Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Hati-hati beli kenderaan potong

Posted:

Hati-hati beli kenderaan potong

Hati-hati beli kenderaan potong

Oleh MOHAMMAD DZULHISHAM CHE HASSIM
utusanmelaka@utusan.com.my


MOHD. Fadhil Hassan menunjukkan gambar kereta yang dipotong pada Program Pengarah JPJ Bertemu Pelanggan di Alor Gajah, semalam.


ALOR GAJAH 20 Sept. - Orang ramai dinasihatkan agar lebih berhati-hati ketika membeli kenderaan terpakai bagi mengelak daripada terbeli kereta potong.

Pengarah JPJ negeri, Mohd. Fadhil Hassan berkata, kereta potong bukan sahaja berbahaya kepada pemiliknya tetapi turut berdepan dengan tindakan undang-undang sekiranya dikesan penguat kuasa JPJ.

Menurutnya, kenderaan potong tidak selamat kerana struktur kenderaan yang tidak stabil akan mendedahkan pemandu serta penumpangnya kepada bahaya sekiranya berlaku kemalangan.

"Apabila kereta dipotong, pusat gravitinya akan terjejas dan keseluruhan rangka kenderaan akan menjadi tidak stabil dan berkemungkinan akan terputus apabila berlaku kemalangan, melalui jalan tidak rata ataupun memandu laju," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita Program Pengarah JPJ Bertemu Pelanggan di Puspakom Alor Gajah di sini, hari ini.

Turut serta pada program tersebut, Polis Diraja Malaysia (PDRM), JPJ, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Turut serta, Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Pos Malaysia Berhad, Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) dan Puspakom.

Sehubungan itu, Mohd. Fadhil menasihatkan orang ramai yang ingin membeli kereta terpakai supaya mendapat khidmat nasihat daripada JPJ dan Puspakom terlebih dahulu.

Beliau berkata, JPJ menawarkan khidmat pemeriksaan kenderaan secara percuma bagi membolehkan orang ramai dan bakal pembeli kenderaan terpakai menjalankan pemeriksaan atau mendapatkan khidmat nasihat pakar.

Beliau berkata, program itu disifatkan sebagai 'serampang dua mata' kerana orang ramai yang berurusan dengan Puspakom juga boleh bertemu dengan JPJ dan agensi lain bagi mendapatkan maklumat atau khidmat nasihat.

"Kebanyakan orang yang berurusan dengan Puspakom adalah orang yang sama berurusan dengan pihak JPJ dan melalui program ini, orang ramai dapat bertemu kedua-dua agensi ini secara serentak," katanya.

Generasi pewaris negara perlu timba ilmu

Posted:

Generasi pewaris negara perlu timba ilmu

Generasi pewaris negara perlu timba ilmu


Mohamad Hasan bergambar bersama pelajar Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan selepas menyampaikan ceramah di kolej tersebut di Kuala Pilah, kelmarin.


KUALA PILAH 20 Sept. - Memikul peranan sebagai generasi pewaris negara pada masa depan memerlukan anak-anak muda menimba sebanyak mungkin ilmu pengetahuan sama ada secara formal atau sebaliknya.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, hanya dengan ilmu pengetahuan sahaja membolehkan mereka berdepan dengan pelbagai cabaran getir termasuk penjajahan yang dilakukan secara tidak langsung.

Beliau berkata, peranan sebagai generasi pewaris negara tidak datang secara tiba-tiba tetapi ia perlu dilakukan sejak awal bagi membolehkan mereka melaksanakan tanggungjawab itu dengan berkesan.

"Penjajahan sekarang bukan seperti dulu, walaupun kita boleh lihat ada negara yang dijajah secara konvensional iaitu cara bersenjata seperti Libya, Iraq dan Afghanistan tetapi banyak negara juga yang dijajah secara tak sedar.

"Mereka dijajah pemikirannya, ekonomi dan segalanya sehinggakan mereka tidak boleh berfikir dengan baik kerana pemikiran telah dijajah dalam bentuk yang tidak langsung.

"Itu sebabnya kita mesti berilmu. Ilmu yang membolehkan kita mempunyai kayu pengukur sendiri dan keupayaan sendiri untuk menapis apa yang baik dan yang tidak baik untuk diri kita dan negara kita," katanya ketika menyampaikan ceramah Bicara Cendekia di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan di sini, semalam.

Turut hadir, pengarah kolej berkenaan, Fuad Hashim.

Mohamad turut menasihatkan para pelajar kolej berkenaan agar memberi tumpuan penuh terhadap pelajaran dan tidak tersasar daripada tujuan asal mereka datang ke situ.

"Kita dihantar oleh keluarga, saudara dan masyarakat kita untuk memastikan kita cerdik dan boleh menjadi pemimpin pelapis pada masa akan datang," katanya.

Lelongan awam JPJ dapat sambutan hangat

Posted:

Lelongan awam JPJ dapat sambutan hangat

Lelongan awam JPJ dapat sambutan hangat

RASAH 20 Sept. - Sebanyak 62 kenderaan termasuk motosikal dan kereta hari ini dilelong dalam Lelongan Awam, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri yang diadakan di Kompleks JPJ negeri, Senawang dekat sini, hari ini.

Lelongan bermula pukul 8 pagi itu telah menarik minat lebih 110 pembida yang mula berpusu-pusu memasuki pekarangan kompleks berkenaan sejak awal pagi tadi.

Pengarah JPJ Negeri Sembilan, Saiful Azzri Hamzah memberitahu, lelongan ini bertujuan mengurangkan simpanan kenderaan yang telah disita di kompleks berkenaan sejak beberapa tahun lalu.

''Sita ini menjadi bebanan kepada pihak kami untuk menyimpannya. Malahan ia juga meningkatkan risiko kejadian yang tidak diingini termasuklah kecurian kenderaan.

''Malah melalui lelongan ini juga, para pembida boleh mendapatkan pelbagai jenis kenderaan dengan harga yang berpatutan dan mereka boleh mendaftarkan kenderaan mereka secara terus di sini," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Jelasnya, setakat ini jumlah lelongan keseluruhan terkumpul berjumlah RM76,270 setakat ini dengan jumlah bidaan tertinggi sebanyak RM 2,500 bagi sebuah motosikal jenis Yamaha 125.

Dalam pada itu bagi seorang pembida dari Selayang, Selangor, Rosli Mohd. Nasir, 41, menjelaskan setakat ini beliau telah berjaya membida sembilan buah motosikal walaupun sasaran awalnya sebanyak 10 buah.

''Saya mendapat makluman mengenai lelongan ini daripada akhbar, jadi saya bersama anak saya telah berada di sini sejak pukul 7.30 pagi untuk membida motosikal yang dilelong.

''Saya sudah biasa menyertai program lelongan seperti ini di Kuala Lumpur dan Selangor. Kesemua motosikal yang dibida ini akan dijual semula selepas dibaikpulih," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved