Jumaat, 14 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


RM2 juta terbit buku ilmiah

Posted:

RM2 juta terbit buku ilmiah

RM2 juta terbit buku ilmiah

Oleh AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my

MELAKA 13 Okt. – Kerajaan akan mewujudkan dana RM2 juta melalui Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk menggalakkan penerbitan buku-buku ilmiah sains dan teknologi bertaraf ilmu tinggi dalam bahasa Melayu bermula tahun depan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, dana tersebut diwujudkan memandangkan jumlah buku ilmiah dalam bidang dan bahasa tersebut amat terhad.

''Jika buku ilmiah dalam bidang berkenaan banyak diterbitkan dalam bahasa Melayu, maka akan berlakulah limpahan ilmu yang luas dalam kalangan masyarakat.

''Yang pastinya, ia akan mendorong lebih banyak cetusan kreativiti dan inovasi kerana karya-karya ilmiah menjadi tatapan terbanyak buat rakyat.

''Dana yang diwujudkan ini adalah antara langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, khususnya dalam bidang sains dan teknologi," katanya ketika berucap melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abdul Aziz.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pada masa kini hanya 3,900 daripada 15,700 judul buku sains dan teknologi dalam bahasa Melayu yang diterbitkan di negara ini.

''Sekiranya kita benar-benar mahu menyebarluaskan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu terutamanya dalam bidang sains dan teknologi, maka jumlah buku ilmiah dalam bahasa Melayu perlu diperbanyakkan," ujarnya lagi.

Muhyiddin berkata, walaupun kerajaan menyedari penerbitan dalam bahasa Inggeris adalah penting untuk meningkatkan penarafan universiti di peringkat antarabangsa, namun ia tidak bermakna kita harus meminggirkan penerbitan karya-karya ilmiah dalam bahasa Melayu.

Sehubungan itu, kata Timbalan Perdana Menteri, setiap penulis yang menghasilkan buku-buku yang diterbitkan oleh DBP, mereka akan menerima ganjaran sebanyak RM20,000 selain bayaran royalti yang biasa diterima.

Justeru katanya, DBP akan menentukan karya-karya yang layak diterbitkan berdasarkan manuskrip yang dihantar dan memberi ganjaran kepada penulis yang berjaya.

Di samping itu, beliau berkata, fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran dan urusan rasmi kerajaan akan dimantapkan atas persetujuan Kabinet yang mahu semua penjawat awam diwajibkan menggunakan bahasa kebangsaan dalam segala urusan rasmi.

''Untuk memastikan arahan ini dipatuhi, Pekeliling Perkhidmatan berkaitan Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam akan dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kerajaan terus pertingkat khidmat kesihatan

Posted:

Kerajaan terus pertingkat khidmat kesihatan

Kerajaan terus pertingkat khidmat kesihatan


MUHYIDDIN Yassin melihat bahan bacaan yang terdapat di Perpustakaan Desa Felda Lenga, Muar, Johor, semalam.


PAGOH 13 Okt. — Kerajaan terus berusaha mempertingkatkan lagi perkhidmatan kesihatan di negara ini walaupun prasarana dan mutunya kini sudahpun mencapai tahap yang membanggakan sehingga mendapat pengiktirafan dunia.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, perkhidmatan itu bukan hanya dinikmati di kawasan bandar malah kini dibawa ke seluruh pelosok kampung di kawasan luar bandar seperti Program Doktor Turun Kampung sebagaimana yang diadakan di kawasan Parlimen Pagoh.

"Ini usaha yang lebih daripada biasa kerajaan lakukan di mana doktor dapat melihat sendiri keadaan kesihatan penduduk kampung dan memahami keperluan mereka," kata Muhyiddin.

Muhyiddin yang juga Anggota Parlimen Pagoh berkata, usaha sentuhan hati itu adalah untuk memastikan setiap rakyat sihat dan mampu menyumbang kepada kemajuan negara.

Muhyiddin berkata demikian pada Majlis Program Doktor Turun Kampung dan Program Khas Untuk Rakyat (Kesejahteraan Rakyat) di Kampung Sentosa, Lenga di sini, hari ini.

Program Doktor Turun Kampung yang dilancarkan 30 Julai lalu di sini itu bertujuan mewujudkan kesedaran dan perubahan tingkahlaku ke arah gaya hidup sihat di kalangan masyarakat dengan memperkasakan komuniti agar prihatin dan bertanggungjawab terhadap tahap kesihatan mereka sendiri.

Setelah dilancarkan, program itu berjaya mengesan 500 kanak-kanak sekolah di kawasan Parlimen itu yang tidak mempunyai tahap penglihatan yang baik dan memerlukan cermin mata.

Muhyiddin turut menyampaikan peruntukan RM128,650 kepada 221 orang penduduk kurang bernasib baik dan tiga buah badan bukan kerajaan dari Zon Lenga/Bukit Kepong di bawah Program Khas Untuk Rakyat.

Sebelum itu, semasa merasmikan Program Bakti Siswa Masterskill 2011 di Felda Batu 27, Lenga, Muhyiddin berkata, kerjasama antara kerajaan dan pihak swasta penting bagi meningkatkan tahap pendidikan di negara ini khasnya di kawasan luar bandar.

Ini bagi memastikan masyarakat di luar bandar tidak ketinggalan dalam mencapai tahap pendidikan tertinggi, katanya.

Pada masa yang sama Muhyiddin mengingatkan anak-anak kampung atau di tanah rancangan agar mengambil segala peluang yang ada untuk meningkatkan kehidupan mereka termasuk menyambung pelajaran ke peringkat tinggi. - BERNAMA.

Full content generated by Get Full RSS.

PECAH TANAH

Posted:

PECAH TANAH

PECAH TANAH


NAJIB Tun Razak mendengar penerangan Penasihat MAHS, Elmer Tan Soon Beng (kanan) pada majlis pecah tanah akademi itu di Bukit Katil, Melaka, semalam.


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam menyempurnakan majlis pecah tanah Akademi Pengajian Han Malaysia (MAHS) di Bukit Katil, Melaka yang penubuhannya akan membantu meningkatkan kecemerlangan akademik serta nilai-nilai positif yang diperlukan oleh manusia sejagat.

'Han' merupakan identiti etnik di China yang meliputi 94 peratus daripada populasi di tanah besar berkenaan menjadikannya kumpulan etnik terbesar di dunia.

Dinasti Han dianggap 'Zaman Keemasan' dalam sejarah China dan pengajian mengenainya dapat memberi pengetahuan tentang falsafah serta sikap saling menghormati sesama manusia.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved