Rabu, 12 Oktober 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Mangsa bukan lagi penjawat awam

Posted:

Mangsa bukan lagi penjawat awam

Mangsa bukan lagi penjawat awam

Oleh ASSIM HASSAN
dan ROZIANAH RISMAN
pengarang@utusan.com.my


Rakan terdekat mententeramkan Suridah Suhardi, isteri kepada Mohd. Irwan Mohd. Ishak yang ditemui mati dipercayai terjatuh dari kediamannya di Selayang, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 12 Okt. – Seorang lelaki yang ditemui mati dipercayai selepas terjatuh dari tingkat 12 unit kediamannya di Kondominium Magnaville, Selayang petang semalam tidak lagi berkhidmat sebagai pegawai di Jabatan Imigresen.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad berkata, berdasarkan rekod perkhidmatan, lelaki tersebut bukan lagi kakitangan di jabatan berkenaan sejak 10 Mei lalu.

"Subjek (mangsa) bukan lagi penjawat awam atau kakitangan di Jabatan Imigresen kerana dia dikenakan tindakan disiplin iaitu buang kerja berkuat kuasa 10 Mei lalu atas kesalahan tidak hadir bekerja," katanya dalam kenyataan di sini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai seorang pegawai imigresen di Pusat Bandar Damansara ditemui mati selepas dipercayai terjatuh dari tingkat 12 kediamannya di Selayang petang semalam.

Dalam kejadian pukul 7.45 petang itu, Mohd. Irwan Mohd. Ishak, 29, dipercayai cuba keluar melalui tingkap unitnya untuk ke tangga berdekatan sebelum tergelincir dan terjatuh di lantai tingkat dua kondominium berkenaan.

Mangsa berbuat demikian kerana dikatakan enggan berjumpa tiga anggota dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban, Negeri Sembilan berhubung siasatan satu kes penipuan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, polis hari ini mengesahkan bekas pegawai imigresen itu dicari bagi membantu siasatan kes tipu.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, bekas pegawai itu dikehendaki bagi membantu siasatan berdasarkan satu laporan polis yang dibuat di IPD Seremban.

Beliau berkata, polis mengklasifikasikan kes tersebut sebagai kematian mengejut.

Full content generated by Get Full RSS.

Usaha bebas mangsa culik ditingkatkan

Posted:

Usaha bebas mangsa culik ditingkatkan

Usaha bebas mangsa culik ditingkatkan

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN
utusansabah@utusan.com.my

KOTA KINABALU 12 Okt. - Polis sedang meningkatkan pelbagai usaha bagi membebaskan rakyat Malaysia, Pang Chong Pong yang diculik di Pondohan Lok Angki, Sitangkai di Kepulauan Tawi-Tawi di selatan Filipina pada minggu lalu.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, antara usaha yang dilakukan adalah menjalinkan kerjasama dengan pihak berkuasa Filipina bagi menyelesaikan kes penculikan tersebut.

"Kes ini masih dalam siasatan. Dalam kes penculikan ini, kita tidak mahu mengulas banyak kerana kalau ada proses rundingan, jika ia dihebahkan, ia akan membahayakan mangsa.

"Untuk itu, saya tidak mahu mengulas lanjut. Kita buat apa yang termampu dan apa yang patut kita buat mengikut kuasa yang kita ada," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Ops Utama Perdana Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) peringkat negeri di Lintasan Deasoka di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin; Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib dan Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, Datuk Yeo Boon Hai.

Utusan Malaysia semalam mendedahkan, Chong Pong dipercayai diculik sekumpulan lelaki warga Filipina ketika membeli ikan di Pondohan Lok Angki, Sitangkai di selatan Filipina.

Mangsa yang sudah berkahwin dan berasal dari Kuching, Sarawak, dikatakan dilarikan kumpulan penculik bersenjata api kira-kira pukul 10 pagi.

Menurut Khalid, pihaknya akan memberi keutamaan kepada keselamatan rakyat Malaysia dalam menyelesaikan kes tersebut.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan rakyat negara ini supaya menghindarkan diri daripada mengunjungi tempat-tempat yang berbahaya di luar negara.

"Saya nasihatkan orang ramai supaya kurang mengunjungi tempat-tempat yang mungkin penjenayah ini boleh mengambil peluang dan kesempatan seperti yang dikunjungi rakyat kita yang diculik ini," katanya.

Beliau berkata, bagi mengelak kejadian seperti ini berulang, polis akan meningkatkan kerjasama dengan pihak berkuasa negara jiran.

Selain itu, katanya, polis akan meningkatkan kehadiran di kawasan-kawasan berhampiran negara jiran termasuk di perairan dan pulau-pulau milik negara.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved