Khamis, 15 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Rumah mungkin tertimbus

Posted:

Rumah mungkin tertimbus

Rumah mungkin tertimbus

Oleh ABDUL RAZAK DIN
pengarang@utusan.com.my


Tan Koi Seng menunjukkan hakisan tanah serta penarahan bukit yang tidak dijalankan secara teratur di Kampung Gerak Sepadu, Kampung Raja, Cameron Highlands, semalam.


CAMERON HIGHLANDS 15 Sept. - "Kalau projek mengalihkan anak sungai ini diteruskan, rumah kami akan sentiasa mengalami banjir lumpur akibat limpahan air sungai.

"Satu lagi yang perlu dielakkan kemungkinan rumah kami akan tertimbus oleh tanah akibat limpahan kerja-kerja penarahan bukit yang tidak teratur, kejadian tanah runtuh boleh berlaku ketika musim hujan," itulah luahan penduduk Kampung Gerak Sepadu, Kampung Raja di sini.

Pengerusi Projek Gerak Sepadu, Kampung Raja, Abdul Rahman Encik berkata, lebih 70 penduduk yang mendiami 11 rumah di kawasan itu sejak tahun 1983 yang kebanyakannya bumiputera membantah projek pembangunan di kawasan tersebut.

Ini kerana mereka bimbang ancaman banjir kilat daripada projek pengalihan sungai yang dilaksanakan nanti.

Kata Abdul Rahman, jika projek pengalihan sungai itu diteruskan, anak sungai baru akan dialirkan di belakang rumah mereka.

"Kami sudah mengalami peristiwa pahit akibat banjir lumpur tahun lalu disebabkan Sungai Telom sudah tidak mampu lagi mengalirkan air walaupun hujan turun kira-kira tiga jam sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini semalam.

Menurutnya, apa yang berlaku sekarang, rumah-rumah di kawasan kampung berkenaan berisiko untuk tertimbus setelah berada di bawah timbunan tanah walaupun benteng konkrit dibina untuk menahan hakisan tanah tersebut.

Beliau berkata, ekoran sikap pihak berkuasa yang tidak mengendahkan rayuan penduduk akibat daripada masalah yang dihadapi pihaknya terpaksa membuat laporan polis supaya projek pengalihan sungai itu tidak diteruskan.

Sebelum ini, surat bantahan dan rayuan telah dikemukakan kepada Pejabat Tanah dan Daerah Cameron Highlands, Majlis Daerah Cameron Highlands dan juga Jabatan Pengairan dan Saliran Cameron Highlands, namun pelbagai alasan diberikan supaya projek itu diteruskan.

"Jika projek ini diteruskan juga kami akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat pihak yang bertanggungjawab projek pengalihan sungai ini dijalankan kerana kami sudah tidak tahu lagi di mana rayuan ini dapat dikemukakan," katanya.

Seorang pekebun sayur, Tan Koi Seng, 47 yang mengusahakan kebun sayur bersama tiga adik-beradiknya di kawasan berhampiran, kesal dengan pihak Pejabat Tanah dan Daerah Cameron Highlands yang bertindak merobohkan bangsal menyimpan sayur awal minggu ini menyebabkan mereka kehilangan punca pendapatan.

Beliau berkata, Pejabat Tanah Cameron Highlands tidak sepatutnya merobohkan projek ladang sayur tersebut kerana pihaknya mempunyai lesen menduduki sementara (TOL) untuk mengusahakan tanah di kawasan itu.

"Akibat daripada tindakan pihak pejabat tanah merobohkan dan merosakkan peralatan menanam sayur menyebabkan mengalami kerugian lebih RM70,000 setelah kawasan itu diusahakan sejak tahun 1983 lagi," katanya dengan nada kesal.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Rashid Senih berkata, beliau juga kesal dengan kelulusan pejabat Tanah Cameron Highlands yang membenarkan penarahan bukit untuk meluaskan lagi projek pembangunan di kawasan berkenaan.

Katanya, penarahan bukit itu yang dilakukan secara tidak teratur itu menyebabkan hakisan tanah berlaku sehingga menyebabkan sungai-sungai yang terdapat di kawasan berkenaan terdapat mendapan lumpur dan cetek.

"Kami lebih bimbang jika berlaku musim hujan yang mungkin menyebabkan runtuhan tanah berlaku sekali gus menimbuskan laluan berhampiran, kesannya peladang sayur sukar membawa sayur untuk dipasarkan," katanya.

Peneroka mahu masalah kerosakan kilang di Jengka 21 diatasi

Posted:

Peneroka mahu masalah kerosakan kilang di Jengka 21 diatasi

Peneroka mahu masalah kerosakan kilang di Jengka 21 diatasi

TEMERLOH 15 Sept. - Para peneroka Felda Wilayah Jengka mahu masalah kerosakan kilang memproses sawit di Jengka 21 dekat sini perlu diatasi segera bagi mengelakkan kualiti buah tandan segar (BTS) terjejas.

Bekas Ahli Lembaga Pengarah Palm Industries, Abdul Hamid Shafie berkata, kilang itu dikatakan antara tercanggih di negara ini gagal berfungsi dengan baik dan sering mengalami kerosakan.

Menurutnya, sejak beroperasi lebih dua tahun lalu, hampir setiap bulan mesin kilang tersebut rosak menyebabkan BTS milik peneroka terpaksa diangkut ke kilang lain yang berhampiran.

"Ia bukan sahaja membuang masa peneroka dan kos tetapi juga mempengaruhi kadar perahan minyak kerana kualiti buah akan merosot sekali gus menjejaskan pendapatan peneroka.

"Untuk pulih seperti sedia kala memakan masa beberapa hari dan kami bosan dengan keadaan itu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Abdul Hamid berkata, jika BTS diangkut ke kilang lain segala kos pengangkutan ditanggung oleh peneroka sedangkan kesalahan didakwanya terletak pada pihak pengurusan kilang.

Tambahnya, jika kerosakan berlaku sekali dua dalam tempoh sebulan, ia dapat dimaafkan, tetapi ia berlaku sehingga empat kali dalam tempoh itu dan sudah tentu langkah segera perlu diambil untuk mengatasinya.

Katanya, kerosakan tersebut akan memberi kesan terhadap produktiviti menyebabkan BTS tidak dapat dikeluarkan kerana ketiadaan kilang untuk memproses sawit.

1,551 murid miskin terima bantuan KWAPM RM310,200

Posted:

1,551 murid miskin terima bantuan KWAPM RM310,200

1,551 murid miskin terima bantuan KWAPM RM310,200


AHMAD Munawar Abdul Jalil (tiga dari kanan) menyampaikan replika cek kepada Pengerusi Kelompok Zon Luit, Kamarulzaman Abdul Rahman di Maran, baru-baru ini.


MARAN 15 Sept. - Seramai 1,551 murid di daerah ini menerima bantuan tabung Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) melibatkan jumlah keseluruhan sebanyak RM310,200 baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Luit, Datuk Ahmad Munawar Abdul Jalil berkata, bantuan itu disalurkan kepada ibu-bapa murid yang berpendapatan rendah dan tidak mampu membayar yuran serta membeli peralatan sekolah.

Menurutnya, tabung itu yang diwujudkan sejak 2003 adalah salah satu usaha meningkatkan kecemerlangan pendidikan selaras dengan aspirasi Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).

"Kerajaan memberi fokus membasmi keciciran murid akibat kemiskinan sekali gus menyediakan hak pendidikan sama rata dalam menjana kecemerlangan negara," katanya selepas majlis penyampaian wang tersebut di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah di sini.

Menurutnya, bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Luit, seramai 357 murid dari 12 sekolah di sini menerima sumbangan sebanyak RM71,400.

Jelasnya, penubuhan tabung itu adalah selaras dengan pelaksanaan Dasar Pendidikan Wajib yang berkuat kuasa mulai Januari 2003 di bawah Seksyen 29A Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).

Katanya, akta itu mewajibkan ibu-bapa menghantar anak mereka ke sekolah mulai usia tujuh tahun supaya semua rakyat mendapat hak pendidikan terbaik.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved