Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


MASiF pentas tiga genre seni

Posted:

MASiF pentas tiga genre seni

MASiF pentas tiga genre seni

Oleh ZUHAYATI YAZID
Gambar JEFFRI IRAN


Gaun malam ciptaan Wan Pa memberikan inspirasi tersendiri dalam seni rekaan fesyen.


MUZIK, seni dan fesyen sememangnya saling melengkapi. Apatah lagi apabila ia melangkah seiring di atas pentas yang sama sebagaimana yang cuba dihasilkan oleh penganjur Festival Muzik, Seni dan Gaya Antarabangsa (MASiF ) 2011 .

Festival yang masuk tahun kedua penganjurannya itu mengenepikan segala kritikan dan salah tafsir berkaitan dengan aktiviti seni golongan remaja.

Sebaliknya ia terus berusaha mengukuhkan kedudukan sebagai platform untuk golongan muda mengetengahkan bakat-bakat yang dimiliki.

Malah MASiF 2011 dilihat mampu membuka pintu terutama dalam menghimpunkan bukan penggiat muzik tetapi juga pereka fesyen dan pelukis dalam satu 'gelanggang'.

Festival unik tersebut yang berlangsung selama tiga hari sehingga Ahad lalu di pusat beli-belah Suria KLCC , adalah berteraskan tiga genre seni iaitu muzik, lukisan dan fesyen.

Semarak festival pastinya di pentas peragaan fesyen dengan gandingan pereka-pereka baru dan lama.

Sepanjang tiga hari itu MASiF 2011 telah menghimpunkan lebih 24 pereka fesyen lama dan baru termasuk Datuk Radzwan Radziwill, Sharifah Kirana, Calvin Thoo, Iszal Ismail, Wan Pa, Von Jolly, Nazreen Idris Ezuwan Ismail, Joanne Chan dan Merlee Shariff serta ramai lagi.

Tidak ketinggalan kehadiran jenama-jenama fesyen terkenal seperti Cosry, Hajaba, Ang Eng, Ghetto by G Aleander dan sekolah fesyen terkenal, IFTC.

Pentas peragaan dihangatkan lagi dengan koleksi pereka jemputan dari luar negara iaitu Veejay Floresca dari Filipina dan Ivan Gunawan dari Indonesia.

Gandingan lama dan baru itu menjadikan MASiF 2011 sebagai medan untuk golongan muda membuktikan bakat mereka selain menimba pengalaman pereka yang jauh berpengalaman.

Istimewanya, pada peragaan tersebut, fesyen yang diperagakan meliputi semua acara daripada pakaian majlis rasmi, keraian sehinggalah pakaian harian serta santai yang mampu dan mesti dimiliki.

Dalam pada itu pereka tersohor Radzwan, tampil dengan koleksi moden dengan potongan dres labuh yang boleh digayakan di mana-mana sahaja.

Menggunakan warna-warna mewah seperti merah , oren dan kuning menjadikan si pemakai lebih bergaya serta kelihatan anggun.

Apatah lagi, fesyen adalah bahasa universal yang mampu menterjemahkan pelbagai perasaan dan apresiasi daripada ragam budaya dan bangsa dunia.

Malah lebih menarik, peragaan kali ini menampilkan idea kreatif dan semakin moden tanpa meninggalkan unsur sopan dalam rekaan.

Selain itu, penataan rekaan Sharifah Kirana yang gemar mengguna songket dalam setiap perincian, mampu memberikan 'kredit' kepada negara sendiri serta sekali gus menaikkan nama negara apabila menggunakan songket ke peringkat antarabangsa.

Malah melalui penggunaan fabrik songket juga dilihat sentiasa diberi perhatian sehinggakan memberi inspirasi kepada beliau untuk mencipta rekaan yang sopan dan anggun, namun kelihatan bergaya.

Rekaan Sharifah Kirana adalah untuk keperluan wanita moden yang hanya memerlukan usaha minimum untuk mendapat gaya yang maksimum.

Penggunaan warna-warna lembut pula menggambarkan jiwa yang bebas dan keseronokan yang sepatutnya dinikmati wanita dalam menjalani kehidupan.

Apa pun bagi golongan muda, MASiF merupakan gelanggang terbaik untuk meraih pendedahan dan manfaat bagi mengembangkan bakat sama ada dalam fesyen, muzik dan seni halus.

Lebih bertuah lagi, penganjuran festival ini bersamaan dengan sambutan Hari Malaysia yang di sambut pada 16 September setiap tahun.

Chow Gek, Virmalah terus bantu wanita

Posted:

Chow Gek, Virmalah terus bantu wanita

Chow Gek, Virmalah terus bantu wanita

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar rashid mahfof


Dari kiri, Chow Gek Chow Giat, Virmalah Nair dan Pengerusi Jawatan Kuasa Penganjuran Anugerah Tun Dr. Siti Hasmah WIM, Puan Sri Siew Yong Gnanalingam menunjukkan piala bakal diterima oleh pemenang pada majlis memperkenalkan barisan penaja untuk anugerah tersebut anjuran Institut Pengurusan Wanita (WIM) di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


NAMA mereka satu ketika dahulu mungkin begitu asing di kalangan masyarakat setempat apatah lagi mereka bukannya selebriti yang sering mendapat liputan berita setiap masa.

Tetapi setelah memenangi Anugerah Wanita Tun Dr. Siti Hasmah WIM pada tahun 2005 dan 2008, mereka semakin dikenali malah nasihat dan bantuan mereka sering 'ditagih' golongan yang begitu memerlukan.

Begitupun, bagi kedua-dua personaliti ini, anugerah yang diterima sedikit sebanyak mampu menjadikan mereka insan yang bertanggungjawab selain dapat menghulurkan bantuan yang termampu.

Bagi kontraktor, Chow Gek Chow Giat, 49, dan pesara guru, Virmalah Nair, 59, mereka amat berterima kasih kepada individu yang bertanggungjawab mencalonkan mereka untuk menerima Anugerah Wanita Tun Dr. Siti Hasmah WIM kerana sekurang-kurangnya hari ini mereka dapat berkongsi pengalaman serta kejayaan yang diraih bersama.

Menurut Chow Gek yang berketurunan Orang Asli, dia tidak pernah menyangka akan dipilih menerima anugerah tersebut apatah lagi sebelum ini dia bukanlah seorang individu yang dikenali.

Ternyata apa yang difikirkan meleset sama sekali kerana anugerah tersebut bukanlah anugerah bagi menobatkan individu yang dikenali mahupun yang banyak berjasa. Ia merupakan anugerah kepada mereka yang telah berjaya mencapai kejayaan dalam kerjaya masing-masing dan bermula dari bawah.

"Sudah pasti penganugerahan anugerah tersebut telah mengubah hidup saya.

"Ini kerana sebelum ini saya hanya memikirkan soal diri serta keluarga sahaja. Tetapi hari ini saya bukan sahaja perlu membantu masyarakat setempat yang memerlukan bantuan malah kadang kala turut 'turun padang' bagi menjayakan sesuatu tugasan.

"Bagaimanapun, semua ini bukanlah satu beban. Saya amat gembira kerana sekurang-kurangnya saya dapat membantu golongan susah terutama sekali ibu-ibu tunggal," ujarnya ketika ditemui selepas majlis memperkenalkan barisan penaja untuk Anugerah Tun Dr. Siti Hasmah WIM Wanita Berinspirasi 2011 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Anugerah yang diperkenalkan oleh Institut Pengurusan Wanita (WIM) itu adalah bagi mengiktiraf wanita yang meraih kejayaan gemilang hasil daripada ketabahannya menempuh halangan dan cabaran.

Ternyata anugerah yang diterima Chow Gek pada tahun 2005 bukanlah merupakan anugerah yang pertama dan terakhir diterimanya.

Pada 2006 dia sekali lagi dipilih untuk menerima anugerah Ibu Kerjaya oleh Avon.

Katanya, segala anugerah yang diterima adalah atas kejayaannya selama ini yang bekerja keras dalam usaha memajukan diri serta memberikan kehidupan yang lebih baik untuk keluarganya.

Menurut ibu tunggal itu lagi, sehingga hari ini dia masih lagi berganding bahu bersama (WIM) membantu golongan yang memerlukan bantuan serta nasihat untuk berjaya di dalam kehidupan masing-masing.

Begitu juga dengan Virmalah seorang bekas guru yang tidak dikenali ramai walaupun pernah aktif dalam politik.

Beliau hanya dikenali di kalangan kelompok teman-teman seperjuangannya, tetapi ceritanya amat menarik untuk dikongsi bersama.

Boleh dikatakan, anak kelahiran Gemas, Negeri Sembilan itu begitu tabah menghadapi segala dugaan dan cabaran yang diberikan kepadanya dalam menjalani kehidupan hariannya.

Berkahwin dan menjadi ibu tunggal pada usia yang begitu muda, Virmalah tidak pernah menjadikannya batu penghalang untuk meneruskan kehidupannya.

Bangkit daripada kekecewaan dengan harapan untuk melihat kejayaan anak tunggalnya, Virmalah akhirnya mampu mengukir senyuman.

Hari ini, dengan kerjaya sebagai seorang pensyarah di salah sebuah kolej swasta di ibu kota, Virmalah juga aktif membantu golongan yang memerlukan.

Selain menganjurkan bengkel dan seminar, Virmalah juga sering menjadi tempat untuk golongan wanita meluahkan nasib mereka.

Membantu mana yang terdaya, Virmalah kini juga aktif berkerja sama dengan WIM dalam usaha menaikkan martabat golongan wanita.

Seperti Chow Gek, Anugerah Tun Dr. Siti Hasmah WIM bukanlah anugerah yang pertama dan terakhir diterimanya.

Ini kerana selang setahun selepas itu, Virmalah telah dipilih oleh Garshom Int. Ltd. melalui Internet sebagai wanita India yang paling berpengaruh di luar India.

Anugerah Parvasi Vanitha itu telah menaikkan lagi semangat Virmalah untuk terus aktif membantu wanita yang dalam kesusahan.

Bagi Chow Gek dan juga Virmalah, wang tunai yang dimenangi melalui anugerah tersebut telah digunakan untuk melatih wanita-wanita atau ibu-ibu tunggal dalam bidang perniagaan.

Jelas kedua-dua wanita ini akan membantu selagi terdaya serta bantuan mereka diperlukan dan tiada sebab untuk mereka mendabik dada dengan kejayaan yang dikecapi hari ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved