Bantah kehadiran Guan Eng

Bantah kehadiran Guan Eng

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

SEGAMAT 13 Okt. – Kebiadaban Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berceramah di Kampung Abdullah di sini, malam tadi, mengundang kemarahan penduduk kerana datang ke negeri ini tanpa mendapat perkenan dan izin Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar terlebih dahulu.

Menurut mereka, perbuatan itu jelas menunjukkan keangkuhan Guan Eng tanpa rasa bersalah, sekali gus membelakangkan Sultan Johor selaku ketua negeri.

Mohd. Ridza Hassan, 55, dari Kampung Jawa berkata, kedatangan pemimpin DAP itu begitu memeranjatkan kerana Sultan Johor belum pun memberi sebarang jawapan mengenai permohonan maaf yang dilakukannya menerusi media.

"Sudahlah memohon maaf secara biadab, belum pun Sultan Johor memberi sebarang titah, dia sudah datang ke Tangkak dan Segamat. Perbuatan ini menunjukkan dia langsung tidak menghormati Sultan Johor. Ini amat menyinggung perasaan orang Segamat.

"Sepatutnya, Guan Eng jangan berdegil dan angkuh. Pergi menghadap Sultan Johor dulu dan kalau dapat perkenan, barulah datang ke Segamat dan daerah lain di Johor," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Malam tadi, lebih 100 penduduk melakukan piket secara aman membantah kehadiran Setiausaha Agung DAP itu yang berceramah di Kelab Rekreasi Siang Hai, kampung tersebut sambil melaungkan 'Daulat Tuanku', 'Mohon ampun pada Sultan' selain membawa sepanduk mengecam Guan Eng.

Guan Eng mencetuskan kemarahan rakyat dan menyinggung Sultan Johor apabila menyatakan negeri ini tidak selamat semasa temu bual dengan media asing di Singapura, baru-baru ini.

Sementara itu, Halimahtun Saadiah Mohamed, 46, dari Kampung Awat, Batu Anam, dekat sini pula berharap, pihak berkuasa tidak memberi sebarang permit kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu berucap di negeri ini selagi Sultan Johor tidak memberi perkenan atau memaafkannya.

"Hanya dengan cara itu dapat mengajar serta menundukkan keegoan Guan Eng dan memaksanya menghadap Sultan Johor untuk memohon ampun secara rasmi," katanya.

Mohd. Hafidzul Anuar, 32, dari Tahang Rimau pula melahirkan kesal dengan penduduk dan kelab tersebut yang membenarkan Guan Eng menggunakan dewan itu tanpa memikirkan sensiviti rakyat Johor.

"Sudahlah Johor dihina, kini diberi tempat pula untuk berceramah. Penduduk Kampung Abdullah sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan yang banyak membantu dan memberi kemudahan kepada mereka. Sepatutnya tiada sebarang layanan diberikan kepada Guan Eng," tegasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kerajaan negeri peruntuk RM1.8j taja jemaah haji

Posted:

Kerajaan negeri peruntuk RM1.8j taja jemaah haji

Kerajaan negeri peruntuk RM1.8j taja jemaah haji


TUNKU Ismail Sultan Ibrahim (dua dari kanan) meraikan bakal-bakal haji di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail, Senai, Johor, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 13 Okt. - Kerajaan negeri memperuntukkan RM1.8 juta bagi membiayai tambang 310 jemaah haji tajaannya tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, mereka golongan yang bertuah kerana boleh dianggap 'duta' negeri ini.

"Saya berharap mereka dapat menjaga nama baik negara dan Johor sepanjang mengerjakan ibadah tersebut.

"Tahun ini kita mendapat kuota haji 500 orang dan 310 daripadanya ditanggung oleh kerajaan negeri," katanya pada Majlis Meraikan Bakal Haji Rombongan Kerajaan Negeri di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail di Senai, dekat sini, baru-baru ini.

Rombongan jemaah itu disertai oleh Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadot sebagai pakar rujuk semasa berada di 'tanah suci' Mekah. Mereka yang berlepas Isnin dan Selasa lalu dijadual pulang ke tanah air pada 13 November depan.

Ahli rombongan turut diraikan oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim sebelum memasuki pesawat kira-kira 11.55 pagi.

Turut hadir Speaker Dewan Undangan Negeri Johor, Datuk Mohd. Ali Hassan dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Obet Tawil.

Sementara itu, jemaah mualaf yang mengerjakan haji kali pertama, Normimi Abdullah, 47, melahirkan perasaan terharu kerana diberi peluang mengerjakan haji mengikut kuota saudara baharu oleh Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ).

"Sesungguhnya, banyak dugaan bagi saya mengerjakan ibadah rukun Islam kelima ini terutamanya daripada kalangan ahli keluarga.

"Namun, setelah mendapat dorongan pelbagai pihak khususnya JAIJ serta mendapat kekuatan dalaman daripada Allah SWT, akhirnya tercapai jua hasrat saya untuk menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah," katanya sambil berdoa semoga dapat menunaikan ibadah haji dengan sempurna.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved