Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Zon nelayan pantai diceroboh

Posted:

Zon nelayan pantai diceroboh

Zon nelayan pantai diceroboh

Oleh SAFINA RAMLI
pengarang@utusan.com.my


MOHD. Kholil Ahmad Jusuh (kanan) menunjukkan pukat dan bot nelayan jenis B yang menceroboh zon nelayan pantai kawasan Kuala Jerlun di Pangkalan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Kedah, Alor Setar, semalam.


ALOR SETAR 20 Sept. - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan sebuah bot nelayan tempatan kelas B yang menceroboh zon nelayan pantai berhampiran Pantai Kuala Sala, Yan dekat sini hari ini.

Pegawai Operasi Pangkalan Maritim Kuala Kedah, Leftenan Muda Maritim, Mohd. Kholil Ahmad Jusuh berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1.55 pagi itu pihaknya mendapati bot nelayan tersebut telah melanggar syarat lesen dengan memukat berhampiran pantai pada jarak 2.5 batu nautika berhampiran Pantai Kuala Sala.

"Syarat lesen memukat untuk bot nelayan kelas B ialah lima batu nautika ke atas dari pantai.

"Kami menahan seorang lelaki berusia 39 tahun yang merupakan pemandu bot untuk membantu siasatan namun lelaki ini dibebaskan dengan jaminan polis pagi tadi dan kes akan disiasat di bawah Akta Perikanan 1985," katanya di sini hari ini.

Menurutnya, APMM juga telah meningkatkan tahap kekerapan operasi dengan melaksanakan penguatkuasaan yang maksimum di kawasan berhampiran pantai.

"Kami memandang serius pencerobohan bot-bot nelayan kelas B dan C yang menangkap ikan di kawasan pantai.

"Kami mengambil tindakan sebaik sahaja aduan tentang pencerobohan diterima namun setibanya kami di sana, kebanyakan bot yang menceroboh sudah tiada kerana mereka sentiasa bergerak," ujarnya.

Dalam pada itu, Mohd. Kholil memberitahu, sejak Januari hingga Ogos tahun ini, APMM Kuala Kedah telah melakukan 626 pemeriksaan dan 12 nelayan ditahan atas pelbagai kesalahan dan dikompaun di bawah Akta Perikanan 1985.

Lembah Lenggong akan dicalon Tapak Warisan Dunia

Posted:

Lembah Lenggong akan dicalon Tapak Warisan Dunia

Lembah Lenggong akan dicalon Tapak Warisan Dunia

IPOH 20 Sept. - Tapak arkeologi di Lembah Lenggong dekat sini akan dicadangkan kepada Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) pada penghujung tahun ini untuk dicalonkan sebagai sebagai Tapak Warisan Dunia.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, urusan berkaitan kini di peringkat akhir dan pihaknya juga telah mengadakan perbincangan mengenainya pada minggu lalu sebagai persiapan sebelum membentangkan pencalonan itu kepada UNESCO.

"Kita sedang berusaha mendapatkan pengiktirafan UNESCO di tapak arkeologi Kota Tampan di Lenggong dan berharap ia mendapat pertimbangan sewajarnya," ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat Duta Amerika Syarikat (AS) ke Malaysia, Paul W. Jones dan Duta Jepun ke Malaysia, Shigeru Nakamura di pejabatnya di sini, semalam.

Lembah Lenggong merupakan tapak arkeologi pertama di negara ini yang dicalonkan untuk mendapat pengiktirafan berkenaan setelah Melaka dan Georgetown dipilih sebagai Tapak Warisan Dunia bagi kategori kebudayaan.

Selain terkenal sebagai lokasi penemuan 'Perak Man', Lembah Lenggong juga dikatakan menjadi laluan manusia awal yang berhijrah keluar dari benua Afrika menuju ke Australia.

Kari mamak 1Malaysia bawa tuah kepada Faizal

Posted:

Kari mamak 1Malaysia bawa tuah kepada Faizal

Kari mamak 1Malaysia bawa tuah kepada Faizal

PULAU PINANG 20 Sept. - Campuran ikan, sotong, udang dan ketam dalam kari ala mamak yang dijadikan simbolik perpaduan pelbagai kaum di negara ini selaras konsep 1Malaysia, ternyata membawa tuah kepada Faizal Baharom, 37.

Resipi istimewanya itu berjaya mencuri hati juri bagi membolehkannya muncul juara pertandingan memasak 1Malaysia dengan mengalahkan 10 peserta lain, sekali gus membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM500.

Menurut Faizal, dia tidak menyangka akan mendapat tempat pertama kerana resipi tersebut diciptanya pada saat-saat akhir.

"Mula-mula saya hampir putus asa kerana terpaksa mengambil masa yang lama untuk mencari rempah-ratus keluaran Suri yang sesuai.

"Bagaimanapun usaha saya berjaya juga akhirnya," katanya ketika ditemui selepas pertandingan tersebut di sini baru-baru ini.

Pertandingan tersebut dianjurkan oleh Majlis Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Parlimen Balik Pulau dengan Kerjasama Kumpulan Utusan serta Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Tempat kedua dimenangi oleh Fuziah Shafiee, 50, dan ketiga, Siti Hajar Pakwan, 46.

Hakim bagi pertandingan itu, Mohamad Azli Razali atau lebih dikenali sebagai Chef Azli memberitahu, pemarkahan dibuat berdasarkan kelazatan dan kebersihan masakan serta memenuhi ciri-ciri tema yang ditetapkan iaitu Hidangan 1Malaysia.

Jelasnya, setiap peserta diwajibkan menyediakan dua jenis masakan yang berasaskan produk keluaran Suri.

Selain Suri, Petronas turut menjadi penaja dengan menyediakan dapur, tong gas, apron dan topi memasak.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved