Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Ada PATI jadi majikan – Hishammuddin

Posted:

Ada PATI jadi majikan – Hishammuddin

Ada PATI jadi majikan – Hishammuddin

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 Sept. – Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengesahkan terdapat pendatang asing tanpa izin (PATI) yang mendaftar dalam Program 6P baru-baru ini, bekerja sendiri malah sesetengahnya telah menjadi majikan di negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, walaupun senario tersebut telah dikesan lama berlaku, namun ia sukar ditangani disebabkan pelbagai faktor.

Antaranya, kata beliau, ia berpunca daripada isu salah guna pas dan permit kerja serta pemalsuan dokumen dan identiti warga asing.

"Hasil risikan dan pemantauan Jabatan Imigresen melalui Program 6P mendapati, terdapat PATI yang bekerja sendiri, malah sesetengahnya telah menjadi majikan.

"Agensi penguat kuasa sukar untuk mengambil tindakan terhadap mereka apabila mereka berselindung di sebalik permit kerja sama ada yang sah atau dipalsukan," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Sehubungan itu, kata Hishammuddin, melalui Program 6P, kerajaan akan mempunyai maklumat yang tepat termasuk data biometrik pekerja yang membolehkan status semasa sebenar mereka dikenal pasti.

Menurutnya, inilah kepentingan pelaksanaan 6P kerana selain menangani isu berkaitan PATI yang sedia ada dalam negara, program itu juga membolehkan kerajaan mendapat data yang tepat berhubung permasalahan sebenar berkaitan warga asing.

Dalam pada itu, beliau berkata, statistik diperoleh daripada laporan proses pendaftaran Program 6P menunjukkan seramai 327,991 PATI mengisytiharkan tidak bekerja dalam lima sektor dibenarkan dalam dasar semasa kerajaan iaitu perkilangan, perladangan, pertanian, pembinaan dan 15 jenis pekerjaan dalam sektor perkhidmatan.

"Sebahagian besar daripada jumlah tersebut didapati sedang bekerja dengan majikan tertentu atau dalam jenis dan sektor pekerjaan yang tidak dibenarkan seperti perlombongan, bengkel kereta, restoran makanan segera, gerai, nelayan, pengedar surat khabar dan pencucian kenderaan.

"KDN akan memanjangkan syor kepada beberapa persatuan majikan dan majikan secara individu yang merayu supaya kerajaan memberikan kebenaran khas agar pekerja-pekerja tidak sah mereka yang sedang bekerja dalam jenis pekerjaan di luar sektor untuk turut dilibatkan dalam proses pemutihan," ujarnya.

Pada masa sama, Hishammuddin berkata, KDN yakin akan memperoleh data dan maklumat terperinci melalui proses pemutihan fasa kedua dalam Program 6P yang tarikh pelaksanaannya akan diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing dan PATI pada 4 Oktober ini.

Beliau berkata, data dan maklumat itu akan diserahkan kepada Kementerian Sumber Manusia dan agensi pusat seperti Unit Perancangan Ekonomi (EPU) serta Jabatan Perdana Menteri dalam melengkapkan kajian mereka tentang keperluan sebenar pekerja asing bagi memastikan ia bertepatan dengan keperluan semasa serta diimbangi faktor keselamatan.

Perkara karut-marut pembangkang

Posted:

Perkara karut-marut pembangkang

Perkara karut-marut pembangkang

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak bersama Mohd. Ali Rustam bersalaman dengan ahli-ahli Persatuan Bekas Anggota Kemajuan Masyarakat (Kemas) Malaysia pada Majlis Ramah Mesra Aidilfitri Perdana Menteri di Seri Perdana, Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 20 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak percaya banyak lagi perkara karut-marut yang bersarang dalam benak fikiran pakatan pembangkang untuk mengubah sejarah warisan negara sekiranya mereka memperoleh kuasa.

Tegas Perdana Menteri, matlamat pembangkang yang diutarakan menerusi wakilnya dari DAP, M. Manoharan untuk menukar Jalur Gemilang seandainya berkuasa sebenarnya hanya sekelumit perkara yang dirancang.

"Itu (nak tukar bendera Malaysia) saya fikir sedikit sahaja, banyak lagi perkara karut-marut (yang pembangkang nak buat). Kalau berkuasa, apa yang diwarisi kita akan cuba dirombak segala-galanya.

"Sebab itu ada signifikannya kita nak tuan-tuan pertahankan Putrajaya (kerajaan sedia ada). Untung nasib kita bergantung kepada BN (Barisan Nasional)...puak-puak sana tak boleh harap dan sebab itu pada pilihan raya (umum nanti), kita kena kerja habis-habisan," kata beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ramah Mesra Aidilfitri bersama Persatuan Bekas Anggota Kemas Malaysia di Seri Perdana di sini hari ini.

Hadir sama penasihat persatuan berkenaan yang juga Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan presiden persatuan, Datuk Melati Ali.

Perdana Menteri menegaskan, BN sebagai pemegang tampuk pemerintahan dan yang telah bertungkus-lumus membangunkan negara tidak rela menyerah begitu sahaja kepada pembangkang yang sanggup memperkotak-katikkan sejarah dan warisan sedia ada.

"Kita yang bangunkan Putrajaya (negara), takkan kita nak serah pada orang luar (dari BN), kita tidak sanggup dihina, marilah kita sematkan azam dengan tidak sanggup menempa sejarah hitam parti yang teragung (untuk tunduk kepada pembangkang)," kata beliau.

Menurut Najib, kalau tidak dengan hasil perjuangan kerja keras BN, Malaysia tidak mungkin mencapai kejayaannya seperti hari ini.

Beliau menarik perhatian di negara-negara lain masih banyak masalah dalamannya meskipun ia merupakan negara maju.

"Di London, orang masih buat masalah dengan merusuh, di Amerika Syarikat pula kadar penganggurannya 9 peratus meskipun sebenarnya kadar tersebut adalah 17 peratus disebabkan rakyatnya tidak mahu cari kerja.

"Sedangkan di Malaysia, peluang pekerjaan cukup...kadar pengangguran cuma 3.1 peratus, itupun kita ada dua juta pekerja asing dan yang hendak berdaftar pun ramai dan selain itu harga barang di negara ini masih lagi terendah di dunia," katanya.

Najib berkata, sebenarnya BN telah lama menjalan serta memperjuangkan kebajikan rakyat berbanding pakatan pembangkang yang baru sahaja mahu menguar-uarkan perkara itu.

"Ia telah menjelaskan bahawa BN dan UMNO sebagai parti yang mendahului kelok pembaharuan. Jangan ingat kita parti yang tidak ada idea baru dan tidak ada kesedaran.

"Ini (kejayaan Malaysia hasil kerja keras BN) sesuatu yang perlu kita tampilkan, kita tidak takut kepada pembaharuan, kita sanggup laksanakan demi Malaysia tercinta," katanya.

Sehubungan itu, Perdana Menteri yang juga penaung Persatuan Bekas Anggota Kemas Malaysia mengajak lebih 3,500 pesara Kemas untuk turun padang membetulkan segala fitnah dan fakta yang diselewengkan pembangkang terhadap kerajaan selama ini.

"Jangan lembu punya susu, sapi pula dapat nama, jangan pula bila kita tolong Orang Kelainan Upaya (OKU) dan orang tua yang bajet disediakan kerajaan sebanyak RM1.4 bilion, mereka (pembangkang) pula kata mereka yang bagi.

"Bila kita bagi tiap-tiap bulan, kita dilupakan tetapi bila mereka yang hanya bagi sedikit, ia dikatakan pula lebih baik," katanya.

PM di tiga rangkaian radio AMP

Posted:

PM di tiga rangkaian radio AMP

PM di tiga rangkaian radio AMP

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak ketika ditemui bual oleh penyampai radio MIX fm, JD (kiri) dan Dilly di Pusat Penyiaran Astro di Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam. - utusan/SAIFUL BAHARI ASHARI


KUALA LUMPUR 20 Sept. - Hari ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak muncul sebagai tetamu siaran radio MIX fm, Era FM dan hitz.fm, rangkaian radio milik AMP Radio Networks.

Dengan berpakaian kasual, Perdana Menteri tiba di MIX fm, stesen berbahasa Inggeris ketiga popular di Malaysia seawal pukul 7.30 pagi.

Dalam temu bual di stesen radio itu, Najib menyentuh tentang minatnya terhadap kelab Liga Perdana Inggeris (EPL), Manchester United, jadual kehidupan seharian, tanggungjawabnya sebagai pemimpin sehinggalah beliau sebagai bapa kepada seorang anak remaja, Nor Ashman.

Najib turut mengambil bahagian dalam program Battle of the Sexes yang dikendalikan oleh DJ Jason Desmond (JD) dan Adila Shakir (Dilly).

Dalam pada itu, semasa ditemubual oleh Aznil Nawawi, Shah Reza Mohd. Shah (Ray) dan Haniff Hamzah di radio Era FM iaitu stesen radio nombor dua paling popular, Perdana Menteri memberitahu kepada para pendengar mengenai pentingnya melakukan senaman selain menyatakan komitmennya untuk melakukan terbaik bagi negara ini.

Sementara itu, di hitz.fm. iaitu stesen radio berbahasa Inggeris nombor satu, Perdana Menteri sambil dibantu oleh DJ Johan Fernandez (JJ) dan Tengku Ean Tengku Nasrun (Ean) serta Pengurus Rangkaian AMP Radio Networks, Mohamed Raqeem Brian Abdullah berpakat mengenakan panggilan Gotcha kepada Pengurus Besar Rangkaian AMP Radio Networks, Yaacob Bakhtiar Abdullah.

Berikut sedutan temu bual di studio di MIX fm dan ERA fm.

MIX fm (JD): Saya difahamkan Datuk Seri merupakan peminat setia kelab terkenal Inggeris, Manchester United.

Perdana Menteri: Saya fikir semua orang tahu tentang ini.

MIX fm (Dilly): Untuk pengetahuan Datuk Seri JD juga merupakan peminat setia Manchester United.

Dia memilih pasukan yang tepat.

MIX fm (JD): Apa komen Datuk Seri terhadap pencapaian Manchester United pada awal musim kali ini.

Nampaknya Manchester United telah melakukan permulaan yang baik apabila berjaya mengumpulkan 15 mata hasil daripada lima perlawanan. Menang dengan Arsenal (8-2), Bolton (5-0).

Persembahan dan jaringan yang dilakukan oleh pasukan Manchester United sukar dipercayai, tidak pernah didengar dalam musim-musim lalu dan ini adalah permulaan yang menakjubkan.

Namun kita harus sedar EPL merupakan salah satu liga paling hebat saingannya di dunia. Oleh itu, untuk mempertahankan rentak persembahan dalam tempoh jangka yang panjang terutama menjelang Krismas dan tahun baru, itu bukan satu tugas mudah.

MIX fm (Dilly): Mari kita bincang selain bola sepak. Pukul berapa Datuk Seri memulakan kehidupan seharian?

Sebaik sahaja saya menjalankan tugas baru saya (sebagai Perdana Menteri) masa siang saya menjadi lebih panjang, manakala waktu malam saya semakin pendek. Itu adalah petunjuk terhadap tanggungjawab serta tugas yang harus saya pikul selain masa saya bertemu dengan rakyat termasuk di rumah.

Kita juga tidak ada cukup masa di pejabat untuk lakukan kerja-kerja apa yang saya katakan 'bahagian untuk berfikir'. Saya percaya kebanyakan daripada kita bekerja di pejabat dalam tempoh tertentu tetapi hanya sedikit sahaja daripada kita mampu duduk dan berfikir serta bertindak balas apa yang harus dilakukan antaranya seperti mengatur strategi dalam menentukan hala tuju kita.

MIX fm (Dilly): Terutama bagi seseorang seperti Datuk Seri kerana Datuk Seri sekarang menerajui pemerintahan sebuah negara.

Ya, saya ini umpama Ketua Pegawai Eksekutif bagi sebuah syarikat malah lebih besar (daripada) itu.

MIX fm (JD): Bagaimana Datuk Seri uruskan masa bagi tempoh 24 jam sehari?

Kita perlu katakan pada diri sendiri bahawa itu sahaja tempoh yang kita ada. Kita perlu uruskan masa dengan sebaik-baiknya dan kita perlukan masa untuk diri sendiri, untuk beriadah mahupun menonton rancangan kegemaran. Kita perlukan itu kerana kita semua adalah manusia. Selama mana kita berjaya menyeimbangkan cara hidup kita, kita tidak akan menghadapi tekanan.

MIX fm (JD): Datuk Seri seorang yang amat sibuk. Cuma saya hendak bertanya adakah Datuk Seri atau pegawai Datuk Seri menjawab tweeter serta Facebook?

Saya lakukannya sendiri tetapi ada masanya pegawai saya yang lakukan untuk saya. Setiap kali saya tweet dan saya akan menerima reaksi begitu segera daripada pengikut saya. Dalam tempoh dua minit sahaja mereka telah memberi maklum balas. Ini sesuatu yang amat baik dan begitu juga dengan Facebook.

MIX fm (JD): Siapakah tokoh pemimpin dunia yang Datuk Seri temui boleh disifatkan sebagai hebat?

Saya begitu tertarik dengan bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela. Beliau merupakan seorang yang begitu pemaaf walaupun pernah menjadi mangsa kekejaman (kerana dipenjarakan) dalam tempoh beberapa tahun. Itu yang amat mengagumkan saya. Saya kagum dengan kekuatan yang ada pada karakternya.

MIX fm (Dilly): Adakah Datuk Seri keluar bersiar-siar seperti kami?

Saya pernah mencubanya sekali tetapi Bukit Aman tidak membenarkannya. Saya perlu diiringi oleh pasukan keselamatan. Bagaimanapun saya beritahu mereka, kalau boleh mereka tidak terlalu bertegas dan bersikap agak lembut iaitu sesuai dengan tugas mereka sebagai polis.

MIX fm (JD): Sekiranya Datuk Seri mahu menonton wayang mereka perlu iring Datuk Seri?

Ya , sudah tentu (ketawa).

MIX fm (JD): Bagaimana pula dengan filem?

Saya minat filem-filem yang mampu menyentuh emosi. Maksud saya sama ada aktor mahu pun aktres yang berlakon mampu menghayati sepenuhnya watak yang dibawa.

MIX fm (JD): Apa pandangan Datuk Seri tentang muzik seperti ini. (memainkan muzik moden)

Anak saya (Nur Ashman) hebat dalam menggabungkan muzik. Di dalam biliknya, terdapat sistem yang membolehkan dia menggabungkan muzik. Pernah saya luangkan masa selama sejam dan saya dapati pelbagai bentuk bunyi muzik yang keluar. Saya bertanyakan kepadanya apa jenis ini. Saya tidak faham. Apabila keadaan itu berlaku, saya teringat Allahyarham ayah saya, Tun Abdul Razak Hussein juga tidak pernah faham jenis muzik yang saya dengar dan ini yang berlaku pada saya sekarang.

MIX fm (Dilly): Kami difahamkan lagu yang Datuk Seri minat ialah Save The Last Dance For Me nyanyian Ben E. King? Mengapa?

Sebenarnya saya boleh menyanyikan beberapa buah lagi di hadapan satu kumpulan yang kecil tetapi bukan untuk di hadapan umum. Kalau di hadapan umum akan timbul masalah. Kesemua lagu ini mudah saya bawakan.

(Dalam pertandingan Battle of the Sexes yang menawarkan hadiah wang tunai RM150, Perdana Menteri berjaya mengalahkan Paulin apabila beliau menjawab dengan tepat kumpulan band wanita dianggotai oleh Belinda Carlisie iaitu the Go Go's.

Perdana Menteri kemudian bermurah hati menyerahkan wang kemenangannya sebanyak RM150 kepada Paulin).

MIX fm (JD): Baru-baru ini Datuk Seri telah hadir dalam konsert Suara Kami. Apa pandangan Datuk Seri?

Ia sungguh menarik. Saya rasa begitu teruja. Saya sepatutnya hanya berada bawah pentas namun penonton mula bertepuk tangan dan melambai kepada saya, lalu saya dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor telah dijemput naik ke pentas dan kemudian telah diperkenalkan secara formal. Ini sesuatu yang hebat dan menakjubkan.

MIX fm (JD): Selain menakjubkan adakah konsert itu kelihatan 'sempoi' ?

Ini merupakan perkataan baru bagi saya. Seseorang telah tweet kepada saya dan menggunakan perkataan sempoi dan kemudian saya menyemaknya dan saya faham makna perkataan sempoi.

MIX fm (JD): Apa kata-kata terakhir Datuk Seri untuk pendengar radio MIX fm ?

(Pengalaman ini) Hebat dan menarik, juga menjadi tugas saya untuk memastikan masa depan yang cerah bagi generasi muda di Malaysia.

Sementara itu di konti Era FM Perdana Menteri sempat ditemu bual oleh Aznil.

Era FM (Aznil): Tidakkah Datuk Seri merasa penat apabila Datuk Seri berada di banyak tempat dalam menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri?

Kadang-kadang rasa penat juga tetapi saya perlu melakukan yang terbaik untuk negara. Inilah peluang saya. Rakyat telah memberi amanah dan saya menggalas amanah saya dan saya cuba lakukannya sedaya upaya.

Era FM (Aznil): Apa yang Datuk Seri amalkan untuk memastikan Datuk Seri sentiasa cergas dan sihat?

Kena makan pil sedikit tetapi dalam masa sama saya akan melakukan senaman tiga ke empat kali seminggu. Cara ini memberi tenaga kepada saya.

Era FM (Aznil): Untuk sekian kalinya apakah pesanan Datuk Seri kepada pendengar-pendengar Era FM?

Terus lakukan yang terbaik kerana sebagai kerajaan kita sentiasa berusaha untuk membuat transformasi yang besar kepada negara kita semata-mata untuk generasi muda hari ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved