Khamis, 15 September 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Perubahan pilihan raya ikut undang-undang, bukan demonstrasi

Posted:

Perubahan pilihan raya ikut undang-undang, bukan demonstrasi

Perubahan pilihan raya ikut undang-undang, bukan demonstrasi

PAGOH 15 Sept. - Sebarang perubahan dalam sistem pilihan raya di negara ini perlu mengikut saluran undang-undang yang ditetapkan dan bukan dengan membawa huru-hara melalui demonstrasi jalan.

Ketika menegaskan perkara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan telah pun menubuhkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen (JTP) yang boleh dianggotai parti pembangkang bagi menyelesaikan isu-isu pilihan raya dan ia merupakan saluran di peringkat tertinggi.

"Namakan wakil dan bagi usul, kita boleh bincang. Kalau mahu buat Bersih (Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil) dengan timbulkan huru-hara dan demonstrasi jalanan, itu bukan matlamat.

"Matlamatnya adalah membawa perubahan dari segi sistem pilihan raya, gunakan saluran yang ada, jangan ugut kerajaan," katanya kepada pemberita pada Majlis Pecah Tanah Hab Pendidikan Bandar Universiti Pagoh di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dalam ceramahnya di Kampung Permatang Pasir, Melaka semalam yang mengugut untuk mengadakan demonstrasi Bersih sekali lagi sekiranya tuntutan sebelum ini tidak dipenuhi.

Menurut Muhyiddin, kenyataan Mohamad atau Mat Sabu itu adalah tindakan politik yang tidak berniat baik dan hanya dibuat untuk menutup kelemahannya selepas menimbulkan kemarahan sebahagian besar rakyat Malaysia akibat mempersenda peristiwa Balai Polis Bukit Kepong.

"Kita tidak makan ugut, kita ada cara menilai sesuatu, saya tahu tujuan dia itu adalah untuk menutup kelemahannya selepas dia mengalami serangan hebat yang sampai sekarang tidak terjawab.

"Banyak perkara sudah mula terkeluar, untuk mengelak, dia bawa cerita lain tetapi perkara ini sampai bila-bila tidak akan terjawab kecuali dia minta maaf," katanya lagi.

JAIS henti beri tauliah orang politik

Posted:

JAIS henti beri tauliah orang politik

JAIS henti beri tauliah orang politik

Oleh HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 15 Sept. - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak mengeluarkan lagi sebarang tauliah mengajar kepada mana-mana ahli politik.

Pengarahnya, Marzuki Hussin berkata, langkah itu selaras dengan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang tidak memperkenankan golongan tersebut memberikan ceramah atau mengajar tentang agama Islam di mana-mana masjid dan surau di negeri ini.

Serentak itu, kata beliau tauliah yang telah dikeluarkan kepada ahli-ahli politik sebelum ini tidak akan diperbaharui setelah tamat tempohnya.

Bagaimanapun katanya, bagi majlis-majlis rasmi membabitkan sesi ucapan ahli-ahli politik di masjid atau surau, penganjur perlu mematuhi peraturan yang telah dikeluarkan oleh JAIS iaitu program berkenaan hanya boleh dijalankan di kawasan pekarangan rumah ibadat tersebut.

''Ucapan juga tidak boleh bercakap tentang soal politik (kepartian) dan memastikan tiada sebarang lambang mana-mana parti, kain pemidang atau risalah berbaur politik diedarkan pada majlis berkenaan.

''Bagi menyampaikan ajaran Islam termasuk tazkirah, sesiapa sahaja yang mahu berbuat demikian perlu mempunyai tauliah," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Laporan akhbar pada Jumaat lalu menyebut, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) secara rasmi mengeluarkan arahan kepada nazir-nazir masjid serta pengerusi surau supaya tidak membenarkan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mengadakan ceramah, mengajar, memberikan tazkirah serta berkhutbah di masjid dan surau di seluruh negeri ini.

Arahan dikeluarkan oleh Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa yang menyatakan bahawa Khalid tidak mempunyai tauliah untuk mengajar agama di masjid-masjid dan surau-surau di Selangor.

Arahan itu dibuat berlandaskan Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003, menyatakan mana-mana orang yang mengajar agama Islam atau perkara-perkara tentang agama Islam tanpa tauliah yang diberikan di bawah Seksyen 118 adalah melakukan suatu kesalahan.

Berdasarkan seksyen tersebut, apabila disabitkan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh yang tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Pada masa ini, JAIS telah mengeluarkan sebanyak 2,601 tauliah mengajar agama Islam kepada para pendakwah dan guru agama melibatkan kira-kira 2,081 surau dan lebih 300 buah masjid di seluruh negeri ini.

Menurut Marzuki, JAIS tidak mempunyai halangan sekiranya terdapat golongan yang bukan menjadi pendakwah sepenuh masa atau profesional untuk menyampaikan ceramah tetapi mereka mesti dipastikan memiliki tauliah untuk mengajar.

''Mereka perlu membuat permohonan mendapatkan tauliah dan akan dipanggil untuk proses temuduga sebelum dibawa kepada jawatankuasa tauliah untuk dipertimbangkan.

''Jawatankuasa masjid atau surau yang ingin menjemput seseorang menyampaikan ceramah atau mengajar dan menjadi khatib perlu memaklumkan perkara tersebut kepada JAIS bagi membolehkan latar belakang individu terbabit diselidiki terlebih dahulu," katanya.

Beliau berkata, pihaknya menyedari masih ramai penceramah yang tidak memiliki tauliah namun tiada tindakan dilakukan memandangkan faktor kekangan jumlah pegawai penguat kuasa iaitu seramai kira-kira 100 orang berbanding terdapat ribuan masjid dan surau di negeri ini.

''Namun apabila terdapat aduan terhadap seseorang penceramah, pegawai penguat kuasa akan pergi membuat siasatan dan nazir akan dipanggil untuk memberikan penjelasan.

''Sekiranya terdapat aduan daripada mana-mana pihak berkaitan penceramah terbabit, JAIS akan bertindak memanggil nazir dan jawatankuasa masjid bagi memberikan penjelasan dan kalau kita tidak berpuas hati, nazir boleh digantung atau ditamatkan tugasnya," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved