Rabu, 12 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Peluang kerja di sektor awam

Posted:

Peluang kerja di sektor awam

Peluang kerja di sektor awam

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my


Sultan Ahmad Shah mendengar penerangan daripada Norisah Baharom sambil diperhatikan oleh Adnan Yaakob dan Jamaluddin Ahmad Damanhuri pada Karnival Kerjaya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di Kuantan, Pahang, baru-baru ini. - UTUSAN/MAHATHIR ALI


KUANTAN 12 Okt. - Masalah pengangguran atau kerja tidak sepadan dengan kelayakan pendidikan merupakan antara perkara yang sering diberi perhatian terutamanya bagi golongan muda yang baharu memulakan hidup berdikari.

Bukan sahaja mencari sumber pendapatan untuk membayar hutang ketika melanjutkan pelajaran, kerjaya pertama merupakan langkah besar dalam memulakan hidup dan membina keluarga sendiri.

Tidak ketinggalan juga di kalangan pekerja yang mahu meningkatkan prospek kerjaya masing-masing melalui tawaran kerja lebih lumayan dan bersesuaian dengan kepakaran serta keperluan semasa kehidupan mereka.

Justeru, Karnival Kerjaya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sultan Ahmad Shah (SASICC), di sini baru-baru ini adalah platform terbaik bagi rakyat di Pahang menceburkan diri dalam sektor perkhidmatan awam yang menjanjikan masa depan terjamin.

Majlis itu dirasmikan oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah yang turut dihadiri Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob serta Pengerusi SPA, Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri dan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat SPA, Norisah Baharom.

Program dua hari yang memberikan peluang kepada rakyat negeri ini mendapatkan maklumat mengenai peluang pekerjaan yang membolehkan mereka ceburi dalam sektor awam itu mendapat sambutan ramai apabila kira-kira 10,000 pengunjung hadir pada karnival tersebut.

Rata-rata pengunjung yang hadir berharap supaya SPA dapat meneruskan penganjuran program tersebut pada setiap bulan di negeri ini.

Noorhalijah Mohd. Ali, 21, berkata, rakyat Pahang terutama di Kuantan berterima kasih kepada SPA kerana menganjurkan karnival itu yang akan memberikan mereka maklumat mengenai peluang kerja di sektor awam di negara ini.

Beliau bagaimanapun berharap, penganjuran karnival sedemikian akan dapat diteruskan dari semasa ke semasa serta diperluaskan di seluruh Pahang.

"Saya berharap program ini dapat diperluaskan ke setiap daerah bagi memberi peluang kepada golongan sasaran (belia) untuk mendapatkan maklumat tentang peluang-peluang pekerjaan yang boleh mereka ceburi dalam sektor awam," katanya.

Siti Zuraini Mohd. Ariff, 25, pula berkata, pembukaan pusat temu duga SPA di Kuantan akan dapat menyalurkan maklumat kepada orang awam seperti mengadakan hari bersama pelanggan, ceramah kerjaya kepada pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi.

Katanya, ia merupakan pendekatan yang baik daripada pihak SPA kerana program-program seumpama itu akan dapat mendekatkan lagi suruhanjaya tersebut dengan masyarakat setempat.

"Dengan kata lain, rakyat akan mendapat faedah dan nilai tambah daripada pembukaannya," katanya.

Sementara itu, Noormaslina Ali, 24, berkata, bekerja di sektor kerajaan dapat menjamin pelbagai kebaikan selain berpeluang menikmati pelbagai insentif serta masa depan terjamin.

"Sejak dahulu lagi, saya berharap dapat bekerja di sektor kerajaan dan bagi saya banyak faedah yang disediakan termasuklah pencen.

"Pada masa ini, apa yang lebih penting adalah mencari pekerjaan yang mempunyai masa depan. Jadi, karnival sebegini perlu diadakan setiap masa bagi memberi peluang kepada kami mencari pekerjaan dalam sektor awam," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

SPA lantik 8,882 anak negeri Pahang

Posted:

SPA lantik 8,882 anak negeri Pahang

SPA lantik 8,882 anak negeri Pahang


Orang ramai yang hadir menyerbu untuk melihat peluang pekerjaan sektor awam pada program Karnival Kerjaya SPA Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 12 Okt. - Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melantik seramai 8,882 anak negeri Pahang untuk memegang pelbagai jawatan di bawah Pihak Berkuasa Melantik SPA dalam tempoh dua tahun lalu

Pengerusi SPA, Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri berkata, daripada jumlah tersebut, seramai 1,763 anak negeri Pahang berkelayakan ijazah dilantik ke pelbagai jawatan pengurusan dan profesional gred 41.

"Seramai 2,244 orang dilantik ke pelbagai jawatan gred 27 yang memerlukan kelayakan diploma.

"Selebihnya, seramai 4,875 anak negeri Pahang dilantik ke pelbagai jawatan gred 17 yang memerlukan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan sijil," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Ke-14 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sultan Ahmad Shah (SASICC) di sini baru-baru ini.

Serentak dengan persidangan tersebut, turut dianjurkan Karnival Kerjaya SPA yang diadakan di tempat yang sama.

Pada karnival tersebut, sebanyak 21 gerai pameran sektor awam dibuka antaranya oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Pertahanan dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

Jamaluddin berkata, dalam usaha memberi kemudahan dan keselesaan kepada calon-calon yang berurusan dengan SPA, pihaknya telah membuka sebuah pusat temu duga SPA di Mahkota Square di sini.

"Pembukaan pusat temu duga SPA Kuantan ini adalah komitmen kami untuk mendekatkan lagi perkhidmatan ke negeri Pahang supaya SPA dapat memberi perkhidmatan yang terbaik kepada anak negeri ini.

"Pusat temu duga ini memainkan peranan sebagai pusat sehenti untuk menyalurkan maklumat kepada pelajar-pelajar sekolah, institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan nstitusi pengajian tinggi swasta (IPTS) serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini," katanya.

Beliau berkata, pemohon pekerjaan boleh menggunakan kemudahan komputer yang disediakan di pusat temu duga SPA Kuantan untuk mengemukakan permohonan pekerjaan secara dalam talian.

Sementara itu, Jamaluddin berkata, SPA akan melakukan pembaharuan dalam urusan pengambilan kakitangan dari semasa ke semasa.

Menurutnya, ia penting bagi meningkatkan kualiti sumber manusia dalam perkhidmatan awam selaras dengan Model Baru Ekonomi (MBE).

Beliau berkata, suruhanjaya itu kini dituntut untuk memainkan peranan secara proaktif bagi menarik bakat yang terbaik untuk berkhidmat sebagai kakitangan awam.

Full content generated by Get Full RSS.

Pembangkang 'hilang' modal

Posted:

Pembangkang 'hilang' modal

Pembangkang 'hilang' modal

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUANTAN 12 Okt. - Pemimpin pembangkang akan terus memainkan isu pemprosesan nadir bumi yang melibatkan syarikat Lynas Corporation Ltd., kerana mereka kian ketandusan modal politik bagi mempengaruhi orang ramai.

Penolong Setiausaha Pemuda UMNO Pahang, Suhaimi Sulong berkata, beliau percaya isu tersebut akan terus dijadikan umpan politik bagi meraih undi menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Mereka akan menggunakan isu ini untuk menunjukkan bahawa mereka membuat kerja dalam membantu rakyat.

"Sebaliknya, tiada usaha pun yang dilakukan untuk membantu rakyat kerana perjuangan mereka hanya demi kepentingan politik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas program Himpunan Hijau 109 anjuran Save Malaysia di Taman Gelora di sini Ahad lalu yang penganjurannya dikatakan bertujuan menyelamatkan bumi daripada terus dicemari dengan bahan berbahaya.

Antara yang hadir dalam program itu ialah Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga dan Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.

Suhaimi yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Indera Mahkota berkata, Himpunan Hijau yang dianjurkan Ahad lalu bukan sahaja berselindung di sebalik tajuknya, malah tidak dapat lari daripada agenda politik pihak berkepentingan.

"Ia kerana program itu turut dihadiri oleh pemimpin pembangkang. Lagi satu, apa kaitan Ambiga dengan program tersebut dan mengapa pula penganjur menggunakan platform Himpunan Hijau itu untuk membangkitkan mengenai isu Lynas," soalnya.

Beliau dalam pada itu berkata, dakwaan bahawa seramai 10,000 orang menghadiri program tersebut adalah tidak benar kerana tidak sampai 1,000 orang yang mengunjunginya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved