Rabu, 21 September 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Bajet 2012 kurangkan beban rakyat - Muhyiddin

Posted:

Bajet 2012 kurangkan beban rakyat - Muhyiddin

Bajet 2012 kurangkan beban rakyat - Muhyiddin

DUNGUN 20 Sept. - Bajet 2012 yang akan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, memberi perhatian kepada isu-isu yang menjadi keluh-kesah rakyat terutama mengurangkan bebanan peningkatan kos sara hidup.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin bajet itu terarah kepada kepentingan rakyat umum dan beliau berharap semua pihak bersabar menunggu pembentangan oleh Perdana Menteri kelak.

"Wallahualam...apa yang terkandung dalam bajet itu, kita berharap ia akan menyentuh perkara yang dapat mengurangkan kos bebanan rakyat.

"Apa yang kita alami sekarang mempunyai kaitan dengan krisis ekonomi yang turut melanda negara-negara Eropah dan membawa limpahan kesannya ke negara ini, justeru kerajaan akan terus berusaha menanganinya agar tidak menjejaskan rakyat," katanya.

Beliau menyatakan demikian ketika berdialog pada majlis Perjumpaan Khas Bersama Kepimpinan Masyarakat Tempatan, Pegawai-Pegawai Kanan Kerajaan, Swasta, Industri dan Badan-Badan Bukan Kerajaan, di sini hari ini.

Lebih 1,000 orang hadir pada majlis yang diadakan di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin di sini dan program itu merupakan satu aturcara lawatan sehari ke negeri ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Datuk Tengku Putera Tengku Awang.

Muhyiddin kemudiannya turut bersama dalam Majlis Ramah Mesra dan Jamuan Rakyat sempena Aidilfitri bersama lebih 10,000 orang di padang Dewan Merdeka.

Muhyiddin menegaskan, bagi meringankan bebanan rakyat, kerajaan akan mengambil kira keupayaan kewangan kerajaan dalam menggerakkan pendekatan dan pengenalan bentuk-bentuk bantuan dan pada masa sama mengawal defisit negara.

Beliau menarik perhatian, sebagai sebuah kerajaan yang sentiasa prihatin akan kebajikan rakyat, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan pastinya akan mengambil kira semua aspek yang memberi kebaikan dan kesejahteraan kepada rakyat.

Sementara itu, ketika berucap pada majlis berkenaan, Muhyiddin berkata, langkah memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah selaras dengan kematangan rakyat dan perubahan keadaan.

Muhyiddin bagaimanapun mengingatkan, pemansuhan itu tidak bermakna semua pihak termasuk mereka yang bersifat pelampau dan cuba mengganggu-gugat keamanan dan keselamatan negara, boleh terlepas daripada tindakan undang-undang.

Beliau menjelaskan, pemansuhan akta ISA itu tidak bermakna rakyat boleh melakukan semua perkara sesuka hati seperti yang dibimbangkan oleh sesetengah rakyat.

"Pemansuhan akta itu diharap memberi ruang kepada rakyat untuk menghayati demokrasi yang lebih tulen, namun rakyat perlulah matang dan bertanggungjawab terhadap apa jua tindakan dan perlakuan mereka," katanya.

Tiga murid boleh duduki semula UPSR

Posted:

Tiga murid boleh duduki semula UPSR

Tiga murid boleh duduki semula UPSR

DUNGUN 20 Sept. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dukacita dengan insiden tiga murid Sekolah Kebangsaan Bandar Bintangor di Sarawak dihalang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), menyifatkan ia tidak sepatutnya berlaku.

Sambil memohon maaf kepada ibu bapa murid-murid terbabit, beliau yang juga Menteri Pelajaran menegaskan, mereka akan menduduki semula peperiksaan itu dalam tempoh beberapa minggu lagi.

"Di bawah Akta Pendidikan, membolehkan murid mengambil peperiksaan itu adalah kuasa Menteri Pelajaran, saya ada kuasa untuk membenarkan mereka menduduki peperiksaan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Ramah Mesra dan Jamuan Rakyat Aidilfitri di sini, hari ini.

Muhyiddin mengulas laporan akhbar berhubung tiga murid lelaki yang tidak dibenarkan menduduki UPSR kerana mereka dianggap lemah dan dibimbangi boleh menjejaskan prestasi keseluruhan sekolah itu.

Katanya, dalam keghairahan untuk mendapat insentif tertentu dan membolehkan sekolah mencatatkan pencapaian cemerlang, mereka (pentadbir sekolah) tidak harus bertindak sedemikian seperti menyekat murid yang lemah untuk menduduki peperiksaan.

"Ini adalah hak murid, ibu bapa juga berhak untuk tahu pencapaian anak mereka, jangan sampai hak murid untuk mengambil peperiksaan dihalang," katanya.

Muhyiddin berkata, Lembaga Peperiksaan akan mengolah soalan yang setara dengan soalan terdahulu dan mereka boleh mengambil peperiksaan itu dan akan diterima sebagai keputusan rasmi UPSR.

Muhyiddin berkata, Ketua Pengarah Pelajaran telah diminta menyiasat kes berkenaan dan menyediakan laporan lengkap.

Katanya, tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang terbabit di bawah peraturan sedia ada jika ia sememangnya disengajakan.

Bagaimanapun, Muhyiddin menganggap kes berkenaan sebagai kes terpencil dan berharap kejadian sedemikian tidak berulang lagi.

''Walaupun kita ada buat tawaran, jangan sampai hak dan keupayaan murid untuk mengambil peperiksaan dihalang dan saya tak mahu ini menjadi satu kebiasaan.

''Kalau hal seperti ini berlaku, kita perlu ambil tindakan dan perbetulkan," ujarnya.

Sementara itu, mengulas mengenai bantuan penuh kepada sekolah jenis kebangsaan, Muhyiddin berkata, ia tertakluk kepada syarat-syarat tertentu dan bukanlah satu yang menyeluruh.

"Ia adalah bersyarat dan perlu diluluskan oleh kerajaan kerana ia membabitkan kos dan implikasi yang besar serta kemampuan kerajaan dan ketika ini kita hanya lakukan secara terpilih, di sekolah-sekolah yang mempunyai merit," ujar beliau.

Menurut Muhyiddin, pelaksanaan keseluruhan bantuan itu perlulah mempunyai dasar yang jelas sebelum dilaksanakan kerana ia membabitkan peruntukan yang besar.

Kementerian Pelajaran bantu negeri-negeri

Posted:

Kementerian Pelajaran bantu negeri-negeri

Kementerian Pelajaran bantu negeri-negeri

MARANG 20 Sept. - Kementerian Pelajaran sedia membantu dan berkongsi kepakaran dengan kerajaan-kerajaan negeri dalam menambahbaik proses pengajaran dan pembelajaran sekolah-sekolah agama seluruh negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kementerian sedia mengaturkan latihan kepada guru-guru termasuk bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran Jawi, al-Quran dan Fardu Ain (jQAF)

Katanya, kerajaan Pusat tidak akan meminggirkan mana-mana negeri yang tidak berkeupayaan untuk mengadakan program-program berbentuk latihan dalam usaha mengukuhkan Pendidikan Islam.

"Dalam soal pendidikan agama Islam, kita tidak mengira batasan untuk memberi dan berkongsi apa yang kita ada contohnya, ketika saya berjumpa dengan guru-guru jQAF di Pulau Pinang baru-baru ini yang memaklumkan bahawa mereka kekurangan program latihan perguruan.

"Jadi, kita akan bantu dan sediakan kemudahan program latihan tersebut agar mereka setaraf dengan guru-guru di sekolah agama di negeri lain dan tidak akan berkompromi soal berkenaan sama ada siapa pemerintah negeri itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perjumpaan dengan guru-guru agama, imam dan bilal di Sekolah Menengah (SM) Imtiaz Yayasan Kuala Terengganu di Alor Limbat dekat sini hari ini.

Dalam pada itu, Kementerian Pelajaran akan berusaha menyelaraskan standard pengajaran 13,000 guru jQAF di seluruh negara.

Ia juga bagi meningkatkan lagi keberkesanan sistem pengajaran selain dapat memperkukuhkan subjek agama.

Pada majlis berkenaan beliau menyampaikan RM1.96 juta diperuntukkan kepada 14 buah Sekolah Menengah Agama (SMA) dan manakala RM1.2 juta diberikan kepada enam buah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Agama bagi melaksanakan pembangunan pendidikan.

Muhyiddin turut meluangkan masa mengadakan sesi dialog bersama guru-guru agama, bilal dan imam yang hadir pada majlis berkenaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved