Khamis, 15 September 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Arifin Zakaria angkat sumpah jawatan Ketua Hakim Negara

Posted:

Arifin Zakaria angkat sumpah jawatan Ketua Hakim Negara

Arifin Zakaria angkat sumpah jawatan Ketua Hakim Negara


TUANKU Mizan Zainal Abidin berkenan bergambar kenangan selepas istiadat menghadap dan pelantikan jawatan Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan dan Hakim Besar Malaya di Istana Negara, semalam. Turut sama dari kiri, Zulkefli Ahmad Makinudin, Abdul Ghani Patail, Mohamed Nazri Aziz, Najib Tun Razak, Arifin Zakaria, Mohd. Sidek Hassan, Md. Raus Sharif dan Richard Malanjum. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 14 Sept. - Tan Sri Arifin Zakaria hari ini mengangkat sumpah sebagai Ketua Hakim Negara menggantikan Tun Zaki Tun Azmi yang bersara wajib pada 9 September lepas.

Arifin menerima surat cara pelantikan daripada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam satu upacara di Bilik Singgahsana Kecil, Istana Negara di sini.

Upacara pengurniaan watikah pelantikan dan angkat sumpah jawatan turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Hadir sama, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Hakim Besar Sabah & Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum.

Selain Arifin, Tan Sri Md. Raus Sharif turut mengangkat sumpah dan menerima surat cara pelantikan sebagai Presiden Mahkamah Rayuan manakala Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin pula dikurniakan surat cara pelantikan dan mengangkat sumpah sebagai Hakim Besar Malaya. - BERNAMA

Misi Ketua Hakim Negara yang baru

Posted:

Misi Ketua Hakim Negara yang baru

Misi Ketua Hakim Negara yang baru

PUTRAJAYA 14 Sept. - Ketua Hakim Negara yang baru, Tan Sri Arifin Zakaria berikrar meneruskan kecemerlangan yang telah dicapai oleh badan kehakiman selain memantapkan pembaharuan sedia ada demi meningkatkan sistem penyampaian dan pelaksanaan keadilan di negara ini.

Dalam misinya selaku Ketua Hakim Negara ke-13, beliau menggariskan beberapa langkah yang diberi penekanan antaranya menjadikan mediasi sebagai komponen teras iaitu perbicaraan merupakan pilihan terakhir bagi menyelesaikan kes.

Melalui ucapan sulungnya, Arifin menjelaskan, mediasi tidak memerlukan kes-kes dibicarakan dan sebarang pertikaian dapat diselesaikan dengan lebih cepat dengan kadar kos yang rendah, selain kes yang diselesaikan adalah muktamad dan tidak akan dirayu.

Menurut Ketua Hakim Negara, pihaknya akan melaksanakan latihan perundangan kepada hakim-hakim dan pegawai kehakiman secara berterusan, bukan secara ad-hoc dan tidak terancang seperti yang dipraktikkan kini.

Justeru, beliau menyatakan, satu badan khas akan ditubuhkan di bawah Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) bagi melatih para hakim dan pegawai kehakiman bertujuan menjadikan mereka hakim yang berkaliber.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelantikannya selaku pegawai tertinggi kehakiman di Istana Kehakiman di sini hari ini.

Pengeluaran kenderaan elektrik besar-besaran 2013

Posted:

Pengeluaran kenderaan elektrik besar-besaran 2013

Pengeluaran kenderaan elektrik besar-besaran 2013

PUTRAJAYA 14 Sept. - Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (Proton) akan mengeluarkan kenderaan elektrik yang dibangunkannya secara besar-besaran untuk pasaran tempatan bermula 2013.

Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, tempoh itu sesuai dengan langkah pihak beliau mengadakan kerjasama dengan kerajaan bagi menguji sistem kenderaan elektrik terbabit selama dua tahun bermula tahun ini.

''Ini fasa pertama, insya-Allah dalam masa setahun ini kita akan keluarkan kira-kira 200 unit kereta elektrik model Saga dan Exora untuk digunakan oleh kerajaan.

''Selepas dapat maklum balas dan mungkin ada penambahbaikan kepada sistem, maka pada tahun 2013 kita harap kereta ini akan boleh dipasarkan kepada rakyat Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan majlis penyerahan tiga unit model Saga dan lima Exora berkuasa elektrik oleh Proton kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

Turut hadir Penasihat Proton, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Pengerusi Proton, Datuk Seri Mohd. Nadzmi Mohd Salleh.

Syed Zainal berkata, pihak beliau telah menyarankan kepada kerajaan agar menyediakan pelbagai insentif bagi menarik minat rakyat negara ini untuk membeli kenderaan yang menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya.

Ini kerana Proton tidak menafikan bahawa harga kenderaan terbabit adalah lebih mahal berbanding model kereta biasa.

''Biasanya harga kenderaan itu sekitar 30 atau 40 peratus lebih tinggi berbanding kereta biasa.

''Jadi, untuk dapat pulangan daripada pihak pembeli, insentif itu mungkin mengurangkan bayaran insurans dan cukai jalan bagi kenderaan itu," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved