Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Bekerja di Singapura

Posted:

Bekerja di Singapura

Bekerja di Singapura

Oleh AZRAI MOHAMMAD
utusanjohor@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 Sept. - Dianggarkan 250,000 rakyat Malaysia bekerja di Singapura disebabkan tawaran gaji yang lebih lumayan.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, daripada jumlah itu kira-kira 150,000 pekerja berulang-alik ke Singapura setiap hari dan selebihnya menetap di negara jiran tersebut.

"Sebab utamanya adalah tawaran gaji yang lebih tinggi dan mereka terdiri daripada pelbagai peringkat kerja.

"Cabaran kita adalah untuk menawarkan gaji yang lebih tinggi bagi mengekalkan sumber manusia yang ada di negara ini," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran majalah People's Edge di sini, semalam.

Menurutnya, transformasi ekonomi adalah asas penting bagi mengatasi masalah tersebut dan ia tidak boleh dilakukan secara drastik.

"Kita tidak boleh sewenang-wenangnya mengarahkan syarikat menaikkan gaji pekerja. Transformasi ekonomi yang sedang dilakukan oleh kerajaan adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah itu," katanya.

Ditanya adakah ketiadaan peluang kerja turut menjadi punca masalah itu, beliau menjelaskan, negara mempunyai kadar pengangguran yang amat kecil iaitu 3.1 peratus sahaja.

"Jika mengikut piawaian antarabangsa, Malaysia adalah antara negara yang 100 peratus rakyatnya bekerja serta tiada masalah pengangguran.

"Malah, kita juga memberi peluang pekerjaan kepada pekerja asing. Maka isunya bukan disebabkan tiada pekerjaan tapi adalah disebabkan gaji," katanya.

Murid-murid SKBU 2 tidak mahu ketinggalan

Posted:

Murid-murid SKBU 2 tidak mahu ketinggalan

Murid-murid SKBU 2 tidak mahu ketinggalan

JOHOR BAHRU 20 Sept. - Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia anjuran Utusan Malaysia dan Gerakan Belia 4B Malaysia terus mendapat sambutan hangat walaupun pada saat akhir apabila murid-murid Sekolah Kebangsaan Bandar UDA 2 (SKBU 2) tidak mahu ketinggalan menyertainya.

Penolong Kanan Kurikulum SKBU2, Isa Jupri berkata, sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT) tidak lengkap jika tidak menyertai pertandingan tersebut yang diadakan sempena sambutan kemerdekaan negara.

"Rasanya inilah peluang terbaik untuk kita mengasah bakat murid-murid dengan berkarya dalam bentuk esei bagi menghayati tentang erti kemerdekaan dan semangat patriotik.

"Aktiviti ini juga membolehkan murid-murid menimba pengalaman dan pengetahuan dengan memupuk nilai-nilai murni termasuk tanggungjawab seorang pelajar terhadap negara yang telah merdeka selama 54 tahun," katanya pada Majlis Pertandingan Esei Kemerdekaan anjuran Utusan Malaysia dan Gerakan Belia 4B Johor di SKBU 2, di sini.

Esei penyertaan murid-murid sekolah berkenaan diserahkan kepada Pengerusi Belia 4B Johor, Syahrin Md. Jamaluddin.

Sementara itu, Syahrin berkata, pertandingan tersebut bertujuan memberi peluang kepada generasi muda termasuk belia, remaja dan kanak-kanak meluahkan perasaan dan pandangan mereka mengenai kemerdekaan negara.

"Oleh itu, menerusi pertandingan esei ini kita sediakan mereka ruang seluas-luasnya untuk berkarya dan menghayati erti kemerdekaan dalam erti kata sebenar dengan harapan dapat menyumbang dengan memelihara keamanan dan kemerdekaan yang dikecapi hari ini," katanya.

Pertandingan yang mendapat kerjasama syarikat Fargoes Books Sdn. Bhd. itu diadakan sempena bulan kemerdekaan dan penulisan esei merupakan kaedah yang sesuai untuk memupuk semangat patriotik dalam kalangan belia, remaja dan kanak-kanak.

Sebanyak tiga kategori dipertandingkan iaitu Kategori Belia, Kategori Sekolah Menengah dan Kategori Sekolah Rendah dengan setiap kategori meletakkan dua tajuk esei untuk dihuraikan oleh peserta.

Johan Kategori Belia menawarkan hadiah wang tunai RM1,500 berserta buku dan sijil, tempat kedua (RM1,000) dan tempat ketiga (RM700) manakala juara Kategori Sekolah Menengah mendapat RM1,000 berserta buku dan sijil, kedua (RM500) dan ketiga (RM300).

Juara Kategori Sekolah Rendah pula akan memperoleh wang tunai RM500 berserta buku dan sijil, kedua (RM300) dan tempat ketiga (RM200).

Semua pemenang iaitu juara hingga tempat ketiga setiap kategori turut akan memenangi komputer riba tajaan Mutiara Smart Computering Sdn. Bhd.

Pertandingan yang bermula selama sebulan bermula 16 Ogos itu berakhir hari ini dan majlis penyampaian hadiah dijadualkan 24 September ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved