Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Guru perlu terus jadi ejen

Posted:

Guru perlu terus jadi ejen

Guru perlu terus jadi ejen

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com


ADNAN Yaakob beramah mesra dengan sebahagian perwakilan Kesatuan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia di Kuantan, kelmarin.


KUANTAN 21 Sept. – Guru diminta terus menjadi ejen perubahan kepada masyarakat setempat ke arah menyatukan masyarakat agar hidup lebih harmoni bagi menjamin keutuhan negara.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, sebagai golongan yang dekat dengan masyarakat, mereka boleh memainkan peranan itu bermula di sekolah dengan menanam sifat-sifat murni di kalangan pelajar.

"Keharmonian akan membolehkan pembinaan negara bangsa berjalan dengan lancar," katanya di majlis makan malam dan perasmian persidangan perwakilan dwi-tahunan Kesatuan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KGLMSM) di sini kelmarin.

Hadir sama Presiden KGLMSM, Jemale Paiman.

Menurut Adnan, guru seharusnya bersyukur dengan pelbagai kemudahan dan faedah yang dikecapi hari ini dan biarlah situasi menang-menang dikekalkan kerana kerajaan sentiasa peka dan amat berterima kasih kepada mereka.

"Dalam masa sama pihak kesatuan perlu terus membela kebajikan golongan pendidik agar tidak menjadikan mereka antara penjawat awam yang kecewa sehingga boleh membawa padah dalam organisasi dan merencatkan sistem pendidikan negara," katanya.

GiatMara peruntuk RM15j latih golongan miskin

Posted:

GiatMara peruntuk RM15j latih golongan miskin

GiatMara peruntuk RM15j latih golongan miskin

RAUB 21 Sept. - GiatMara memperuntukkan sebanyak RM15 juta dalam melaksanakan Skim Latihan 1Malaysia bagi melatih ibu tunggal, suri rumah dan golongan miskin dengan pelbagai kemahiran ekonomi tahun ini.

Pengerusinya, Datuk Shahiruddin Abd. Moin berkata, program yang dilaksanakan bagi tempoh jangka pendek itu berupaya meningkatkan kemahiran ekonomi golongan sasar.

"Antara kursus ditawarkan ialah membuat kuih tradisional dan moden, katering, masakan, anyaman, salon, solekan dan jahitan. Kursus diadakan antara tempoh seminggu atau sebulan bergantung kepada bidang kemahiran diambil yang dapat mengukuhkan lagi keyakinan mereka memulakan perniagaan secara kecil-kecilan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas menyampaikan bantuan kepada 458 ibu tunggal di Dewan Undangan Negeri (DUN) Dong di Kampung Lechar Dong di sini kelmarin.

Menurutnya, GiatMara bersedia membantu mana-mana lepasan kursus asas skim tersebut dalam menyediakan bantuan modal asas bagi memulakan perniagaan.

Katanya, pihaknya menyasarkan kira-kira 20 hingga 100 usahawan daripada golongan terbabit dilahirkan setiap tahun menerusi skim tersebut.

Beliau berkata, mereka yang berminat menyertainya boleh mengunjungi mana-mana cawangan GiatMara atau menghubungi ketua kampung, penghulu dan wakil rakyat untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Cameron Highlands kini di bawah seliaan PPDNKK Pahang

Posted:

Cameron Highlands kini di bawah seliaan PPDNKK Pahang

Cameron Highlands kini di bawah seliaan PPDNKK Pahang

KUANTAN 21 Sept. - Semua urusan berkaitan bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan di Cameron Highlands, kini diserahkan di bawah penyeliaan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Pahang berkuatkuasa 15 September lalu.

Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Mohd A. Aruwan Abdul Aziz berkata, sejak 1974 segala urusan berkaitan bidang kuasa agensi itu di daerah tersebut berada di bawah kendalian Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Perak melalui pejabatnya di Tapah.

"Dengan perkembangan semasa dan kemudahan pengangkutan , maka sudah tiba masanya Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Pahang mengambil alih kuasa penyeliaan agensi ini di Cameron Highlands.

"Bermula Khamis lalu, segala urusan di Cameron Highlands diambil alih oleh Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan cawangan Raub," katanya kepada pemberita selepas hadir pada majlis penyerahan tugas pengawalseliaan daerah Cameron Highlands dan Hari Kesedaran Pengguna di Jalan Gambut di sini semalam.

Hadir sama ialah Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Perak, Mohd. Hilmi Mohd. Noor.

Menurut Aruwan, sehubungan itu penduduk Cameron Highlands yang mempunyai urusan dengan kementerian itu tidak perlu lagi ke pejabat cawangan di Tapah sebaliknya ke Raub.

"Bagaimanapun, bagi kes tuntutan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), mereka boleh membuat pilihan sama ada mahu mendengar kes mereka di Ipoh atau Kuantan bergantung pada kesesuaian jarak dan sebagainya," jelasnya.

Orang ramai yang mempunyai urusan atau ingin mendapatkan maklumat lanjut berhubung perkara itu boleh menghubungi 1-800-886-800 atau 09-3554000.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved