Isnin, 5 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Buat rempeyek secara suka-suka

Posted:

Buat rempeyek secara suka-suka

Buat rempeyek secara suka-suka

Oleh HARIS FADIAH AHMAD
utusanktn@gmail.com


SUZI Sabtu menunjukkan rempeyek yang siap sedia untuk dipasarkan di sekitar Jerantut dan kawasan lain semasa musim perayaan Aidilfitri, baru-baru ini.


JERANTUT 5 Sept. – Rempeyek dan tumpi merupakan kuih tradisional yang digemari oleh masyarakat Melayu di negara ini kerana mempunyai keenakan tersendiri.

Kuih itu turut digemari kaum lain termasuk Cina dan India serta boleh dianggap sebagai kuih 1Malaysia.

Berdasarkan sejarah, kuih tersebut popular dalam kalangan masyarakat Jawa yang berhijrah ke negara ini hampir seabad lalu.

Justeru, setiap kali menjelang Hari Raya Aidilfitri, ramai pengusaha mewarisi pembuatan kuih tersebut kerana mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan.

Namun, tidak ramai pengusaha yang masih mengekalkan bentuk, mutu dan rasa asli kerana ia diubah suai bentuk serta ramuannya.

Justeru, sekumpulan suri rumah dari Kampung Koi, Hulu Cheka dekat sini memajukan kuih tersebut sebagai satu industri makanan tempatan.

Pengusaha Rempeyek, Suzi Sabtu, 37, berkata, perusahaan rempeyek di bengkel miliknya kini memasuki tahun ke-13 yang memberi manfaat menjana pendapatan sampingan khususnya membantu golongan suri rumahtangga di kampung itu mengisi masa lapang.

Menurutnya, sejak dimulakan pada 1999 dengan bermodalkan RM500, usahanya kini berbaloi kerana menjadi model usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) di daerah ini.

"Peringkat awalnya, saya membuat rempeyek secara suka-suka untuk makanan keluarga dan jiran sahaja.

"Namun tidak disangka pula, rempeyek mula mendapat permintaan dan menerima tempahan pelanggan di sekitar Hulu Cheka, Damak dan Bandar Jerantut," katanya kepada Utusan Malaysia ketika di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, apabila sambutan yang diterima menggalakkan, Jabatan Pertanian dan RISDA memberi bantuan kewangan serta bimbingan sehingga membolehkan sebuah bengkel diwujudkan.


Antara suri rumah yang bekerja sambilan menyediakan rempeyek di bengkel Kampung Koi, Hulu Cheka, Jerantut.


Suzi berkata, perusahaan makanan itu bukan sahaja dilakukan memenuhi permintaan musim perayaan, tetapi menjadi rutin tetap produk tersebut memenuhi pasaran di daerah ini dan kawasan lain.

"Saya menceburkan diri dalam bidang IKS ini bagi menyahut seruan kerajaan iaitu untuk meningkatkan ekonomi penduduk luar bandar terutama di kalangan suri rumah tangga'' katanya yang kini mempunyai lima pembantu terdiri daripada orang kampung di situ.

Kini katanya, dia dibantu oleh lima suri rumah di kampung tersebut untuk menyiapkan tempahan.

''Ini antara amal jariah saya dalam membantu mereka memperoleh pendapatan sampingan dan mengurangkan beban keluarga berkenaan," katanya.

Katanya, setiap kali musim perayaan pendapatan bersih diterima mencecah RM10,000 sebulan berbanding pada hari biasa iaitu antara RM5,000 hingga RM8,000 sebulan.

Bagi seorang suri rumahtangga, Fatimah Mustafa, 28, berkata, sejak bekerja di bengkel itu beban perbelanjaan dapurnya sedikit ringan hasil upah bekerja di situ.

"Pendapatan juga bertambah apabila menjelang perayaan dan ketika banyak tempahan rempeyek dari luar," ujarnya.

Rakannya, Salana Jamikon, 37, berkata, bekerja di situ dapat membantu meningkatkan kemahiran cara membuat rempeyek kerana ia tidak semudah seperti yang disangkakan.

Katanya, pendapatan yang diterima dapat menanggung beban kewangan keluarganya dan secara tidak langsung mengeratkan hubungan suri rumah kampung tersebut.

IKS mampu tingkat pendapatan suri rumah

Posted:

[unable to retrieve full-text content]JERANTUT 5 Sept. - Projek industri kecil dan sederhana (IKS) adalah antara mekanisme kerajaan negeri untuk meningkatkan pendapatan di kalangan usahawan tani dan suri rumah di luar bandar berasaskan produk pertanian.

Masalah air di Felda selesai

Posted:

Masalah air di Felda selesai

Masalah air di Felda selesai

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanktn@gmail.com


SHAHANIZA Shamsuddin (dua dari kiri) melawat projek muka sauk Loji Air Ulu Jempol di Ulu Jempol, Maran, semalam.


MARAN 5 Sept. – Projek muka sauk baru Loji Air Ulu Jempol dekat sini yang bernilai RM4 juta dijangka dapat mengatasi masalah bekalan air yang dihadapi oleh lebih 10,000 penduduk di tanah rancangan Felda dan kampung tradisional di kawasan berdekatan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Sentol, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, projek yang mendapat peruntukan khas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu membuktikan kerajaan prihatin dengan masalah rakyat.

Menurutnya, tindakan segera Perdana Menteri dalam menyalurkan peruntukkan itu juga membuktikan bahawa segala kesulitan penduduk mendapat perhatian kerajaan.

Katanya, loji tersebut yang dibina dipinggir Sungai Jempol sering tersumbat kerana dipenuhi pasir menyebabkan bekalan air mentah tidak dapat disedut ke tangki rawatan air bersih.

"Sebelum ini, masalah itu menyebabkan pengguna di Felda Jengka 2, Felda Ulu Jempol, Kampung Sungai Jerik, Kampung Jara, Kampung Kuala Sentul dan kawasan sekitarnya sering menghadapi gangguan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia selepas melawat loji tersebut di sini hari ini.

Menurut Shahaniza, loji yang dibina 500 meter dari tempat asal adalah lebih tinggi dengan menggunakan teknologi moden yang dapat membekalkan jumlah kapasiti air bagi menampung keperluan pengguna.

"Saya bersyukur kerana loji itu siap dalam tempoh dua minggu sebelum Aidilfitri dan berjaya mengatasi masalah bekalan air untuk dibekalkan kepada penduduk sekitar," katanya.

Mengenai masalah bekalan air di Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 6 dan Felda Jengka 7 pada hari raya lepas, beliau menjelaskan berlaku kerosakan enjin pada Loji Air Jengka 3 hingga Jengka 7 di sini.

Tambah beliau, peningkatan berganda terhadap jumlah penggunaan bekalan air itu menyebabkan ia gagal menampung keperluan tersebut.

Bagaimanapun katanya, masalah itu dapat diatasi segera oleh Jabatan Bekalan Air (JBA) cawangan Maran di samping penghantaran air menggunakan beberapa lori tangki ke kawasan kritikal.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved